Abstract
Use of mass media as learning spaces has not been studied at all, especially in Costa Rican context. Particularly, radio has been used more as an object of study than a learning strategy. This article analyses the role of student radio as a learning strategy over a three-year period (2012-2014). A quantitative methodological approach was used as well as a non–experimental cross-sectional sequential exploratory design. The field work was carried out in two phases: an inventory of student radio stations in the Greater Metropolitan Area of Costa Rica and a Student Radio Production Workshop. For the inventory, a survey was applied to 405 secondary schools, to gather information from schools and student radio stations. The workshop was performed in two urban academic schools, with the participation of 22 teenagers from 7th to 12th grade, to whom self- and co-assessment ratings instruments were applied. Thirteen student radio experiences were found in the same number of schools, although most of them had closed at the end of the study. After the learning activity and the application of instruments, the findings indicates that participants had a very good overall performance of the learning strategy. Results reveals that this strategy could favor the strengthening of values, social inclusion and prevention of social problems in young people, as well as the development of generic competences that can provide important inputs for their future professional.References
Alves, Walter Ouro. (1984). Radio: La mayor pantalla del mundo. Quito, Ecuador: CIESPAL.
Araya-Rivera, Carlos. (2000). El ritmo como instrumento de análisis de programas radiofónicos. Revista Educación, 24(2), 175-182. Recuperado de DOI: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v24i2.482
Araya-Rivera, Carlos. (2005). Manual de producción radiofónica estudiantil (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica, Posgrado en Comunicación, San José, Costa Rica.
Araya-Rivera, Carlos. (2005-2006). La revolución radiofónica. Revista Girasol, 6-7, 281-288.
Araya-Rivera, Carlos. (2009). Radio estudiantil: programas, audiencias y desafíos. Revista Reflexiones, 88(2), 37-44. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/11520/10865
Araya-Rivera, Carlos. (2012). Proyecto CONTRASTES: medios de comunicación estudiantil como espacios de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 83-95. Recuperado de http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v36i1.454
Araya-Rivera, Carlos. (2015). Radio estudiantil como estrategia didáctica para desarrollar el trabajo en equipo en estudiantes de secundaria pública de Costa Rica (Tesis de Maestría). Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Escuela de Graduados en Educación, Monterrey, México.
Araya Rivera, Carlos y Montero Bolaños, Fernando. (1997). La producción de una radio-revista como espacio de práctica para los estudiantes de Comunicación Colectiva de la Universidad de Costa Rica (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva, San José, Costa Rica.
Bedoya, José Iván. (2008). Pedagogía ¿enseñar a pensar? Reflexión filosófica sobre el proceso de enseñar. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.
Blanco Blanco, Ángeles. (2007). Las rúbricas: un instrumento útil para la evaluación de competencias. En: Leonor Prieto (Coord.), La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Estrategias útiles para el profesorado (pp. 171-188). España: Octaedro Editorial.
Cárdenas Mora, Ángela Marcela. (2008). Radio Creativa en la radio escolar. Vía libre a la imaginación y la fantasía (Tesis de grado). Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Comunicación y Lenguaje, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/comunicacion/tesis83.pdf
Casanellas Chuecos, Montserrat y Solé Català, Marina. (junio, 2012). La competencia transversal de trabajo en equipo. Instrumentos para su implementación y evaluación. Trabajo presentado en la III Jornada sobre Docencia del Derecho y Tecnologías de la Información y la Comunicación. Barcelona, España: Universitat Oberta de Catalunya. Recuperado de http://www.uoc.edu/symposia/dret_tic2012/pdf/3.4.casanellas-montserrat-y-sole-marina.pdf
Correa Agudelo, Luis Felipe y López Vargas, Andrés David. (2011). La radio escolar como una estrategia de enseñanza-aprendizaje en el Colegio Hernando Vélez Marulanda (Tesis de Licenciatura). Universidad Tecnológica de Pereira, Facultad de Educación, Pereira, Colombia.
Ferrada Montecinos, Yasna Patricia, Gaete Saldías, Javiera María Esperanza y Sáez Beltrán, Domingo Wilfredo. (2010). Radio escolar online, exploración en informática educativa. Razón y Palabra, 15(74). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199516111024
Feo Mora, Ronald J. (2010). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias pedagógicas, (16), 221-236.
Gascón Baquero, María Carmen. (1991). La radio en la educación no formal. Barcelona, España: Ediciones CEAC, S.A.
Hernández Sampieri, Roberto, Fernández-Collado, Carlos, y Baptista Lucio, Pilar. (2010). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill.
Kaplún, Mario. (2001). A la educación por la comunicación. La práctica de la comunicación educativa (2ª. ed.). Quito, Ecuador: CIESPAL.
Kaplún, Mario. (1999). Producción de programas de radio. El guion y la realización. Quito, Ecuador: Ediciones CIESPAL.
Kiewe, Amos. (1987). The College Radio Station: A model of experiential education. Trabajo presentado a 73rd Annual Meeting of the Speech Communication Association. Boston, Massachusetts, Estados Unidos. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=ED298547
Middleton, Chris. (2006). Creating digital music and sound. Burlington, Estados Unidos: Elsevier – Focal Press.
Montoya Ch., Alma D. y Villa Betancur, Lucelly. (2006). Radio Escolar: Una onda juvenil para una comunicación participativa. Bogotá, Colombia: Paulinas, Centro de Comunicación Social.
Pease Dreibelbis, María Angélica. (2011). Evaluación en el trabajo en equipo: aspectos a tomar en cuenta. En Blanco & Negro, 2(1), 1-4. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/1483
Perona, Juan José. (2002). Radio escolar en Internet: un proyecto pedagógico para la era digital. Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas, (1). Recuperado de http://reddigital.cnice.mec.es/1/informes/infor_perona_res.html
Perona, Juan José. (2009). Edu-webs radiofónicas: experiencias españolas de educación en medios. Comunicar, 17(33), 107-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/158/15812486013.pdf
Real Academia Española. (2014). Radiodifusión. Recuperado de http://dle.rae.es/srv/fetch?id=V1exuDP
Rodero, Emma. (2008). Educar a través de la radio. Signo y Pensamiento, 27(52), 97-109. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4581/3551
Sauls, Samuel. J. (abril, 2001). Understanding Your Media Outlet: An administrative Guide to the School Radio Station. Trabajo presentado en Annual Meeting of the Broadcast Education Association, Las Vegas, Estados Unidos. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=ED458644
Sauls, Samuel. J. (2000). The Culture of American College Radio. Ames, Estados Unidos: Iowa State University Press.
Sauls, Samuel. J. (january, 1998). The role of alternative programming in college radio. Trabajo presentado en Annual Meeting of the Southwest/Texas Popular Culture Association / American Culture Association. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED416529.pdf
Sauls, Samuel. J. (september, 1995a). College Radio: 10 Points of Contention from the Management Perspective. Trabajo presentado en Texas Association of Broadcast Educators Fall Student /Faculty Conference, San Antonio, Texas, Estados Unidos. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED410628.pdf
Sauls, Samuel. J. (april, 1995b). College Radio. Trabajo presentado en Annual Joint Meetings of the Popular Culture Association/ American Culture Association, Philadelphia, Estados Unidos. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED385885.pdf
Szyszko, Nancy, Neri, Carlos y Cataldi, Zulma. (2010). La radio en la escuela media como agente participativo. Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, (61), 1-15. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3144263
Van der Graaf, Livia. (2001). Radios estudiantiles europeas: Análisis comparativo de emisoras estudiantiles en Francia, Gran Bretaña, Bélgica y España. Documento inédito, San José, Costa Rica: Universidad de Amsterdam, Universidad de Costa Rica, Radio U.
Zabalza, Miguel. (2009). Diseño y desarrollo curricular. Madrid, España: Narcea, S.A. de Ediciones.