The Colonial Imaginary of the Plantation Economy in the Visual Arts of the Contemporary Caribbean
DOI:
https://doi.org/10.15517/es.v85i1.62909Keywords:
economy, decolonial, identity, environment, tourismAbstract
Introduction: The plantation has guided the course of the history of Caribbean countries and has had an impact on the visuality of Caribbean art. Objective: The paper addresses the conceptual topics wielded by the plantation as a rhetorical figure in contemporary Caribbean art. Methods: A field study of Caribbean artists who have worked with the plantation was carried out in order to deploy an iconographic-iconological analysis, with a biographical and historical character in a selection of works. Results: The iconography possessed by the history of art, the narratives of the imaginary and the conjunction of artistic supports with agro-industrial products or residues are present in the artistic-decolonial practices of Caribbean creators. Conclusions: Art critically evidences the historical omnipresence of the plantation by addressing the harmful effects on the environment, the colonial remnants in cultural memory, in social relations, and in the constitution of identities.
References
Artishock. (2020). Yiyo Caribe Rivera: Caribe hostil. https://artishockrevista.com/2020/09/04/yiyo-tirado-rivera-caribe-hostil/
Asamblea Legislativa de Puerto Rico. (2019, 1 de julio). Código de Incentivos de Puerto Rico [60]. 2024. https://bvirtualogp.pr.gov/ogp/Bvirtual/leyesreferencia/PDF/60-2019.pdf
Barnet, M. (2005). La cultura que generó el mundo del azúcar. Catauro. Revista Cubana de Antropología, 6(11), 6-15.
Benítez, A. R. (1998). La Isla que se repite. Editorial Casiopea.
Benjamin-Smith, D. (2022). The Real Bahamian Art [cuadríptico]. En Trópico es político: Arte caribeño bajo el régimen de la economía del visitante (pp. 38-40). Americas Society Exhibitions. https://www.as-coa.org/sites/default/files/inline-files/AMS_Tropical_SPA%20low.pdf
Caba, F. (2021). Como quien no quiere la cosa [pintura]. Caribbean Linked. https://caribbeanlinked.com/editions/biac-reseaux/artists/#jp-carousel-3039
Campos-Pons, M. M. (2010). Sugar/Bittersweet [instalación]. Galería Ethelbert Cooper de Arte Africano y Afroamericano, Estados Unidos. https://www.coopergallery.fas.harvard.edu/galleries/maría-magdalena-campos-pons-sugarbittersweet
Campos-Pons, M. M. (2015). Alchemy of the Soul, Elixir for the Spirits [exposición]. Museo Peabody Essex, Massachusetts, Estados Unidos. http://alchemy.pem.org/image_gallery/
Cantero, J. G., & Laplante, E. (1857). Los ingenios: colección de vistas de los principales ingenios de azúcar de la Isla de Cuba. Litografía de Luis Marquier.
Casimir, J. (1995). La invención del Caribe. La Editorial Universidad de Puerto Rico.
Chartrand, E. (1857). Paisaje [pintura]. Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba, La Habana, Cuba. https://www.bellasartes.co.cu/obra/esteban-chartrand-paisaje-1857
Chartrand, E. (1880). Batey [pintura]. Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba, La Habana Cuba. https://www.bellasartes.co.cu/obra/esteban-chartrand-batey-1880
Davis, A. (2014). Wild Plant [serie de dibujos]. Annalee Davis. https://annaleedavis.com/archive/re-wilding
Davis, A. (2016). Sweeping the Fields [serie de fotografías]. Annalee Davis. https://annaleedavis.com/archive/re-wilding
Davis, A. (2020a). (Bush) Tea Plot - A Decolonial Patch for Mill Workers [instalación orgánica]. Annalee Davis. https://annaleedavis.com/archive/re-wilding
Davis, A. (2020b). re: wilding [exposición]. Haarlem Artspace Gallery, Wirksworth, England.
Davis, A. (2022). Staple: What’s On Your Plate? [Básico: ¿Qué hay en tu plato?]. Annalee Davis. https://annaleedavis.com/archive/staplewhatsonyourplate-ptzjl
de Juan, A. (2005). Pintura cubana: temas y variaciones. Editorial Félix Varela.
Deavila, O. (2014). Las otras caras del paraíso: veinte años en la historiografía del turismo en el Caribe, 1993-2013. Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, (23), 76-95. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85532558005
Elías, R. G. (2008). Rostros de perseverancia [ensayo fotográfico]. Museo Nacional de Bellas Artes, La Habana, Cuba.
Funes, R. M. (2005). El azúcar y la transformación medioambiental de Cuba. Una breve visión general. Catauro. Revista Cubana de Antropología, 6(11), 41-56.
Gallisá Muriente, S. (2020). Celaje [video]. Vimeo. https://sofiagallisa.com/Celaje-1
Gardner, J. (2005). Plantation Poker: las historias de Merkin [grabado]. Joscelyn Gardner. https://www.joscelyngardner.org/plantation-poker
Gaztambide, A. (2006). Invención del Caribe a partir de 1898 (Las definiciones del Caribe, revisitadas). Revista Jangwa Pana, 5(1), 1-24.
Glissant, E. (1981). Una cultura criolla. El Correo de la UNESCO, (12), 32-37.
Laplante, E. (1857). Casa de calderas del Ingenio Alava [litografía]. University of Miami Libraries Digital Collections. https://digitalcollections.library.miami.edu/digital/collection/chc9999/id/17070
Matamoros, C. (curadora). (2019). Isla de Azúcar [exposición]. Museo de Bellas de Artes, La Habana, Cuba.
Minaya, J. (2021). The Upkeepers [collage]. Joiri Minaya. https://www.joiriminaya.com/Works-on-paper
Monreal, P., & Padilla Dieste, C. (2005). ¿Al demonio con el Paraíso? Repensando la cultura y el turismo en el Caribe insular. TEMAS, (43), 13-26.
Moreno Fraginals, M. (1964). El ingenio. Editorial de Ciencias Sociales.
Moreno Fraginals, M. (1981). La plantación, crisol de la sociedad antillana. El Correo de la UNESCO, (12), 10-13.
Moreno Fraginals, M. (1995). Aportes culturales y deculturación. Pablo de la Torriente.
Morris, C. D. (2016). Soil [serie de fotografías performáticas]. Courtney Desiree Morris. https://www.courtneydesireemorris.com/photography/project-one-apn3x-mrstg
Oller, F. (1885). Hacienda La Fortuna [pintura]. Brooklyn Museum, Nueva York, Estados Unidos. https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/209309
Pérez, D. (2017). Economía sustentable [pintura]. En Gratificación. Museo Nacional de Bellas Artes, La Habana, Cuba.
Pick, N. (2015). Cuba Destilada. Ponerle Sonido a Alquimia del Alma. Museo Peabody Essex. http://alchemy.pem.org/sp/cuba_distilled/
Reyes Franco, M. (2022). Trópico es político: Arte caribeño bajo el régimen de la economía del visitante. En Trópico es político: Arte caribeño bajo el régimen de la economía del visitante (pp. 17-34). Americas Society.
Rodríguez, E. (2005a). Lo mejor del Trópico [grabado]. En Mulatísimas. Macho Enterprises. https://www.machoenterprise.com/serie08_scroll.php#close
Rodríguez, E. (2005b). Mulatísimas [serie de grabados]. Macho Enterprises. https://www.machoenterprise.com/serie08_scroll.php#close
Rodríguez, E. (2005c). Tropicalísima [grabado]. En Mulatísimas. Macho Enterprises. https://www.machoenterprise.com/serie08_scroll.php#close
Suárez del Villar, L. B. (2023, 24-27 de mayo). El imaginario colonial de la economía de plantación en las artes visuales del Caribe Contemporáneo [ponencia]. XLI Congreso de la Asociación de Estudios Latinoamericanos, Vancouver, Canadá.
Süskind, P. (1997). El perfume: la historia de un asesino. Seix Barral.
Tirado Rivera, Y. (2019-2020). Plantación [instalación]. Artishock. https://artishockrevista.com/2020/09/04/yiyo-tirado-rivera-caribe-hostil/
Villares, R. (2022a). Azúcar [dibujo]. En El Alfabeto Rojo. Galería Factoría Habana, La Habana, Cuba.
Villares, R. (2022b). Chapear el monte [dibujo]. En El Alfabeto Rojo. Galería Factoría Habana, La Habana, Cuba.
Villares, R. (2022c). El Alfabeto Rojo [libro arte]. Galería Factoría Habana, La Habana, Cuba.
Wood, Y. (2012). Islas del Caribe: naturaleza-arte-sociedad. Editorial UH.
Wood, Y. (2017). Las artes plásticas en el Caribe. Práxis y contextos. Félix Varela.
Zanetti, O. (2013). Esplendor y decadencia del azúcar en las Antillas Hispanas. Editorial de Ciencias Sociales; Ruth Casa Editorial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Laritza Suárez del Villar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado bajo la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista, asimismo permite la creación de nuevas obras a partir del trabajo publicado.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.