Power Scenes in Four Theatrical Acts in Olmec Art from San Lorenzo Tenochtitlan, Veracruz, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.15517/es.v85i1.61937Keywords:
Mesoamerica, olmec worldview, theatricality, cultural object, sensory objectAbstract
Introduction: Cultural traits of the Olmec remain unknown due to their early appearance, the deterioration of their remains, and the limited presence of written records. Their social and economic organization has been inferred through Archaeology. Objective: Our central question investigates the narrative surrounding Olmec monumental art, specifically its thrones and colossal heads, since they responded not only to aesthetic interests, but also to religion and politics. Methods: In the introduction, we raise concepts such as long duration and power, essential to support our dissertation. We also present some data about the archaeological Olmecs, a conceptual framework for the analysis of the creations of thes epeople, where art is the vehicle that, throughout time and space, has communicated ancient civilizations with the present. Results: Art, as a means of communication, allows us to see and pose historical facts. Conclusions: Power is presented as a long, ideological performance whose aims range from legitimizing a governor to the arrival of those who overthrew him to leave a lasting message or to erase it.
References
Báez-Jorge, F. (1988). Los oficios de las diosas. Universidad Veracruzana.
Barba, B. (1998). Las flores alucinógenas del juego de pelota mesoamericano. En B. Barba de Piña Chán (Coord.), Iconografía mexicana I (pp. 57-82). Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Barrios, A., & Tiesler, V. (2011). El aspecto físico de los dioses mayas. Modelado cefálico y otras marcas corporales. Arqueología Mexicana, (112), 59-63. https://arqueologiamexicana.mx/mexico-antiguo/el-aspecto-fisico-de-los-dioses-mayas-modelado-cefalico-y-otras-marcas-corporales
Bernal, I. (1982). Los orígenes de México. Salvat Editores.
Beverido, F. (1996). Estética Olmeca. Universidad Veracruzana.
Braudel, F. (1986). La dinámica del capitalismo. Fondo de Cultura Económica.
Casellas, E. (2004). El contexto arqueológico de la cabeza colosal número 7 de San Lorenzo, Veracruz, México [Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona, España]. CORA TDX. https://www.tdx.cat/handle/10803/5507#page=1
Cyphers, A. (1996). Catálogo. En E. Benson & B. De la Fuente (Eds.), Olmec Art of Ancient Mexico. National Gallery of Art.
Cyphers, A. (2004). Escultura olmeca de San Lorenzo Tenochtitlán. UNAM/ IIA.
Cyphers, A. (2022). San Lorenzo y el amanecer de la civilización olmeca. Editorial Raíces.
De la Fuente, B. (1975). Las cabezas colosales olmecas. Fondo de Cultura Económica.
De la Fuente, B. (1995). Homocentrism in Olmec Monumental Art. En E. Benson & B. De la Fuente (Eds.), Olmec Art of Ancient Mexico (pp. 41-50). National Gallery of Art.
De la Fuente, B. (2004). Beatriz de la Fuente, Obras, Tomo 3. El arte olmeca. El Colegio Nacional.
Duvignaud, J. (1966). Sociología del teatro. Ensayo sobre las sombras colectivas. Fondo de Cultura Económica.
Florescano, E. (1999). Memoria indígena. Editorial Taurus.
García, A., & Tiesler, V. (2011). El aspecto físico de los dioses mayas. Modificación cefálica y otras marcas corporales. Arqueología Mexicana, XIX(112), 59-63. https://arqueologiamexicana.mx/mexico-antiguo/el-aspecto-fisico-de-los-dioses-mayas-modelado-cefalico-y-otras-marcas-corporales
González, R. B. (2000). La zona del Golfo en el Preclásico: la etapa olmeca. En L. Manzanilla & L. López (Eds.), Historia Antigua de México. Volumen 1: El México antiguo, sus áreas culturales, los orígenes y el horizonte Preclásico (pp. 363-406). INAH/ UNAM/ Miguel Ángel Porrúa.
Grove, D. (1968). Chalcatzingo, Morelos, México: A Reappraisal of the Olmec Rock Carvings. American Antiquity, 33(4), 486-491. https://doi.org/10.2307/278598 DOI: https://doi.org/10.2307/278598
Grove, D. (1996). The Olmec. An archaeological culture. En E. Vela (Ed.), Olmecs, Arqueología Mexicana (Special ed., pp. 12-23). CONACULTA-INAH.
Heyden, D. (1985). Mitología y simbolismo de la flora en el México prehispánico. IIA/ UNAM.
Joralemon, P. (1995). In search of the olmec cosmos: Reconstructing the world view of Mexico’s first civilization. En E. Benson & B. De la Fuente (Eds.), Olmec Art of Ancient Mexico (pp. 51-60). National Gallery of Art.
Kirchhoff, P. (2000). Mesoamérica. Dimensión Antropológica, 19, 15-32. http://www.dimensionantropologica.inah.gob.mx/?p=1031
López, A. (1994). Tamoanchan y Tlalocan. Fondo de Cultura Económica.
Matos, E. (1997). Tlaltecuhtli: Señor de la Tierra. Estudios de Cultura Náhuatl, (27), 15-40. https://nahuatl.historicas.unam.mx/index.php/ecn/article/view/77940
Molina, A. (1992). Vocabulario de lengua castellana y mexicana y mexicana y castellana. Editorial Porrúa.
Morante, R. (2000). El universo mesoamericano. Conceptos integradores. Desacatos. Revista de Antropología Social, (5), 31-44.
Morante, R. (2022). Materias primas del arte olmeca: de los recursos naturales a los símbolos. ESCENA. Revista de Artes, 82(1), 187-218. https://doi.org/10.15517/es.v82i1.52002 DOI: https://doi.org/10.15517/es.v82i1.52002
Morante, R., & Carrasco, F. (s. f.). Mapa de la zona de influencia olmeca [Mapa].
Ortiz, P., & Rodríguez, M. (1997). Las ofrendas de El Manatí, Ver. ¿Religión o magia? En S. Ladrón & S. Vásquez (Coords.), Memoria del Coloquio Arqueología del centro y sur de Veracruz (pp. 223-244). Universidad Veracruzana.
Piña-Chan, R. (1995). Quetzalcóatl, serpiente emplumada. Fondo de Cultura Económica.
Ramos, F. (2021). Agonía de un instante. Los orígenes del cuento fantástico mexicano y una propuesta antológica. Quadrivium Editores.
Recinos, A. (Trad.). (1984). Popol Vuh (traducción y notas). Secretaría de Educación Pública/ Fondo de Cultura Económica.
Reents-Budet, D. (1994). Painting the Maya Universe: Royal Ceramics of the Classic Period. Duke University Press.
Reyna, R. (1996). Cerámica de la época olmeca en Teopatecuanitlán, Guerreo. Instituto Nacional d Antropología e Historia.
Sahagún, B. (1946). Historia de las cosas de la Nueva España. Editorial Nueva España.
Saville, M. (1929). Votive Axes from Ancient Mexico. Indian Notes, VI, 266-299. https://www.mesoweb.com/olmec/publications/Saville1929.pdf
Seler, E. (1980). Códice Borgia. Fondo de Cultura Económica.
Simeon, R. (1984). Diccionario de la lengua náhuatl o mexicana. Editorial Siglo XXI.
Tate, C. (1996). Art in Olmec Culture. En M. Coe (Ed.), The Olmec World. Ritual and Rulership (pp. 47-68). The Art Museum, Princeton University.
Toríz M. (2011). Teatralidad y poder en el México antiguo. Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura.
Villegas, J. (1996). De la teatralidad como estrategia multidisciplinaria. Revista Gestos: teoría y práctica del teatro hispánico, (21), 7-21. https://es.scribd.com/document/740841538/Villegas-J-Teatralidad-como-estrategia-multidesciplinaria
Villegas, J. (1997). De la teatralidad y la historia de la cultura. Siglo XX / 20th Century, 163-192.
Westheim, P. (1972). Ideas fundamentales del arte prehispánico en México. Ediciones ERA.
Westheim, P. (1985). Arte antiguo de México. Ediciones ERA S.A.
Wolf, E. (2001). Figurar el poder. Ideologías de dominación y crisis. CIESAS.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rubén B. Morante López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista, asimismo permite la creación de nuevas obras a partir del trabajo publicado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.