Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Professional identity and university teaching training: A construction process from the students overview
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

teaching professional identity
teacher education
higher education
identidad profesional docente
formación inicial
educación superior

How to Cite

Miranda Cervantes, G., & Vargas Dengo, M.-C. (2019). Professional identity and university teaching training: A construction process from the students overview. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1), 18. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35379

Abstract

This article presents a longitudinal study developed between 2014-2017 among three groups of DEB students at Diploma level of Pedagogy program in I & II cycles, Special Education and Preschool Education at División de Educación Básica (DEB), Centro de Investigación en Docencia y Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica, as part of the project Identidad Docente: Resignificando la labor profesional. Within a methodological inquiry phase, a questionnaire was applied in 2014 and then again in 2017 to the same groups of students regarding their personal choice of a major in teaching education, as well as whether they had received family support regarding that decision. The results indicate that students in the three participant groups identify themselves with being teachers, and this identity becomes stronger as they move ahead in their university education. Differences are shown within the three program groups in terms of the selection of education as a profession and the perception of social recognition of this profession. The conclusions highlight that it is necessary for university faculties and centers to contribute towards teaching education and professional development of Costa Rican teachers.

https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35379
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aristizabal, Andrea y García, Alvaro. (2012). Construcción de la identidad profesional docente: ¿Posibilidad o utopía? Revista EDUCYT, Extraordinario, 126-138.

Barberousse, Paulette y Vargas, Marie-Claire. (2016). Orientaciones internacionales y regionales para la formación docente. Un entramado pertinente al diseño de planes de estudio y los procesos formativos docentes iniciales: el caso de la DEB-CIDE-UNA en Costa Rica. Ponencia presentada en el VII Seminario Internacional: Valorización de la Profesión y la Formación Docente- Red KIPUS, 18-20 abril. Buenos Aires, Argentina.

Day, Christopher y Gu, Qing. (2012). Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas, una influencia decisiva en la vida de los alumnos. Madrid: Narcea.

Dengo, María Eugenia. (s.f.). Guía de utilización. San José, C.R: s.n.

Dengo, María Eugenia. (2005). El desarrollo de la formación docente en Costa Rica. En Jorge Mario Salazar Mora (Comp.), Historia de la Educación Costarricense (pp.193-265). San José: EUNED.

De Laurentis, Claudia. (2015). Identidad Docente: Herramientas para una aproximación narrativa. Revista Entramados-Educación y Sociedad, 2(2), 67-74.

Elías, María Ester. (2011). Aportes para la construcción de una identidad docente. Ponencia presentada en el VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas. 9, 8 y 10 de agosto. La Plata, Argentina.

Gurdián, Alicia. (2014). Identidad profesional ante las experiencias innovadoras en educación. En Congreso Nacional de Desarrollo de profesionales en educación. 12-14 de noviembre. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.idp.mep.go.cr/sites/all/files/idp_mep_go_cr/publicaciones/memoria-congreso.pdf

Ibarra, Guadalupe. (2013). Ética e identidad docente. Comunicación presentada en el Simposio Internacional Aprender a ser docente en un mundo de cambio. 21-22 de noviembre. Barcelona, España.

Íñiguez, Lupicinio. (2001). Identidad: De lo personal a lo social. Un recorrido conceptual. En Eduardo Crespo (Ed.), La constitución social de la subjetividad. (p. 209-225). Madrid: Catarata.

Marcelo, Carlos y Vaillant, Denise. (2013). Desarrollo profesional docente ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.

Prieto, Marcia. (2004). La construcción de la identidad profesional docente: un desafío permanente. Revista Enfoques Educacionales, 6(1), 29-49.

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible-CONARE. (2013). Cuarto Informe Estado de la Educación. San José, C.R: Editorama.

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible-CONARE. (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. San José, C.R: Servicios Gráficos.

Ross, Amy. (29 de setiembre, 2013). País prepara 10.000 docentes al año pero ignora su calidad. La Nación, Sección El País, p. 44. San José, C.R: La Nación.

Southwell, Myriam y Vassiliades, Alejandro. (2014). El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 11(11), 1-25.

Universidad Nacional. (2008a). Modelo pedagógico de la Universidad Nacional. Heredia: Vicerrectoría Académica-Universidad Nacional.

Universidad Nacional. (2008b). Pronunciamiento del Consejo Universitario de la Universidad Nacional sobre el sistema educativo costarricense y la formación docente. Recuperado de http://www.cu.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=97&func=startdown&id=1084

Vaillant, Denise. (2007). La identidad docente. En I Congreso Internacional Nuevas tendencias de la formación permanente del profesorado. 5, 6 y 7 de setiembre. Barcelona, España.

Vega, Juan Luciano. (2003). Influencia de los Padres en la Elección de Carrera Desde la Perspectiva del Estudiante Universitario (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey, México.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.