Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Academic Careers of Women at UCR: a Challenge for Equality
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

gender
academia
maternity
domestic work
género
universidad
maternidad
trabajo doméstico

How to Cite

Mesa Peluffo, S. (2019). Academic Careers of Women at UCR: a Challenge for Equality. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1). https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35716

Abstract

This paper shares findings from a study conducted at UCR between 2016 and 2017. The research problem focused in factors influencing the academic careers of women turning them slower than men’s and thus they stay in lower positions compared them. Previous research points out disadvantages of women compared to men in teaching positions. Feminist qualitative methodology was used. Fourteen in depth interviews, with female teachers with more than 10 years’ experience, working in different areas in the UCR, were conducted. Analysis categories used were the following: Teaching experience and academic regime category; Maternity and teaching; Caring of children and other persons, Negotiation between family and academic activities; Influence of the above factors in their careers; Extended maternal roles; Difference in advance with male coworkers; The way sexism and discrimination influence both the academia and the way society considers women. Results: 1.Only four of these women are professors 2. The fact of being almost exclusively responsible for their children and caring of others, as well as extended maternal roles, hinder women's academic career. 3. Most of them have failed to negotiate the importance of their careers with their family. Conclusions: 1. Caring consumes time, thus physical and psychological space. 2. Sexism and discrimination are reflected both in the way women are treated, and in university norms. 3. Academic Regime regulations are not sensitive to gender.

https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35716
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Asesina, Lorena, Batthyány, Karina y Brunet, Nicolás. (2007). Género y Cuidados Familiares. ¿Quién se hace cargo del cuidado y la atención de los adultos mayores en Montevideo? (Informe Final de investigación, Proyecto de Investigación I+D, CSIC UDELAR) Uruguay: UNFPA. Recuperado de http://www.unfpa.org.uy/userfiles/informacion/items/210_pdf.pdf

Babbie, Earl. (2000). Fundamentos de la investigación social. México: Internacional Thompson Editores.

Badinter, Elizabeth (1991). ¿Existe el instinto maternal? Historia del amor maternal Siglos XVII al XX. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

Bailyn, Lotte. (2003). Academic Careers and Gender Equity: Lessons Learned from MIT. Gender, Work & Organization, 10(2), 137–153, March 2005, Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1468-0432.00008

Basaglia, Franca. (1987). Mujer, locura y sociedad. Colección La Mitad del Mundo (2ª ed., 1ª reimpresión). México: Universidad Autónoma de Puebla.

Benería, Lourdes. (1981). Reproducción, producción y división sexual del trabajo. Mientras Tanto, (6), 47-84. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/27819239?seq=1#page_scan_tab_contents

Carcedo, Ana y Amador, Diana. (2012). Tercer balance de la igualdad de género en la Universidad de Costa Rica. Informe de Rectoría, San José, Costa Rica: UCR.

Carcedo. Ana. (2007). Segundo Balance de la Equidad de Género en la Universidad de Costa Rica. Informe de Rectoría. San José, Costa Rica: UCR

Carcedo Ana. (2001). Balance de la Equidad de Género en la Universidad de Costa Rica. Informe de Rectoría. San José, Costa Rica: UCR.

Coria, Clara (1998). Las negociaciones nuestras de cada día. Buenos Aires, Argentina: Paidos.

Delgadillo, Ligia (comp.). (1996). La mujer en la Universidad: un caso centroamericano. San José, Costa Rica: Guayacán.

Durán, María Ángeles. (2007). El valor del tiempo. ¿Cuántas horas te faltan al día? España: Espasa Libros. S.L.U.

Flores, Aurelia y Espejel, Adelina. (2015). El sexism como una práctica de violencia en la Universidad. RES, Revista de Educación Socia, 21, 128-142. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Cid_Xose_Manuel/publication/303482781_De_las_tecnologias_del_genero_a_las_tecnologias_de_la_subversion_un_desafio_pedagogico_para_la_educacion_social/links/57474c2808ae14040e28d056/De-las-tecnologias-del-genero-a-las-tecnologias-de-la-subversion-un-desafio-pedagogico-para-la-educacion-social.pdf#page=129

Fonow, Margaret y Cook, Judith. (1991). Beyond Methodology. Feminist Scholarship as Lived Research. Indiana, Estados Unidos: Indiana University Press

Fonow, Margaret y Cook, Judith. (2005) Feminist Methodology: New Applications in the Academy and Public Policy. Journal of Women in Culture and Society, 30(4), 2211-2236.

Garita, Nora y Herrero Libia. (2005). Mujer y Ciencia en la Universidad de Costa Rica. Revista Centroamericana de Ciencias Sociales, 2(2), 79-101.

Glasser, Barney y Stauss, Anselm. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. New Brunswick, U.S.A.: AldinE Transaction.

Goetz, Judith y Le Compte, Margaret. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, España: Ediciones Morata.

Gómez, Ana María, Peña, Olga y Parra, Eliana. (2016). Caracterización y condiciones de los cuidadores de personas con discapacidad severa en Bogotá Rev. Salud pública, 18(3), 367-378. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v18n3.53048

González, Mirta. (2002). Feminismo, academia y discriminación. Revista Educación, 26(2), 169-183.

Instituto Nacional de Estadística y Censos, Universidad Nacional e Instituto Nacional de las Mujeres. (2018). Encuesta Nacional de Uso del Tiempo 2017. Resultados generales [Sitio Web]. San José, Costa Rica.: INEC. Recuperado en http://www.inec.go.cr/sites/default/files/documetos-biblioteca-virtual/reenut2017.pdf

Krefting, Linda A. (2003). Intertwined Discourses of Merit and Gender: Evidence from Academic Employment in the USA. Gender, Work & Organization, 10(2), 260–278.

Lagarde, Marcela. (1990). Cautiverios de las mujeres. Madresposas, monjas, putas, presas y locas. México D.F., México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Lagarde, Marcela. (2003). Mujeres cuidadoras. Entre la obligación y la satisfacción: “Cuidar cuesta: costos y beneficios del cuidado”. Recuperado de http://pmayobre.webs.uvigo.es/textos/marcela_lagarde_y_de_los_rios/mujeres_cuidadoras_entre_la_obligacion_y_la_satisfaccion_lagarde.pdf

Lamas, Marta. (1996) La perspectiva de género. La Tarea, Revista de Educación y Cultura, 8(47),1-11.

Lombardi, Alicia. (1988). Entre madres e hijas. Acerca de la opresión psicológica. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Mesa, Sylvia. (2012). La violencia contra las mujeres como problema de poder. Aportes a la discusión, (8), 18- 24.

Rodrigou, Maite, Burijovich, Jacinta, Domínguez, Alejandra y Blanes, Paola. (2010). Trayectorias académicas: las marcas de género en la Universidad Nacional de Córdoba. En Alejandra Boschetti y Gloria Boder (comps.), Resonancias de Género: investigación, políticas y estrategias transformadoras: ponencias presentadas en el Congreso Internacional “Las Políticas de Equidad de Género en Prospectiva: Nuevos Escenarios, Actores y Articulaciones”, (pp. 387-402). Buenos Aires, Argentina: FLACSO. Recuperado de http://www.academia.edu/7139178/Trayectorias_acad%C3%A9micas_las_marcas_de_g%C3%A9nero_en_la_Universidad_Nacional_de_C%C3%B3rdoba

Rojas, María Victoria. (2007). Asociación entre la habilidad de cuidado del cuidador, el tiempo de cuidado y el grado de dependencia del adulto mayor que vive situación de enfermedad crónica, en la ciudad de Girardot. Revista Avances en Enfermería, 25(1), 33-45. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/35899

Sau, Victoria. (1990) Diccionario ideológico feminista (2ª ed.). Barcelona, España: Icaria Editorial

Schwartz, Howard y Jacobs, Jerry. (1984). Sociología cualitativa. México: Trillas.

Taylor, Steve J. y Bogdan, Robert. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Argentina: Paidós,

Taylor, Verta. (1998). Feminist Methodology in Social Movements Research. Qualitative Sociology, 21(4), 357-379.

Tubert, Silvia. (1996). Figuras de la madre. España: Ediciones Cátedra.

Valladares, Blanca. (1994). Revisión teórica sobre los mitos de la maternidad. Revista de Ciencias Sociales, (65), 67-74.

Yáñez, Sonia. (2016). Trayectorias laborales de mujeres en ciencia y tecnología. Barreras y desafíos. Un estudio exploratorio. Chile: FLACSO,

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.