Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Teacher training and the use of virtual environments in teaching and learning contexts at an Argentine public university. An exploratory study
imagen portada
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Teaching
University
EVEA
ICT
Teaching Training
Post-pandemic
Docencia
Universidad
EVEA
TIC
Formación docente
Postpandemia.

How to Cite

Borgobello, A., Lovey, J. P., & Espinosa, A. (2024). Teacher training and the use of virtual environments in teaching and learning contexts at an Argentine public university. An exploratory study. Wimb Lu, 19(2), 1–30. https://doi.org/10.15517/wl.v19i2.64338

Abstract

This paper analyzes training on and the use of digital technologies at university teaching, highlighting challenges in Argentine higher education. The study, developed in a public university with a large student population, focused on post-pandemic university virtualization and pedagogical concerns over technical aspects of ICT. An ad hoc survey was applied, obtaining 385 responses analyzed by descriptive statistics, multivariate and qualitative content analysis. The results revealed diversity of pedagogical interests, innovation and virtual tools usage. Accessibility, dedication, and specific integration of digital technology in teaching were emphasized as key concerns. Divergent opinions were found on the relationship between technology and inequality, as well as teacher-student communication. The identified clusters showed diversity in usage, opinions, and interests about ICT in higher education. The Argentine public university faces post-pandemic challenges in incorporation/expansion of technologies amid defunding. Therefore, the need for support and dialogue between teachers and managers is emphasized to promote student inclusion and retention. It is concluded that open and discussed training spaces promote innovation and inclusion.

https://doi.org/10.15517/wl.v19i2.64338
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Abrigo, Daniela, Melisa Mandolesi, y Ana Borgobello. 2023. "Uso de aplicaciones de mensajería instantánea basadas en telefonía celular en Educación Superior." Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología 35 (1): e6. https://doi.org/10.24215/18509959.35.e6

Achilli, Elena Libia. 2005. Investigar en la antropología social: los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde.

Barbey, Lourdes, Chiara María Cavallo, y Natalia Monjelat. 2022. "Aprender a aprender en la virtualidad: experiencias estudiantiles durante la pandemia por covid-19." Praxis & Saber 13 (35): 1–17. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14547

Borgobello, Ana, y Ana Espinosa. 2021. "Enseñanza remota de emergencia: crisis, procesos y cambios en la educación superior." En Notas de pandemia: reflexiones, lecturas y experiencias escritas en tiempos de aislamiento social y virtualidad, editado por Silvina Garo y Federico Costa, 29-36. Rosario: UNR Editora. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/20523

Borgobello, Ana, Andrea Espinosa, y Mariana Scrinzi. 2024. "Formación en psicología y educación en Argentina, una mirada desde una universidad pública del centro del país." En A formação em Psicologia Escolar e Educacional em países da América Latina, editado por Marilene Proença, 100-127. San Pablo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/9786587596402

Borgobello, Ana, Melisa Mandolesi, Andrea Espinosa, y Juan Pablo Lovey. 2022. "Incorporación de tecnologías digitales en educación superior en Argentina. Resignificando datos y pensando la post-pandemia." En Investigaciones e intervenciones en psicología y educación en tiempos de pandemia en América Latina, editado por Ana Borgobello, Tatiana Platzer y Marilene Proença, 186-204. Rosario: UNR Editora. https://doi.org/10.30849/SIP.GTEDinvedpand2022

Borgobello, Ana, Mariana Sartori, y Liliana Sanjurjo. 2019. “Entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Experiencias y expectativas de docentes universitarios de Rosario, Argentina.” Espacios en Blanco. Revista de Educación 1 (30): 41-58. http://hdl.handle.net/11336/185469

Bruner, Jerome. 2010. "What Psychology Should Study." Revista Psyberia 4: 25-32. http://hdl.handle.net/2133/2670

Chavarría de Cocar, Laura Noemí, Brenda Roxana Gutiérrez de Medina, Sandra Arely Martínez de Diaz, Marvin Adonay Montoya Amaya, Claudia Arely González Quintanilla, y Salvador Ernesto Manzanares. 2023. "Experiencias de los docentes con la digitalización en la enseñanza de la carrera de Enfermería." Lux Médica 18 (55): 1–8. http://portal.amelica.org/ameli/journal/486/4864623007/

Coman, Claudiu, Laurentiu Gabriel Tiru, Luiza Mesesan-Schmitz, Carmen Stanciu, y Maria Cristina Bularca. 2020. “Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective.” Sustainability 12 (10367): 1-24. https://doi.org/10.3390/su122410367

D’Antoni, Maurizia. 2020. "Virtualidad crítica en el aula universitaria en la pandemia (y más allá)." Wimblu 15 (2): 95-109. https://doi.org/10.15517/wl.v15i2.45112

Dirección General de Estadística Universitaria. 2023. Estudiantes de la UNR. Boletín Estadístico, no. 75. https://unr.edu.ar/unr-en-numeros/

Lovey, Juan Pablo, Melisa Mandolesi, María Paula Pierella, Damián De Seta, Sofía Majul, y Ana Borgobello. 2023. "Uso de tecnologías digitales en una universidad pública argentina: sugerencias y exigencias en fuentes documentales." Praxis Educativa 27 (2): 1-21. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270214

Maluenda-Albornoz, Jorge, Sara Yepes Zuluaga, Yuly Parra Montoya, Sofía Tobar Grande, Diego Soto Hernández, Sigrid Mennickent Cid, y Rodrigo Orellana. 2022. “Prácticas docentes en la educación virtual de emergencia: Un estudio cualitativo durante la pandemia COVID-19 en distintas universidades latinoamericanas.” Revista E-Psi 11 (1): 46-70. https://artigos.revistaepsi.com/2022/Ano11-Volume1-Artigo3.pdf

Mandolesi, Melisa, y Ana Borgobello. 2022. "Los espacios de formación docente como herramienta para la innovación en una organización de educación superior." Praxis Psy 38 (1): 1–20. https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/207/171

Martínez Guevara, José Luis, y Hugo Isaías Molina Montalvo. 2022. "La transición abrupta de lo presencial a lo virtual en el aula universitaria. Análisis comparativo del proceso enseñanza aprendizaje." En Educación en tiempos de COVID-19: Una aproximación a la realidad en México, experiencias y aportaciones, editado por Alejandra Alicia Cepeda Hernández, Hugo Isaías Molina Montalvo y Julio César Macías Villarreal, 54–73. Ciudad de México: Ediciones Comunicación Científica.

Pierella, María Paula. 2023. "Zonas de frontera en el ingreso a la universidad. Apuntes para pensar la articulación entre la escuela media y el nivel superior." En La educación superior como derecho: sentidos, prácticas y apuestas para una agenda de ingreso y permanencia en las Universidades Públicas, editado por Graciela Biber, 75-85. San Luis: Nueva Editorial Universitaria UNSL. http://www.neu.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/2023/07/Educacion-Sup-como-derecho.pdf

Rey, Ailén Laura, y Ana Borgobello. 2022. "Revisión bibliográfica sobre prácticas docentes en universidades públicas argentinas." Praxis Educativa 26 (2): 1-24. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260211

Rivas Rosero, Juan. 2024. "La dinámica de la actividad pedagógica-didáctica del plan de clases en la virtualidad provocada por el COVID-19." En Sistematización de experiencias académicas de la Facultad de la Pedagogía, Universidad Técnica Luis Vargas Torres, editado por Vanesa Pamela Quishpe Morocho, 223-235. Esmeraldas: Mawil.

San Martín, Patricia, y Griselda Guarnieri. 2013. "Hacia la apropiación de los repositorios institucionales de acceso abierto por parte de los docentes-investigadores de las universidades públicas argentinas." 3era Conferencia Bibliotecas y Repositorios Digitales de América Latina. https://rephip.unr.edu.ar/items/8d3f507f-4dbb-4e96-b987-066e3dc31589

Schroeder Esquivel Guemes, Adrián, Pedro José Canto Herrera, Alfredo Zapata González, y Víctor Hugo Menéndez Domínguez. 2021. "Interactions between College Students and Professors in a Virtual Learning Environment." IOSR Journal of Research & Method in Education 8 (6): 13–22. https://doi.org/10.9790/7388-0806031322

Suyo, Josefina Amanda, Monica Elisa Meneses-La-Riva, y Víctor Hugo Fernández-Bedoya. 2021. "Miradas divergentes sobre la metodología virtual universitaria." Cuadernos de Desarrollo Aplicados a Las TIC 10 (1): 69–91. https://doi.org/10.17993/3ctic.2021.101.69-91

Zarceño García de Soriano, Ada Janeth, Miriam Agreda Montoro, y Ana María Ortiz Colón. 2024. "Digital Teaching Competence and Educational Inclusion in Higher Education: A Systematic Review." The Electronic Journal of E-Learning 22 (1): 31–45. https://doi.org/10.34190/ejel.22.1.3139

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ana Borgobello

Downloads

Download data is not yet available.