Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Adverse factors hindering the promotion of study and learning habits in higher education. A case study
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

educación superior
hábitos de estudio
adquisición de conocimientos
desarrollo de las habilidades
higher education
study habits
knowledge acquisition
skills development

How to Cite

Climént Bonilla, J. B. (2018). Adverse factors hindering the promotion of study and learning habits in higher education. A case study. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34122

Abstract

Achievement of academic and professional competences requires the systematization and developmental balance among physical and cognitive skills and suitable habits and routines of study and learning. The research, on which this article is based, consists of a case study whose main problem is the lack of good habits and routines of study and learning for the academic progress of a group of 31 students throughout a module (course) of the Veterinary Medicine Career, which is taught at the Universidad Autónoma Metropolitana, campus Xochimilco (UAM-Xochimilco), in Mexico City. The main purpose of this research is the identification and analysis of adverse factors hindering the promotion of good study and learning habits in the context of the case study. The characteristics of the observed situation are analyzed from different approaches of interest within the framework of qualitative research. The identification of six adverse factors is highlighted: three of them as habits and routines that compete with the desired study and learning habits; and three more, as a result of the circumstances, contingencies, and unforeseen difficulties that complicate or hinder students' academic achievement, especially in aspects concerning the procedural learning of physical and cognitive skills. The reported findings emphasize the importance of observing higher education challenges from a broad perspective of contexts.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34122
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Buendía, Leonor, Colás, Pilar y Hernández, Fuensanta. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. España: McGraw-Hill/Interamericana de España.

Cedefop. European Centre for the Development of Vocational Training. (2008). Terminology of European Education and Training Policy. A Selection of 100 Key Terms. Luxenburgo: Publications Office of the European Union. Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/files/4064_en.pdf

Climént Bonilla, Juan. (2011). Formación por competencias. Tesauro de términos conceptos e instrumentos. México: Trillas.

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (1973). Ley orgánica de la Universidad Autónoma Metropolitana. Recuperado de https://www.uam.mx/legislacion/lo/2/#zoom=z

Del Valle, Sonia. (31 de octubre de 2016). Arrecian las crisis en universidades. Periódico Reforma, Sección Nacional. Recuperado de https://www.reforma.com/aplicacioneslibre/preacceso/articulo/default.aspx?id=974494&urlredirect=https://www.reforma.com/aplicaciones/articulo/default.aspx?id=974494

Guba, Egon y Lincoln, Yvonna. (1983). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. En George Madaus y Daniel Stufflebeam (Eds.), Evaluation models: Viewpoints on educational and human services evaluation (pp. 363-382). Massachusetts: Kluwer-Nijhoff.

Hernández, Lilian. (28 de junio de 2016). Sindicato de la UAM realiza paro de 24 horas. Periódico Excélsior. Recuperado de http://www.excelsior.com.mx/comunidad/2016/06/28/1101527

Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático (INECC), México. (2011). Cuarto Almanaque de Datos y Tendencias de la Calidad del Aire en 20 Ciudades Mexicanas (2000-2009). México: INECC. Recuperado de http://www2.inecc.gob.mx/publicaciones/libros/652/vallemexico.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), México. (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. México: INEGI. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/Proyectos/bd/censos/cpv2010/PT.asp?s=est&c=27770&proy=cpv10_pt#

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI), México. (2015). Información por Entidad. Dinámica de Crecimiento de la Ciudad de México. México: INEGI. Recuperado de http://cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/df/poblacion/dinamica.aspx?tema=me

Lally, Phillippa, van Jaarsveld, Cornelia, Potts, Henry y Wardle, Jane. (2010). How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 40(6), 998-1009. Doi: 10.1002/ejsp.674.

LeDoux, Joseph. (2002). Synaptic self. How our brains become who we are. Nueva York: Penguin Books.

Nelson, Charles, de Haan, Michelle y Thomas, Kathleen. (2006). Neuroscience of cognitive development. The role of experience and the developing brain. Nueva Jersey: John Wiley & Sons.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1997). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación (CINE). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001113/111387s.pdf

Sánchez Jiménez, Arturo y Arellano García, César. (27 de julio de 2016). UAM modifica calendario para no perder el trimestre. La Jornada en línea. Recuperado de http://lajornadasanluis.com.mx/nacional/uam-modifica-calendario-no-perder-trimestre/

Sousa, David. (2006). How the brain learns. California: Corwin Press.

Taylor Preciado, Juan de Jesús, (2003). Asociación Mexicana de Escuelas y Facultades de Medicina Veterinaria y Zootecnia. Imagen Veterinaria, 3(2), 4-7. Recuperado de http://www.fmvz.unam.mx/fmvz/imavet/v3n2a03/ivv3n2a03.pdf#page=5

Universia Colombia. (13 de octubre, 2015). Descubre cuántas horas deberías estudiar por día. Recuperado de http://noticias.universia.net.co/educacion/noticia/2015/10/13/1132274/descubre-cuantas-horas-deberias-estudiar-dia.html

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco, México. (2013). Plan de estudios de la Licenciatura en Medicina Veterinaria y Zootecnia. Xochimilco, México: División de Ciencias Biológicas y de la Salud. Departamento de Producción Agrícola y Animal. Coordinación de Medicina Veterinaria y Zootecnia.

Zamudio, Daniel y Alvarado, Víctor. (2014). ZMVM: Hacia el colapso vial. México: El Poder del Consumidor. Recuperado de http://elpoderdelconsumidor.org/wp-content/uploads/2014/11/ColapsoVial_final.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.