Abstract
In this paper, a concept for the term “curricular coherence” is proposed as a product of the research named “Relating Education, Pedagogy, Curriculum and Didactic: the case of the re-certificated careers, of the University of Costa Rica, by SINAES in the period 2010-2014” inscribed in the Education Research Institute (INIE), in order to guide the analysis of the selected careers. Doing that, documentary information was consulted, some professors, of the analyzed careers, were interviewed as well as university authorities of teaching tasks. The author relates her previous knowledge with this theoretical and empirical recovery and proposes, in addition to the concept, a path to walk towards the coherence of the curriculum, both in the review of the curricula as well as in the daily didactic practice. A concept was obtained that, theoretically, guides the curricular and didactic task of the University of Costa Rica, as well as some theoretical resources. It is concluded that curricular coherence is necessary in the training of professionals and continuous improvement, as well as for the achievement of the Institutional Pedagogical Mandate.
References
Aldana, Carlos. (1996). Pedagogía General Crítica (Tomo II). Guatemala: Editorial Serviprensa Centroamericana.
De Alba, Alicia. (2002). Currículo Universitario. Académicos y futuro. México D.F.: Universidad Autónoma de México.
De Souza Silva, José. (2006). Visiones de mundo en conflicto en el contexto de cambio de época. Red Nuevo Paradigma para la innovación institucional en América Latina. Recuperado de https://nanopdf.com/download/visiones-de-mundo-en-conflicto-en-el-contexto-del_pdf
Díaz Barriga, Frida. (2005). Desarrollo del currículo e innovación: modelos e investigación en los noventa. Perfiles Educativos, 27(107), 57-84.
Escudero, Juan Manuel. (1999). Diseño, desarrollo e innovación del currículo. Madrid, España: Editorial Síntesis.
Gimeno, José. (2010). La función abierta de la obra y su contenido. Revista Electrónica Sinéctica, (34), 11-43. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815691009
González, Victoria. (2017). La Universidad de Costa Rica y su Mandato Pedagógico Institucional. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-28. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29620
González, Victoria. (2016) Reflexiones Pedagógicas, Curriculares y Didácticas para la Educación Superior. Educación. Universidad de Costa Rica. Documento en proceso de evaluación para posible publicación.
González, Victoria. (2014a). Innovar en docencia universitaria: algunos enfoques pedagógicos. Intersedes – Revista Electrónica de las Sedes Regionales de la UCR, 15(31), 50-68. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/16013
González, Victoria. (2014b). La pratique de la transdisciplinarité à l’université et ses implications sur le curriculum. Présences–Révue d'étude des pratiques psychosociales. 6, 1-22. Recuperado de http://www.uqar.ca/psychosociologie/presences/
González, Victoria. (2012). Reflexiones en torno al currículo: La mirada de los y las docentes de la Universidad de Costa Rica. Revista Posgrado y Sociedad, 12(2), 1-37.
González, Victoria. (2010). Interpretando el pensamiento complejo: un acercamiento a Lev S. Vygotsky. Revista Posgrado y Sociedad, 10(1), 38-63.
Luzuriaga, Lorenzo. (1962). La historia de la Educación y de la Pedagogía (6a. ed.). Buenos Aires, Argentina: Losada.
Maturana, Humberto. (1999). Transformación en la Convivencia. Santiago, Chile: Dolmen Ediciones S.A.
Pérez, Humberto. (1988). La Pedagogía: Ciencia de la Educación. Educación, 12(2), 31-39.
Real Academia Española. (2016). Coherencia. Diccionario de la Real Academia Española. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=9ggcmPj
Rodríguez, Wanda. (1998). El tema de la conciencia en la psicología de Vygotski y en la pedagogía de Freire: Implicaciones para la educación. Proyecto para el Desarrollo de Destrezas de Pensamiento. Recuperado de https://es.scribd.com/document/26995610/EL-TEMA-DE-LA-CONCIENCIA-EN-LA-PSICOLOGIA-DEVigostky-y-freire
Ruiz, José M. (2005), Teoría del Currículum: Diseño, Desarrollo e Innovación Curricular. (3a. ed.). Madrid, España: Editorial UNIVERSITAS, S.A.
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación