Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Social studies and History. A critical approach from a pedagogy reflection
PDF (Español (España))

Keywords

social studies
curriculum
teaching
history
estudios sociales
currículo
historia
pedagogía

How to Cite

González Sanchez, D. E. (2020). Social studies and History. A critical approach from a pedagogy reflection. Actualidades Investigativas En Educación, 20(1), 18. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40176

Abstract

This essay proposes to discuss the meanings that have been given to social studies at the School of History of the National University of Costa Rica, particularly in the speeches present in the study programs and academic articles. The main question is what exactly means social studies beyond its traditional notion as a school subject matter To attempt an answer, I propose the thesis that Social Studies have not achieved their own academic development by being subordinated to historical discipline as a hegemonic epistemic field that instrumentalizes pedagogy by limiting the understanding of what history and social learning implies. For this, I expose three existing tensions in the history-social studies relationship. I conclude that it is not enough to establish research agendas without facing the problem of epistemic subordination that leads to the constitution of a theoretical framework that assumes the problem of teaching and learning of history and the social. Finally, I outline a strategy of reflection and epistemic reconstruction consistent with the consolidation of social studies as a research and action area with its own identity and open to horizontal dialogue with the other disciplines involved in its development.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40176
PDF (Español (España))

References

Cuesta, Raymundo. (1997). Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: Pomares-Corredor.

Fallace, Thomas. (2017). The Intellectual History of the Social Studies Research. En M. McGinn, y C. Mason (Eds.), The Wiley Handbook of Social Studies Research. John Wiley & Sons, Inc.

Foucault, Michel. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gil Zúñiga, José. (2008). De la historia oficial al saber popular: Talleres de historia de Costa Rica. Perspectivas, 5(2), 82-119. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivas/article/view/108

Jorgensen, Gregg. (2014). Social Studies Curriculum Migration: Confronting Challenges in the 21st Century. En E. Wayne Ross (Ed.), The Social Studies Curriculum. Purposes, Problems, and Possibilities. (pp. 3-24). Albany: SunyPress.

Körber, Andreas. (2015). Historical consciousness, historical competencies – and beyond? Some conceptual development within German history didactics. Hamburg: Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung. Recuperado de http://www.pedocs.de/volltexte/2015/10811/pdf/Koerber_2015_Development_German_History_Didactics.pdf

Lee, Peter. (s.f.). Walking backwards into tomorrow. Historical consciousness and understanding history. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=B84BFF7C89AED180DEC916A1DF0322AF?doi=10.1.1.533.2832&rep=rep1&type=pdf

Lévesque, Stéphane. (2008). Thinking historically: educating students for the twenty-first century. Toronto: University of Toronto Press.

López, Máximiliano. (2018). La enseñanza de la Historia en Costa Rica: un acercamiento desde los planes de la carrera de Estudios Sociales en la Universidad Nacional (1979-2005). Perspectivas, (16), 1-22. doi:10.15359/rp.16.2

Machado, Roberto. (1999). Arqueología y epistemología. En G. Deleuze, A. Glucksmann, M. Frank, & E. G. Balbier, Michel Foucault, Filósofo (págs. 15-30). Barcelona: Gedisa.

Ministerio de Educación Pública. (2016). Programas de estudio de Estudios Sociales Tercer Ciclo de la Educación General Básica y Educación Diversificada. San José: El Ministerio. Recuperado de https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/esociales3ciclo_diversificada.pdf

Mora, Gerardo. (2000). Reflexiones para la profesionalización de la enseñanza de los Estudios Sociales: una aproximación desde la capacitación. Perspectivas, 3(1-2), 97-105. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivas/article/view/3851

Plá, Sebastián. (2012). La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia: revista de historia y ciencias sociales, (84), 163-184. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4331990

Plá, Sebastián. (2013). La ilusión científica de la didáctica de la historia. Provocaciones teóricas sobre el conocimiento histórico escolar. En J. C. Blázquez (Ed.), Memoria del Cuarto Encuentro Nacional de Docencia, Difusión y Enseñanza de la Historia. Segundo Encuentro Internacional de Enseñanza de la Historia. Tercer Coloquio entre tradición y modernidad (pp. 474-483). Queretaro: Universidad Autónoma Querétaro.

Plá, Sebastián y Pagés, Joan. (2014). La investigacion en la enseñanza de la historia en America latina. México: Bonilla Artigas.

Ramírez, Jéssica. (8 de Agosto de 2018). Debatir los Estudios Sociales: la polémica sobre los programas de estudio. Revista Paquidermo. San José. Recuperado de https://revistapaquidermo.com/archives/14344

Ross, E. Wayne, Mathison, Sandra y Vinson, Kevin. (2014). Social Studies Curriculum and Teaching in the Era of Standardization. En Ross, Wayne (Ed.), The Social Studies Curriculum. Purposes, Problems, and Possibilities (pp. 25-50). Albany: SunyPress.

Rüsen, Jorn. (2004). Historical Consciousness: Narrative Structure, Moral Function, and Ontogenetic Development. En Peter Seixas, Theorizing Historical Consciousness (pp. 63-85). Toronto: University of Toronto Press.

Salas, Jose. (2000). La incorporación de los Estudios Sociales como materia de estudio escolar en Costa Rica y la necesidad de su reconceptualización de cara a los desafíos para la educación a inicios del siglo XXI. Perspectivas, 3(1-2), 51-70. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/perspectivas/article/view/3849/3691

Seixas, Peter. (2015). A History/Memory Matrix for History Education. Public History Weekly, 6(4). doi:dx.doi.org/10.1515/phw-2016-5370

Thornton, Stephen. (2017). A Concise Historiography of the Social Studies. En McGlinn, Meghan y Mason, Cheryl (Edits.), The Wiley Handbook of Social Studies Research (págs. 9-41). John Wiley & Sons, Inc.

Zárate, Nelson. (1998). La realización curricular del bachillerato en la enseñanza de los Estudios Sociales en la Universidad Nacional entre 1987-1994 (Trabajo final de graduación Licenciatura inédito) Universidad Nacional, Escuela de Historia, Heredia, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.