Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
A square drawing compass: writing and reading in the first year of high school in Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

high school education
curriculum
writing
reading
educación secundaria
currículum
escritura
lectura

How to Cite

Ramírez Molina, C. (2018). A square drawing compass: writing and reading in the first year of high school in Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 18(1). https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.30704

Abstract

This article presents the results of an in-depth analysis of the curricular document of reading and writing areas of the first year of high school Program of Studies in Costa Rica, using the systemic networks approach. The purpose is to know firstly, the contents of the curricular text regarding these two areas. Secondly, there is a contrast between the results of the analysis and the new didactic conceptions for the teaching of language and literature. The analysis reveals a curricular proposal lacking of didactic knowledge, which guides the practices of writing and reading in secondary school. Therefore, some changes are suggested as a curricular proposal that allows teachers to plan a coherent program that assures their students the appropriation of a literacy in harmony with the development of reading and writing skills necessary to live today.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i1.30704
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Akker, Jan van den, Fasoglio, Daniela y Mulder, Hetty. (2010). A curriculum perspective on plurilingual education. Netherlands: Netherlands institute for curriculum development; Council of Europe.

Aliagas, Cristina, Castellà, Josep y Cassany, Daniel. (2009). “Aunque lea poco, yo sé que soy listo”. Estudio de caso sobre un adolescente que no lee literatura. Ocnos, (5), 97-112.

Álvarez, Juan Manuel. (2010). El currículum como marco de referencia para la evaluación educativa. En José Gimeno (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 355-372). Madrid: Morata.

Ammons, Margaret. (1964). An empirical study of process and product in curriculum development. The Journal of Educational Research, 57(9), 451-457.

Arias, Grettel, Ruíz, Yerlin y Vargas, Lorriane. (2013). La mediación pedagógica para la enseñanza de la literatura en los colegios José Joaquín Vargas Calvo, Elías Leiva Quirós y Miravalle (Memoria de Graduación para optar por el grado de Licenciatura en la Enseñanza del Castellano y la Literatura). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Barnett, Ronald. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa.

Bliss, Joan, Monk, Martin y Ogborn, Jon. (1983). Qualitative data analysis for educational research: a guide to uses of systemic networks. London: Croom Helm.

Bloom, Benjamín. (1973). Taxonomía de objetivos de la educación. Alcoy: Marfil.

Calarusso, Guiseppe. (2014). Improbabilità. Recuperado de http://www.giuseppecolarusso.it/improbabilita_.html

Casaca, Laura. (2009). Salirse del cascarón: Nuevas tendencias en la enseñanza de la escritura. Revista Kañina, 33(2), 55-70.

Cassany, Daniel. (1999). Construir la escritura. Madrid: Espasa.

Cassany, Daniel. (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona, España: Paidós.

Colomer, Teresa. (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, Teresa, Ribas, Teresa y Utset, Marta. (1993). La escritura por proyectos: Tú eres el autor. Aula. La innovación en la enseñanza de la lengua, (14), 23-28.

Eisner, Elliot. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.

Fontich, Xavier. (2010). La construcció del saber metalingüístic: estudi sobre l’ aprenentatge de la gramàtica d’ escolars de secundària en el marc d’ una seqüencia didàctica (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Fontich, Xavier. (2013). La gramática de la primera lengua en la escuela: Reflexiones sobre su enseñanza-aprendizaje y sobre el contenido gramatical escolar. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 6(3) 1-19)

Gagné, Robert. (1979). Las condiciones del aprendizaje. México: Interamericana.

Gallardo, Isabel. (2006). La lectura de textos literarios en el colegio. ¿Por qué no leen los estudiantes? Revista Educación, 30(1), 157-172.

Gimeno, José. (1982). La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia. Madrid: Morata.

Gimeno, José. (2010). Saberes e incertidumbres sobre currículum. Madrid: Ediciones Morata.

Gimeno, José. (2010). El currículum en la acción: Los resultados como legitimación del currículum. En José Gimeno, (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre currículum (pp. 311-332). Madrid: Ediciones Morata.

Grossman, Francis y Tauveron, Catherine (Eds.) (1999). Comprendre et interpréter les textes á l’école. La lecture á la jonction du cognitif et du culturel (Repères, Número 19). Paris: INRP.

Linuesa, María Clemente. (2010). Diseñar el currículum. Prever y representar la acción. En José Gimeno (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 269-293). Madrid: Morata.

Méndez, Silvia. (2000). La mediación docente en la comprensión de lectura de textos literarios. Revista Educación, 24(1), 89-105.

Murillo, Marielos. (2009). Repensar la enseñanza de la lengua española en la educación costarricense. Los alumnos en el proceso de transición sexto grado/sétimo año. Revista Kañina, 33(2), 133-147.

Ovares, Flora, Alfaro, Jorge, Rojas, Margarita y Mora, Sonia Marta. (1986). La palabra al margen: La enseñanza del español en crisis. San José: Editorial Nueva Década.

Ramírez, Catalina. (2006). Estrategias metodológicas usadas por los docentes de sétimo año en la enseñanza del análisis de textos literarios. Revista de Filología, Lingüística y Literatura, 32(2), 87-106.

Ribas, Teresa, Milian, Marta, Guasch, Oriol y Camps, Ana. (2002). La composición escrita como objeto de reflexión. En Josep María Cots y Lucila Nussbaum (Eds.), Pensar lo dicho. La reflexión sobre la lengua y la comunicación en el aprendizaje de lenguas (pp. 167-184) Lleida: Milenio.

Sánchez, Carlos. (2005). Los problemas de redacción de los estudiantes costarricenses: una propuesta de revisión desde la lingüística del texto. Revista de Filología y Lingüística, 31(1), 267- 295.

Schön, Donald. (1998). El profesional reflexivo: Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

Stenhouse, Lawrence. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Tyler, Ralph. (1973). Principios básicos del currículum. Buenos Aires: Troquel.

Van Dijk, Teun A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Paidós.

Van Lier, Leo. (2004). Introducing ‘language awareness’. London: Penguin.

Walker, Decker. (1990). Fundamentals of currículum. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.