Roberto Cantillano Vindas: On the Transformation of His Music Into Quartets for Low Brass

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15517/gt3kpe88

Keywords:

classical music, musician, composer, musical instrument, musical performance

Abstract

For a significant part of Costa Rican history, national music was developed within military bands, not only in terms of training performers, honing skills, and popularizing a musical culture, but also in terms of creation. Compositions serving political figures, institutions, and elements of popular culture gradually formed our musical heritage, which the Archivo Histórico Musical of the Escuela de Artes Musicales preserves, studies, and revives, and which Cuadernos de las Artes now presents in this series of studies by Iván Chinchilla Meza. This fourth Cuaderno de las Artes is evidence of this work to rescue our musical heritage, in this case, dedicated to the work of composer Roberto Cantillano Vindas (1887-1955), who was a flutist in the military bands of Alajuela and San José, as well as director of the San José Military Band (1919-1936) and general director of Costa Rica's bands (1936-1948). It was during his time as conductor that he explored his talent as a composer, which is now being recovered, studied, and brought to the present for the enjoyment of new generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, A. (1920). Memoria de Guerra y Marina presentada al congreso constitucional. https://www.asamblea.go.cr/sd/Memoriasgobierno/Memoria%20Seguridad%20P%C3%BAblica%201920-1.pdf

Anónimo. (1938). 244 Css Láminas amarillas [fotografía]. Repositorio Centroamericano de Patrimonio Cultural. Archivo fotográfico del Museo del Colegio Superior de Señoritas entre los años de 1888 a 1948. https://repositorio.iiarte.ucr.ac.cr/handle/123456789/9406?show=full

Araya, J. R. (1942). Vida musical de Costa Rica. Imprenta Nacional.

Araya, M. (2016). La Banda Militar de Alajuela y su papel como difusora de música nacional: análisis de las bitácoras de trabajo 1938-1946. Introducción y resultados preliminares. Revista Pensamiento Actual, 16(27), 71-97. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/27435/27589

Bio. (s. f.). Sebastian Quesada. https://www.sebastianquesada.net/about

Boone, B. (2011). The Evolution of the Tuba Quartet and Its Repertoire [tesis doctoral, Louisiana State University, United States]. Louisiana State University Scholarly Repository. https://repository.lsu.edu/gradschool_dissertations/377/

Cantillano Vindas, R. (1904). Ausencia [partituras]. Serie Partituras (P1-0109). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1929). El Cholo Lizano [partituras]. Serie Partituras (P1-2087). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1931). Pilarica [partituras]. Serie Partituras (P1-2067). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1932). Ricardo Jiménez, Sí! [partituras]. Serie Partituras (P1-0114, P1-1562, P1-2080). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1936). León Cortés [partituras]. Serie Partituras (P1-2173). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1941a). Momento musical [partituras]. Serie Partituras (P1-2078). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1941b). Noche de luna [partituras]. Serie Partituras (P1-0115). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1944). Himno Picadista [partituras]. Serie Partituras (P1-2065, P1-2071, P1-2207, P1-2208). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1944a). Gran Bretaña y Costa Rica [partituras]. Serie Partituras (P1-0111, P1-2186). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1944b). Himno Picadista [partituras]. Serie Partituras (P1-2065, P1-2071, P1-2207, P1-2208). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1947). A la memoria del Benemérito Ldo. Don Cleto González Víquez [partituras]. Serie Partituras (P1-2099). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1949). 15 de Setiembre [partituras]. Serie Partituras (P1-0110, P1-2183, P1-2184, P1-2185). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1950). Presbítero Ricardo Acuña [partituras]. Serie Partituras (P1-2088). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1952). Himno a la ciudad de Santo Domingo [partituras]. Serie Partituras (P1-2202). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (1954). Amanecer en la desembocadura del Tempisque [partituras]. Serie Partituras (P1-0107, P1-2153, P1-2154). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (c. 1910). En invierno [partituras]. Serie Partituras (P1-2092, P1-2093). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (c. 1930). Bomberos Voluntarios [partituras]. Serie Partituras (P1-2073, P1-2189-01, P1-2189-02, P1-2189-03). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (c. 1931b). Venga Cerveza Traube [partituras]. Serie Partituras (P1-2072). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (c. 1937). Ferrocarril al Pacífico [partituras]. Serie Partituras (P1-2212). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (c. 1941a). Costa Rica y Norteamérica [partituras]. Serie Partituras (P1-2079). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (c. 1950a). Amanecer Guanacasteco [partituras]. Serie Partituras (P1-0108, P1-0927, P1-1463, P1-2222, P1-2550). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (s. f.a). Liberia [partituras]. Serie Partituras (P1-2175). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (s. f.b). Odilie [partituras]. Serie Partituras (P1-0112, P1-2069). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (s. f.c). Ojitos Piadosos [partituras]. Serie Partituras (P1-2095). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vindas, R. (s. f.d). Sociedad Gimnástica Española [partituras]. Serie Partituras (P1-2176). Archivo Histórico Musical de la Escuela de Artes Musicales, Universidad de Costa Rica.

Cantillano Vives, O. A. (1972). Carmen Lira y “Los cuentos de mi Tía Panchita”: aspectos folklóricos, literarios y lingüísticos [tesis doctoral, The University of Arizona, United States]. The University of Arizona Repository. https://repository.arizona.edu/handle/10150/290304

Carse, A. (1925). The History of Orchestration (introduction). Dover Publications, Inc.

Daughters, J. (2020). Tips for a Better March Performance. An Overview of Interpretation, Performance Guide and Historical practices. Arkansas Tech University. https://www.atu.edu/bands/docs/vda/VDA-%20Daughters%20Handout.pdf

Ferrocarril al Pacífico (Costa Rica). (2024, 18 de enero). Wikipedia. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Ferrocarril_al_Pacífico_(Costa_Rica)&oldid=157334786

Gómez, Z., & Eli, V. (1995). Música latinoamericana y caribeña. Editorial Pueblo y Educación.

Goñi, G. (2008). Roberto Cantillano Vindas: compositor, director y flautista domingueño. La Retreta, 1(3), 1-8.

Lawrence, R. (2019). What is the Musical Form of a Typical March? StudioNotesOnline. https://studionotesonline.com/what-is-the-musical-form-of-a-typical-march/

Madrid, A., & Moore, R. (2013). Danzón. Circum-Caribbean Dialogues in Music and Dance. Oxford University Press.

Orovio, H. (1992). Diccionario de la música cubana. Biográfico y técnico. Editorial Letras Cubanas.

Pérez González, V. (1939, 5 de octubre). En Liberia se llevarán a efecto las Olimpiadas guanacastecas de 1940. La Voz del Puerto, Año I(1). https://www.sinabi.go.cr/biblioteca%20digital/periodicos/La%20voz%20del%20puerto/La%20voz%20del%20puerto%201939/je-5%20de%20octubre.pdf

Randel, D. (1969). Mazurka. En The New Harvard Dictionary of Music (2a ed., p. 447). https://archive.org/details/newharvarddictio00rand/mode/2up?ref=ol&q=mazurka&view=theater

Real Academia Española. (s. f.). Contradanza. Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/contradanza

Rodríguez, R. & Arce, C. (1997). El quehacer musical en Santo Domingo [tesis de licenciatura no publicada]. Universidad Nacional, Costa Rica.

Schulz, P. (2006). Inspiring your Low Brass Section through Composition and Arranging. https://www.midwestclinic.org/user_files_1/pdfs/clinicianmaterials/2006/sotto_voce.pdf

Sociedad Gimnástica Española de San José. (2024, 5 de enero). Wikipedia. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Sociedad_Gimn%C3%A1stica_Espa%C3%B1ola_de_San_Jos%C3%A9&oldid=156723823

Vargas, M. C. (2004). De las fanfarrias a las salas de concierto: música en Costa Rica (1840-1940). Editorial Universidad de Costa Rica.

Vicente, T. (2013). Hurtándole tiempo al tiempo. La música académica del Valle Central: de oficio a profesión (1940-1972). Editorial Universidad de Costa Rica.

Published

2025-09-12