Abstract
This article describes the development of digital educational contents for a statistic topic that can be consulted in a smartphone. Frequently, this device is restricted in learning spaces because it is a distractor; consequently, in this article it is intended to explore the educational use of the device that can access to educational contents in a ubiquitous way. For that purpose, three topics in statistic has been developed based in the instructional design ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). The contents were implemented in a formal course of university. The opinion of 40 students was recovered through a questionnaire with the purpose of identify the benefits and limitations in this kind of development. The results revealed that all the students have smartphones with Internet connection; this allowed them the access to that content in ubiquitous way and in advance. Among the benefits are the organization, design, functionality and utility of the consulted educational materials. The major limitations were brief explanations and limited duration in the audiovisual segments. The identified distractors were environmental noise, social media notifications and text messages. The described experience shows that the smartphone device can function as an educational tool if it is lead correctly.
References
Agudelo, Mónica. (2009). Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. En J. Sánchez. Nuevas Ideas en Informática Educativa, 5, 118-127. Recuperado de http://www.tise.cl/volumen5/TISE2009/Documento15.pdf
Aparici, R. (mayo, 2011). Principios pedagógicos y comunicacionales de la educación 2.0. Revista Digital la educ@ción, 145. Recuperado de http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_145/articles/Roberto_Aparici.pdf
Basantes, A., Naranjo, M., Gallegos, M. y Benítez, N. (2017). Los dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje de la facultad de educación ciencia y tecnología de la Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación Universitaria. 10(2), 79-88. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200009
Batanero, Carmen. (2001). Didáctica de la Estadística. Granada, españa: GEEUG. Recuperado de http://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/didacticaestadistica.pdf
Batanero, Carmen y Díaz, Carmen. (2004). El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística. En J. Patricio Royo (Ed.), Aspectos didácticos de las matemáticas (pp. 125-164). Zaragoza, España: ICE. Recuperado de http://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/ICE.pdf
Berney, Sandra. y Bétrancourt, Mireille. (2016). Does animation enhance learning? A meta-analysis. Computers & Education, 101, 150-167. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.06.005
Bétrancourt, Mireille. (2005). The animation and interactivity principles in multimedia learning. En R. Mayer (Ed.) The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. California, Estados Unidos: Cambrigde University Press. 278-296. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816819.019
Chiappe. Andrés. (2008). Diseño instruccional: oficio, fase y proceso. Educación y Educadores, 11(2), 229-239. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/834/83411215.pdf
Chiappe, Andrés. (2016). Tendencias sobre contenidos educativos digitales en América. Buenos Aires, Argentina: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245673s.pdf
Denham, A., Quick, J. y Atkinson, R. (2012). MLearning: An embodied perspective. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 2(3), 1-14. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4018/ijcbpl.2012070101
Díaz Perera, Juan José., Saucedo Fernández, Mario., Salinas Padilla, Heidi Angélica. y Jiménez Izquierdo, Sergio. (2014). Las TIC: distractores o herramientas para el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, (2). Recuperado de http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/189/237
Donkor, Francis. (2011). Assessment of learner acceptance and satisfaction with video-based instructional materials for teaching practical skills at a distance. International review of research in open and distance learning, 12(5), 74-92. Recuperado de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/953/1891
Enrico, R., Casanova, B., Enrico, E. y Bossolasco, M. (2017). El diseño de materiales educativos digitales. Una mirada desde los estudiantes usuarios. En IV Jornadas de TIC e Innovación en el Aula. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/65555/Documento_completo.pdf-PDFA2u.pdf?sequence=1
Faustino, Arnaldo. y Pérez Luis, Sara. (2014). Utilización de las TIC en la enseñanza de la estadística en la Educación Superior angolana. Prisma social, (11), 1-31. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3537/353744535001/
García-Barrera, Alba. (2013). El aula inversa: cambiando la respuesta a las necesidades de los estudiantes. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, (19), 1-8. Recuperado de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/118/115
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Estadísticas a propósito del día mundial de Internet (17 de mayo). Recuperado de http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2018/internet2018_Nal.pdf
Jeong, S. y Cha, C. (2017). Developing a customized sexually transmitted infections (STIs) application for adolescents: An application of the instructional system design model. Journal of the Korea Academia- Industrial, 2(18), 651-659. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.2.651
Lagunes-Domínguez, A., Torres-Gastelú, C.A., Angulo-Armenta, J. y Martínez-Olea, M.A. (2017). Prospectiva hacia el aprendizaje móvil en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 10(1), 101-108.
Landín Miranda, María del Rosario, Francisco Cruz, Jeannett Lizbeth y Santiago Cruz, Saraí Alberta. (2015). Internet como distractor en la vida de los estudiantes. En Ramírez Martinell, Alberto. y Casillas, Miguel Angel. (Eds.), Internet en educación superior (pp. 157-173). Córdoba. Argentina: Brujas.
Lowe, R. (2003). Animation and learning: selective processing of information in dynamic graphics. Learning and Instruction, 13, 157-176. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0959-4752(02)00018-X
Mancinas González, Abelardo. (2018). Modalidades de cognición en un curso universitario basado en el aprendizaje móvil. Apertura, 10(1), 40-55. Recuperado de http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1159
Martínez, M. y Chávez, D. (2015). Plataforma tecnológica construcción de contenidos digitales para posgrado virtual. Ra Ximhai, 11(4). Recuperado de http://www.redalyc.org/html/461/46142596027/
Martínez-Olvera, Waltraud., Esquivel-Gámez, Ismael. y Martínez-Castillo, Jaime. (2014). Aula Invertida o Modelo Invertido de Aprendizaje: Origen, Sustento e Implicaciones. En I. Esquivel, Los Modelos Tecno- Educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI (pp. 143- 160). México.
Mayer, Richard. (2014). Research-based principles for designing multimedia instruction. En V. Benassi, C. Overson y C. Hakala. Applying Science of Learning in Education. (pp. 59- 70). Recuperado de http://psych.wustl.edu/memory/Roddy%20article%20PDF's/Pyc_etal_2014_APA.pdf#page=64
Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory (3rd Ed.). New York: McGraw-Hill.
Organista-Sandoval, Javier., Sandoval Silva, Maribel., McAnally Salas, Lewis. y Lavigne, Gilles. (2016). Estimación de las habilidades digitales con propósito educativo de estudiantes de dos universidades públicas mexicanas. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 57. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2016.57.673
Organista-Sandoval, Javier. y Serrano-Santoyo, Arturo. (2014). Aspectos de posesión, permisos y usos educativos de dispositivos portátiles durante el trayecto de primaria a universidad. Apertura, 6(2). Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/570
Otero, E. A.D. (2014). Modelo de aprendizaje móvil abierto para educación superior. (Tesis de doctorado). Universidad Veracruzana, Xalapa, Veracruz, México.
Rosero, H. (2015). Aprendiendo fuera de las aulas: metodología para la construcción de un recurso educativo móvil. (Tesis de Maestría). Universidad Internacional de la Rioja, La Rioja, España. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3068/HectorMiguel_Rosero_Florez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Velarde, A., Dehesa, J., López, E. y Márquez, J. (2017). Los vídeo tutoriales como apoyo al proceso de enseñanza aprendizaje y sus implicaciones pedagógicas en el diseño instruccional. Revista EDUCATECONCIENCIA, 14(15). 67-86. Recuperado de http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/330/307
Zapata Cardona, Lucía. (2011). ¿Cómo contribuir a la alfabetización estadística? Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 33, 234-247. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/4/8
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación