Abstract
This article shows results of the research "Professional Practices in Orientation. A study on the recognition of diversity from the intercultural approach in three educational institutions of I and II cycle of General Basic Education of Palmares "Within the purposes of the study are to identify theoretical and practical foundations of education for diversity and interculturality that are present in the orienting professional practices, which are performed in interaction contexts as it is in the interactive space of the Costa Rican educational centers. For the above, a qualitative research was carried out, and it was raised from a hermeneutic-interpretative cut, using 6 in-depth interviews of which 3 were to professional people in Orientation and 3 in educational administration, in addition to 3 focus groups, each of Approximately 8 students between 11 and 13 years of age of both sexes in 3 primary education institutions in the canton of Palmares, Costa Rica. The results are the expressions based on the principles: prevention, development and social intervention of the Orientation discipline. For the implementation of each strategies, it has been considerated the material and human resources existing in the schools; like orienting professional people and TIC. As a relevant conclusion, the search is considered important for favoring skills such as: active listening, respect, empathy and critical thinking in the student body. The aforementioned, within the framework of a sustained process over time, that includes what is our own, what is foreign, what is ours, and all those cultural and social references that allow minors to be better citizens in an environment of equitable growth.
References
Aguado, Odina Teresa y Hèrraz, Ramos Mercedes. (2006). Medición social intercultural en el ámbito socioeducativo. Madrid España: Universidad Estatal a Distancia.
Aguado, Odina Teresa, Gil, Jaurena Inés y Mata, Benito Patricia. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado. Dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 19(2), 275-292.
Andréu Abela, Jaime. (s. f.) Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. (pp. 1-34). Universidad de Granada, España.
Bisquerra Alzina, Rafael. (1996). Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica. Madrid, España: Ed. Narcea.
Blanco Vargas, Pamela (2008). Construcción de significados que otorgan los profesores, de Educación Parvularia, Enseñanza Básica y de Enseñanza Media, al trabajo con la diversidad, en una escuela municipal de la comuna de La Región Metropolitana (Tesis de maestría). Universidad de Chile, Santiago, Chile.
Brenes Venegas Jislein, Herrera López, Yuzdany, Méndez Elizondo Freddy., y Rodríguez Oviedo Ingrid. (2017). Prácticas profesionales en Orientación. Un estudio sobre el reconocimiento de la diversidad desde el enfoque intercultural en tres instituciones educativas de I y II ciclo de Educación General Básica del cantón de Palmares (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Canales Cerón, Manuel. (2006). Metodologías de investigación social. Chile: LOM Ediciones.
Escarbajal Frutos, Andrés. (2010). Interculturalidad, mediación y trabajo colaborativo. España: NARCEA.
Frías Quesada, Carmen. (2015). La orientación como disciplina y profesión. San José: Costa Rica: Universidad de Costa Rica
Hernández Sampieri, Roberto, Fernández Collado, Carlos, y Baptista Lucio, María del Pilar. (2010). Metodología de la Investigación (5ª Ed.). México: McGraw Hill Educación
Morales Trejos, Carol. (2015). Orientación educativa e interculturalidad: aportes teórico-prácticos al quehacer profesional en Orientación. Revista Actualidades Investigativas en Educación. Vol. 15. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Morales Trejos, Carol. (2015). Nociones y principios de la educación intercultural presentes en prácticas pedagógicas realizadas en contexto de interacción juvenil rural de la región metropolitana (Chile). Dialogo Andino, 47, 59-70. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200007
Okuda Benavides, Mayumi; Gómez Restrepo, Carlos. (2005) Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009
Parras Laguna, Antonia; Madrigal Martínez, Ana María; Redondo Duarte, Sara; Vale Vasconcelos, Patricia y Navarro Ascencio, Enrique. (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Madrid, España: Secretaría General Técnica. Dirección General de Educación, Formación Profesional e Innovación Educativa. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).
Rodríguez, Sebastián. (1993). Teoría y práctica de la orientación educativa.
Barcelona, España: PPU.
Rodríguez, María Luisa. (1998). La Orientación profesional. Barcelona, España: Ariel.
Saénz Alonso, Rafael. (2004). La Educación Intercultural. España. Revista de educación, 339(2006), 859-881.
Sandoval Casilimas, Carlos Alberto. (1996). Investigación Cualitativa. Bogotá, Colombia: Instituto colombiano para el fomento de la educación superior
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación