Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Service-Learning: an innovative educational practice promoting competence development in university students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Aprendizaje-Servicio
desarrollo de competencias
innovación pedagógica
estudiantes universitarios
Service-Learning
competence development
teaching innovation
university students.

How to Cite

Mayor Paredes, D. (2018). Service-Learning: an innovative educational practice promoting competence development in university students. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34418

Abstract

This article presents some of the results of a study focused on the analysis of the influence of Service-Learning (SL) projects on the development of university student competencies. The axis of the study was inquiry into an SL project implemented by university students in a high school residence in the framework of one of their Social Education degree courses. University students and professors, high school students and two of the high school’s social teachers participated in the project. The research methodology was the case study, with document analysis, participant observation, semi-structured group interviews and an ad hoc questionnaire designed by the university professor as information collecting strategies. The results found the effects of the various dimensions related to the personal-student and social competencies to be: interest, self-sufficiency, self-assessment, connection of theory and practice, reflection and satisfaction of the students who participated in it. These findings emphasize the importance of this methodology for university students in acquiring personal-student and social competencies.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34418
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cisterna, Francisco. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 4(1), 61-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf

Coll, Cesar. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Aula de Innovación Educativa, 161, 34-39.

Comisión Europea. (2010). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Dirección General de Educación y Cultura. Recuperado de http://www.educastur.princast.es/info/calidad/indicadores/doc/comision_europea.pdf

De Miguel, Mario. (2006). Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 71-91. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/274/27411311004.pdf

Deeley, Susan. (2016). Aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid, España: Narcea.

Dewey, John. (1950). Las escuelas del mañana. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Díaz, Frida. (2015) Estrategias para el desarrollo de competencias en Educación Superior, En Gabriela, Carrillo Mendoza (Ed.), I Encuentro Internacional Universitario. El currículo por competencias en la Educación Superior (pp.63-86). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Recuperado de http://cdn02.pucp.education/academico/2015/09/01094909/curriculo_competencias.pdf

Fielding, Michael. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 31-61. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/274/27419147003.pdf

Freire, Paulo. (1983). La educación como práctica de la libertad. Madrid, España: Siglo XXI.

Furco, Andrew. (2003). El impacto educacional del Aprendizaje-Servicio. ¿Qué sabemos a partir de la investigación? [pdf]. Recuperado de https://roserbatlle.files.wordpress.com/2009/02/resultats-investigacio-aps-furco-modo-de-compatibilidad.pdf

Furco, Andrew. (2007). Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio. En A. González (coord.), Seminarios Internacionales de Aprendizaje y Servicio Solidario (pp.175-183). Buenos Aires, Argentina: EUBEDA.

Furco, Andrew. (2011). El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Educación Global, 0, 64-70. Recuperado de http://educacionglobalresearch.net/furco1issuezero

González, Patricia y Marta, Carmen. (2015). La metodología del aprendizaje-servicio como herramienta en la formación de los periodistas. Opción, 31(3), 564-581. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31045567029.pdf

Guba, Egon. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno y A. I. Pérez. (coords.). La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid, España: Akal.

Imbernón, Francesc y Medina, José Luis. (2008). Metodología participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. Barcelona, España: Octaedro.

James, William. (1910). The Works of William James. En Mónica, Aguerri (Ed. y Trad.), El equivalente moral de la guerra. Recuperado de http://www.unav.es/gep/TheMoralEquivalentOfWar.html

Mayor, Domingo. (2016). El Aprendizaje-Servicio como práctica educativa que promueve relaciones colaborativas entre la escuela y la comunidad (Tesis doctoral). Universidad de Almería, España.

Mayor, Domingo. (2018). Prácticas de Aprendizaje-Servicio como escenarios de confluencia entre la educación escolar y social. Revista Iberoamericana de Educación, 76, 35-56. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2847

Mayor, Domingo y Rodríguez, Dolores. (2017). Aprendizaje-Servicio: una práctica pedagógica que promueve la participación del estudiantado para la mejora escolar y social. Revista Complutense de Educación, 28(2), 555-571. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/49623

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2006). Real Decreto 1513/2006 por el que se establecen las enseñanzas mínimas para la Educación primaria. Gobierno de España. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2006/12/08/pdfs/A43053-43102.pdf

Montes, Rosalía, Tapia, María Nieves y Yaber, Lorena. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. Buenos Aires, Argentina: CLAYSS. Recuperado de http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Natura2013.pdf

Páez, Mireia y Puig, José María. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 13-32. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/660355/art1.pdf?sequence=1

Pérez, Miguel Ángel. (2012). Educarse en la era digital. Madrid, España: Morata.

Pérez, Ramón, Galán, Arturo y Quintanal, José. (2012). Métodos y diseños de investigación en educación. España: UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Puig, José María. (coord.). (2015). 11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje-servicio?. Barcelona, España: Graó.

Puig, José María y Palos, Josep. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63.

Rodríguez, Margarita y Ordoñez, Rosario. (2015). Una experiencia de Aprendizaje-Servicio en comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 314-333. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41039

Rubio, Laura. (2009). El aprendizaje en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig (coord.). Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico (pp. 91-105). Barcelona, España: Graó.

Rubio, Laura y Escofet, Anna (coords.). (2017). Aprendizaje-Servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Barcelona, España: Octaedro.

Simons, Helen. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid; España: Morata.

Stake, Robert. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid, España: Morata.

Taylor, Stephen y Bogdan, Robert. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Universidad de Extremadura. (2017). Guía de la asignatura Organización y Gestión de Servicios Educativo-sociales. Facultad de Formación del Profesorado: Autor.

Wood, Phil y Smith, Joan. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Madrid, España: Narcea.

Yorio, Patrick y Feifei, Ye. (2012). A Meta-Analysis on the Effets of Servie-learning on the Social, Personal, and Cognitive Outcones of Learning. Academy of Management Learning & Education, 11(2), 9-27. Recuperado de https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amle.2010.0072?journalCode=amle

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.