Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Teaching work and relationships with students from the perspective of pre-service teachers' representations
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

teaching work
teacher-student relationship
representations
postmodernity
Chile
trabajo docente
relación profesor-estudiante
representaciones
postmodernidad
Chile
teaching work
teacher-student relationship
representations
postmodernity

How to Cite

Sánchez Sánchez, G. I., & Jara Amigo, X. E. (2017). Teaching work and relationships with students from the perspective of pre-service teachers’ representations. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29619

Abstract

The current situation of Postmodernity raises the challenge, to initial teacher training, to ensure a proper inclusion to school contexts which are highly stressed regarding training demands. This research explores the representations pre-service teachers have regarding teaching and their relationship with elementary school children. Using a qualitative methodological approach, with an exploratory-descriptive scope, starting from the use of interviews, the present piece of research was built in a dialogue arena with 50 students from the Elementary Teacher Education Program, with a minor in Spanish Language, Mathematics, Social and Natural Science of Universidad Católica del Maule. The results show the teaching work representation as a human effort equipped with a complexity derived from the requirement of integrality and otherness, and from the demands of a diverse, technological society. It can be concluded that while becoming integrated into the classroom, pre-service teachers are confronted with an area defined as complex and uncertain, in which it is important to consider that they are active and heterogeneous with respect to their willingness, interests, and capacity to learn, and as a consequence these factors stress the relationship and the teacher authority status. From the point of view of implications for initial teacher training, pre-service practitioners fail to see that the same rationality with which the school operates roughly explains the complexity of the new territory where they will have to carry out their work.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29619
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alfaro, Teresa. (2011). Desafío docente: el alumno postmoderno. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 5(1), 1-12. Recuperado de http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/4/152

Berger, Peter y Luckmann, Thomas. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Berteaux, Daniel. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona: Ediciones Ballaterra.

Biddle, Bruce, Good, Thomas y Goodson, Ivor. (2000). La enseñanza y los profesores I La profesión de enseñar. Barcelona: Paidós.

Carbonneau, Michel y Hétu, Jean-Claude. (2010). La formación práctica de los maestros y el nacimiento de una inteligencia profesional. En Léopold Paguay (Coord.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 107-138). México: Fondo de Cultura Económica

Cuenca, Ricardo, Nucinkis, Nicole y Zavala, Virginia. (2007). Nuevos maestros para América Latina. Madrid: Morata.

Day, Christopher. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

Edwards, Ernesto y Pintus, Alicia. (2001). Poder y seducción en la escuela. Rosario: Homo Sapiens.

Glaser, Barney y Strauss, Anselm. (1967). The Discovery of grounded theory. New York: Aldine publishing Compañy.

Giroux, Henry. (1996). Educación posmoderna y generación juvenil. Nueva Sociedad, (146), 1-21. Recuperado de http://nuso.org/articulo/educacion-posmoderna-y-generacion-juvenil/

Hargreaves, Andy. (1994). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata

Liston, Daniel y Zeichner, Kenneth. (1997). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Morata.

Machado, Ana. (2015). Calidad y diversidad en la educación chilena. Recuperado de http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?ID=91530

Pérez, Ángel. (2004). La Cultura Escolar en la Sociedad Neoliberal. Madrid: Ediciones Morata.

Pérez, Ángel, Martínez, Miguel, Tey, Amelia, Essombra, Miguel y González, María. (2007). Profesorado y otros profesionales de la educación. Madrid: Octaedro.

Schön, Donald. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós - MEC.

Schön, Donald. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesores cuando actúan. Barcelona: Paidós.

Schön, Donald. (2010). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. México: Paidós.

Tardif, Maurice. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Tedesco, Juan y Tenti, Emilio. (2002). Nuevos tiempos y nuevos docente. Buenos Aires: IIPE – UNESCO.

Tenti, Emilio. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, 28(99), 335-353. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a03v2899.pdf

Unesco. (2008). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.

Yániz, Concepción y Villardon, Lourdes. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Universidad de Deusto.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.