Abstract
Introduction: This document is based on a recapitulation of the experiences, learning and challenges faced by third year Social Work students of the University of Costa Rica in the community of Valle Bonito de Upala.
Main Objective: To reconstruct the work process of the Social Work students in the community of Valle Bonito, in order to show the diverse experiences lived in the local space.
Method and technique: The present work process was carried out by means of Participatory Action Research where different theoretical categories were analyzed, always positioned from a political ethical framework of human rights, where participatory techniques based on popular education and ludo pedagogy were implemented.
Results: The approach with the community is evidenced, as well as the understanding of the dynamics that originates in the local space; where the students strengthen the work processes, as well as learning about the non-linearity of the same.
Conclusion: The approach as students to the communities, allows to show a reality very different from what academically is accustomed to, broadens the panorama thus showing what can be found in the future in the workplace, in turn, knowledge and tools are acquired that will be useful in the professional work.
References
Alfaro Sandi, Sugeydi, Granados Cruz, Milagro, Fernández Villalobos, Verónica, Solano Solís, Natasha. y Zamora González, Daniela.2022. «Participación y Organización Local como medios para la exigibilidad de derechos de la comunidad de Valle Bonito de Upala”. Manuscrito inédito, última modificación el 05 de octubre. Archivo de google drive.https://docs.google.com/document/d/1QwAQ2chJO5o4vBtmHXzngo9J9NuHVRckVzyQKlrHiVI/edit
Bonilla Houdelatth, Erika.2007. «Realidad de las comunidades rurales de Costa Rica”. Revista Educare 12 (Diciembre), 47-59.https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1454/15761
Cross, Cecilia. 2018. «Experiencia y cambio cultural en investigación acción participativa». Colima, 121-147.https://www.redalyc.org/journal/316/31657676007/
Díaz Valladares, Giovana y Peñaloza Yañez, María Guadalupe.2015. «La teorización y las técnicas participativas del proceso dialéctico en la educación popular». Tendencias pedagógicas 26, 253-262. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj4pfLC0dT7AhVSi7AFHa6nBvY4ChAWegQIKhAB&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F5247189.pdf&usg=AOvVaw1RZFxHR09dyd7l-p2OSMZP
Guevara, Carmen. 2015. «La educación popular: campo de acción profesional del trabajador social”. Revista de estudios interdisciplinarios en Ciencias Sociales 02 (Diciembre), 308-323.
Hart, Roger.1992. «Children´s participation: from tokenism to citizenship». UNICEF International Child Development Centre,1-39. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/childrens_participation.pdf
Instituto de Desarrollo Rural.2015. «Plan de Desarrollo Rural del Territorio Guatuso - Upala - Los Chiles». https://www.inder.go.cr/nortenorte/PDRT-Guatuso-Upala-LosChiles.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos. 2011. «X Censo Nacional de Población y VI de Vivienda 2011 Características de las Viviendas».https://inec.cr/sites/default/files/documentos/inec_institucional/estadisticas/resultados/reviviendcenso2011-07.pdf.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos. 2021. «Encuesta Nacional de Hogares. https://inec.cr/sites/default/files/documetos-biblioteca-virtual/reenaho2021.pdf
Jara Holliday, Oscar. 2011. «Orientaciones teórico - prácticas para la sistematización de experiencias». Red Alforja.01-17 https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf
López Corrales, Manuel Francisco. 2021. «Informe Estadístico sobre la Dirección Regional de Educación Zona Norte Norte 2011-2019». MEP, Departamento de Análisis Estadístico. https://www.mep.go.cr/indicadores_edu/BOLETINES/InformeDRENorteNorte.pdf
Pastor Seller, Enrique. 2004. «La participación ciudadana en el ámbito local, eje trasversal del Trabajo Social comunitario». Cuadernos de Trabajo Social 12 (diciembre),103-137.
Molina Molina, Ma. Lorena y Romero, Ma. Cristina. 2001. Modelos de Intervención Asistencial, Socioeducativo y Terapéutico En Trabajo Social. San José: Universidad de Costa Rica.
Murillo Víquez, Natalia. 2020. «Estrategias ludopedagógicas para la co-construcción del aprendizaje de la lectura y escritura en un grupo de preparatoria 3 de un centro educativo privado de Heredia». Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Costa Rica. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjB-5Hz9OX7AhUfTTABHTZuBVkQFnoECEgQAQ&url=https%3A%2F%2Frepositorio.una.ac.cr%2Fbitstream%2Fhandle%2F11056%2F24015%2FTESIS%252011224.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw3EpISYshOtfBq2JuFzv-Q2
ONU Mujeres. "Preguntas frecuentes: Tipos de violencia contra las mujeres y las niñas". https://www.unwomen.org/es/what-we-do/ending-violence-against-women/faqs/types-of-violence.
Torres Carrillo, Alfonso.2010. Educación Popular, Trayectoria y Actualidad. Caracas: Universidad Bolivariana de Venezuela. https://www.academia.edu/32287762/Educaci%C3%B3n_Popular_Trayectoria_y_Actualidad
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Milagro Granados Cruz, Verónica Fernández Villalobos , Natasha Solano Solís , Daniela Zamora González, Sugeydi Alfaro Sandi