Lenguas modernas; literatura; creación; didáctica

Journal Of Modern Languages ISSN Impreso: 1659-1933 ISSN electrónico: 2215-5643

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/oai
Attitude towards learning French literature in person: the case of the UCR
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

reading
literature education
learning
university students
lectura
enseñanza de la literatura
aprendizaje
estudiantes universitarios

How to Cite

Cambronero Artavia, M. del P., & Murillo Chinchilla, V. M. (2025). Attitude towards learning French literature in person: the case of the UCR. Journal Of Modern Languages, (39). https://doi.org/10.15517/rlm.v0i39.58640

Abstract

In a context of frequent questioning of the utility of humanistic studies, French and French Teaching degree students may see altered their motivation towards reading and learning literature. The present study staged the attitude of the students towards the literature courses they received in virtual mode during the years 2021 and 2022, as well as the way in which the experience of moving to the face-to-face mode had an impact on their motivation and their learning. Thanks to the application of questionnaires within a qualitative research, it was possible to collect the students’ perceptions about the effectiveness of the knowledge acquired according to the learning modality, which demonstrated the importance of the role of the teacher in the approach to literature, the relevance of the face-to-face modality in the courses to enhance the teaching capabilities and the proficiency of the students, the convenience of showing aspects merely related to the implications of reading and the need for the involvement of the students in their learning process.

https://doi.org/10.15517/rlm.v0i39.58640
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Referencias

ABC Cultura. (2013, abril 23). La lectura, una de las actividades más beneficiosas para la salud de nuestro cerebro. ABC. https://www.abc.es/cultura/libros/20130423/abci-beneficios-lectura-libro-201304221632.html

Acosta-Velázquez, S, Pedraza-Amador, E & González-Gómez, Z. (2022). Enseñar a leer en la Universidad, para desarrollar el pensamiento crítico. Boletín Científico INVESTIGIUM de la Escuela Superior de Tizayuca, (14), 1-8.

Codina, L. (2022) El modelo IMRyD de artículo científicos: ¿qué es y cómo se puede aplicar en humanidades y ciencias sociales. Hipertext.net, (24), 1-8.

Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Comunicación, Lenguaje y Educación, (9), 21-31.

Compagnon, A. (2008). ¿Para qué sirve la literatura?, Barcelona, Cuadernos del Acantilado.

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2021) Octavo Estado de la Educación 2021. Programa Estado de la Nación.

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2023) Noveno Estado de la Educación 2023. Programa Estado de la Nación.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el Siglo XXI, Madrid, Santillana.

Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 128-135.

Gurdián Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana.

Hernández, R, Fernández, C & Baptista, P. (1998). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Hernández, R, Fernández, C & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. (Quinta Edición). McGraw-Hill.

Ibarra, N & Ballester, J. (2016). La literatura en la formación universitaria desde el espacio europeo de educación superior. Alpha, (43), 303-317.

López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4 : 167-179. Universidad de Huelva.

Luri, Gregorio. (2019). Sobre el arte de leer. 10 tesis sobre la educación y la lectura. Plataforma Editorial.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico. (OCDE). (2011). ¿Leen actualmente los estudiantes por placer?, Focus, (8)

Ordine, Nuccio. (2013). La utilidad de lo inútil. Ediciones Acantilado.

Pérez de Maza, T. (2016) Sistematización de experiencias en contextos universitarios: Guía didáctica. Universidad Nacional Abierta de Caracas, Ediciones del Vicerrectorado Académico.

Pérez Hernández, A. et al. (2017). Los Criterios de Evaluación del Aprendizaje en la Educación Superior. Perspectivas Docentes, (63), 60-68.

Todorov, T. (2017). La literatura en peligro (Trad. Noemí Sobregués). Galaxia Gutenberg.

Vallejo, Irene. (2020). Manifiesto por la lectura. Ediciones Siruela.

Vargas Llosa, M. (2010, diciembre 7). Elogio de la lectura y la ficción [Discurso de aceptación del Premio Nobel de Literatura]. The Nobel Prize. https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2010/vargas_llosa/25185-mario-vargas-llosa-discurso-nobel

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 María del Pilar Cambronero Artavia, Verónica María Murillo Chinchilla

Downloads

Download data is not yet available.