Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Technology and gender violence. A study in two schools in Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio del resumen en español (Español (España))

Keywords

Adolescents
Gender
Social networks
Interpersonal relationships
Violence
Adolescencia
Género
redes sociales
Relaciones interpersonales
Violencia

How to Cite

Fernández Fernández, D. ., Giusti Minotre, F., Jiménez Mata, S., & Mena Gómez, S. . (2025). Technology and gender violence. A study in two schools in Costa Rica. Reflexiones Journal, 105(1), 1–23. https://doi.org/10.15517/rr.v105i1.61791

Abstract

Introduction: This article reflects how the rise of information and communication technologies have come to occupy a central role in social relationships amongst adolescents, as well as in the continuation of gender violence from online spaces to offline spaces in the context of romantic relationships.

Objective: Study the manifestation of gender violence in adolescent romantic relationships and their relation with the use of information and communication technologies in two public schools in Costa Rica during 2022.

Methodology: A descriptive quantitative strategy has been developed, which uses frequency analysis of the main variables under study.

Results: The results coincide with other research in this area which indicates that social networks constitute one of the principal means of socialization amongst adolescents. On the other hand, the data shows that digital media is of great importance when it comes to establishing romantic relationships. Finally, the responses provided by the people surveyed make it possible to identify various situations of violence that occur, whether in romantic relationships between adolescents or in romantic relationships between an adolescent and an adult.

Conclusions: These results, even if they cannot be generalized to all adolescents, coincide with the prevalence rates of gender violence across virtual media as shown by different research carried out in other contexts.

https://doi.org/10.15517/rr.v105i1.61791
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio del resumen en español (Español (España))

References

Blanco, Jana, Ana María de Caso, y Gloria Navas. 2012. «Violencia escolar: ciberbulling en redes sociales». International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1): 717-724. http://hdl.handle.net/10662/2694

Blanco Ruiz, Marian. 2014. «Implicaciones del uso de las redes sociales en el aumento de la violencia de género en adolescentes». Comunicación y medios, 30: 121-141. https://bit.ly/3AKsatY

Boix-Boyer, Catherine. 2017. «Violencia de género en la pareja a través del uso de las TICS: aspectos legales y de comunicación». En Anastasia, Téllez (ed.), Coeducación y violencia de género, 35-48. https://innovacionumh.es/editorial/Coeducacion%20y%20violencia%20de%20genero%20pdf.pdf

Butler, Judith. 1990. Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Centro Centroamericano de Población. 2016. Segunda Encuesta de Salud Sexual y Reproductiva, Costa Rica 2015. UNFPA, Asociación Demográfica Costarricense, Ministerio de Salud de Costa Rica. https://bit.ly/3ANgyGE

Del Barrio Fernández, Ángela, y Isabel Ruiz Fernández. 2014. «Los adolescentes y el uso de las redes sociales». INFAD, Revista de Psicología, 1(3): 571-576. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.537

Esteban Ramiro, Beatriz y Mónica Gómez Medrano. 2022. «Agresiones virtuales y ciberacoso. Violencias de género en las redes sociales desde la experiencia de jóvenes y adolescentes». Revista Internacional de Cultura Visual: 1-14. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3711

Espínola, Isabel, Cambranis, Aída, Salazar, Alicia & Esteves, Citlalli. 2017. «Aproximación al concepto de pareja». Psicología para América Latina, (29), 7-22. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2017000300002&lng=pt&tlng=es

Flores-Hernández, Bibiana, Guzmán-Pimentel, Mayte, Martínez-Ruiz, Laura, Jiménez-Castro, Margarita, Rojas-Solís, José y Preciado, Patricia. 2021. «Breve caracterización de las (nuevas) relaciones románticas de adolescentes». Revista Avances en Psicología, 29 (1), 47-58. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2021.v29n1.2349

Fondo de Población de las Naciones Unidas. 2017. Relaciones Impropias: cuando la edad sí importa. UNFPA. https://costarica.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/cuaderno%20relaciones%20impropias_0.pdf

Fundación Paniamor. 2020. Encuesta Nacional Niñez, Adolescencia y Tecnologías Digitales en Costa Rica. End Violence Against Childeren, IIP-UCR, MICITT. https://bit.ly/4e5Z3j1

Hernández Dominguez, Yeni, Castro Ríos, Ana y Barrios, Ericka. 2020. «Creencias del amor romántico en adolescentes: una intervención desde la investigación-acción». Sinéctica, (55), 1-12. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0055-007

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio. 2020. Metodología de la investigación, 6º Edición. México: McGraw Hill Education.

Jaén-Cortés, Claudia, Sofía Rivera-Aragón, Lucy María Reidl-Martínez, Mirna García-Méndez. 2017. «Violencia de pareja a través de medios electrónicos en adolescentes mexicanos». Acta de Investigación Psicológica, 7: 2593-2605. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.01.001

Larsen, Marlene Charlotte. 2016. «An ‘Open Source’ Networked Identity. On Young People’s Construction and Co-construction of Identity on Social Network Sites». En: Walrave; Michelle; Koen Ponnet, Ellen Vanderhoven, Jacques Haers, y Barbara Segaert. (Eds.). Youth 2.0.: Social Media and Adolescence. Connecting, Sharing and Empowering, 21-40. Switzerland: Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27893-3_2

Linares Bahillo, Estibaliz, María Silvestre Cabrera y Raquel Royo Prieto. 2023. «Female Corporealities of Blame & Invasion in Cases of Sexual & Sexist Cyberbullying in the Basque Region». En: Lisa E. Cuklanz. (Ed). Gender violence, social media, and online environments. When the virtual becomes real, 59-75. New York: Routledge.

López-Lucio, Luis Antonio, y María Prieto-Quezada. 2014. «Violencia en el ciberespacio en las relaciones de noviazgo adolescente. Un estudio exploratorio en estudiantes mexicanos de escuelas preparatorias». Revista de Educación y Desarrollo, 31: 61-72. https://bit.ly/3XsvIKr

Martínez-Ferrer, Belén y David Moreno Ruiz. 2017. «Dependencia de las redes sociales virtuales y violencia escolar en adolescentes». International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1): 105-114. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.923

McLuhan, Marshall. 1997. El mensaje es el medio, Un inventario de efectos. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Muñiz-Rivas, María, Pepa Cuesta Roldan, Monreal, Carmen Monreal Gimeno y Amapola Povedano Díaz. 2015. «Violencia de pareja online y offline en la adolescencia: El rol de la soledad y del género». Revista sobre la infancia y la adolescencia, 9: 85-97. http://dx.doi.org/10.4995/reinad.2015.3898

Muñiz-Rivas, María, Amapola Povedano-Díaz, y Juan Callejas-Jerónimo. 2020. «La dependencia de las redes sociales virtuales y el clima escolar en la violencia de pareja en la adolescencia». International Journal of Sociology and Education, 9(2): 213-233. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5203

ONU MUJERES. 2022. Ciberviolencia y ciberacoso contra las mujeres y niñas en el marco de la Convención Belém Do Pará. ONU Mujeres para las Américas y el Caribe y MESECVI. http://www.oas.org/es/mesecvi/docs/MESECVI-Ciberviolencia-ES.pdf

Pazos Gómez María, Alfredo Oliva Delgado y Ángel Hernando Gómez. 2014. «Violencia en relaciones de pareja de jóvenes y adolescentes». Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3): 148-159. https://bit.ly/3AQ3zE7

Perusset, Macarena. 2019. «Las redes sociales interpersonales y la violencia de género». Tareas, 163: 85-101. https://www.redalyc.org/journal/5350/535060648008/

Rodríguez-Castro, Yolanda, Patricia Alonso-Ruido, María Lameiras-Fernández, y José María Faílde-Garrido. 2018. «Del sexting al cibercontrol en las relaciones de pareja de adolescentes españoles: análisis de sus argumentos». Revista Latinoamericana de Psicología, 50(3): 170-178. http://dx.doi.org/10.14349/rlp.2018.v50.n3.4

Rueda Espinoza, Kati, y Andrea Suárez-López. 2022. «Relación entre ideación suicida y violencia de parejas en redes sociales en adolescentes». Revista de Psicología UNEMI, 7(12): 77-87. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp77-87p

Segovia Aguilar, Blas, Rosario Mérida Serrano, María de los Ángeles Olivares García y María Elena González Alfaya. 2016. «Procesos de socialización con redes sociales en la adolescencia». Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3): 155-167. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.155

Tabernero Holgado, Carlos, Daniel Aranda, y Jordi Sánchez Navarro. 2010. «Juventud y tecnologías digitales: espacios de ocio, participación y aprendizaje». Revista de Estudios de Juventud, 8: 77-96. https://bit.ly/3Mt3atP

Torres Vargas, Georgina Araceli. 2008. «El uso del término "redes sociales" y algunas confusiones». Investigación Bibliotecológica, 22(45), 07-09. https://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v22n45/v22n45a1.pdf

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Daniel Fernández Fernández, Fannella Giusti Minotre, Silvia Jiménez Mata, Sileny Mena Gómez

Downloads

Download data is not yet available.