Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Conceptions of education quality according teaching perspective in University of Cuenca - Ecuador
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

education quality
quality conceptions
higher education
professors
calidad educativa
concepción de calidad
educación superior
profesorado

How to Cite

Cedillo Quizhpe, C., Cabrera Ortiz, F., & Japón Gualán, Ángel. (2020). Conceptions of education quality according teaching perspective in University of Cuenca - Ecuador. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41641

Abstract

The aim of this article is to describe the education quality conceptions This descriptive-correlated study applied a survey named, “Cuestionario empleado en el Estudio de la Percepción de Profesorado Universitario sobre variables que afectan a la calidad de la educación universitaria” (EPPU) was given to a sample of 462 professors from the University of Cuenca, in Ecuador. The data was collected on 2018. For data analysis was used descriptive statistic and no parametric test The results show that: the conception of educational quality, most of the professors identify themselves with the idea that quality consists in educating students so that they become capable of assuming a social commitment. Moreover, the academics think that the university, as an institution, is identified with the idea that quality consists in the achievement of the institutional objectives and mission. There were no correlations of the students’ characteristics and the conception of educational quality with the variables sex, age and professors’ experience. Regarding student’s characteristics, professors highlight the vocation for studies and the attitude of students towards learning, which generates an effect on the improvement of educational quality according to professors. The study concludes that quality conceptions according to the university professors show a preference for quality as transformation focused on student training with social responsibility.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41641
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguila, Vistremundo. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista iberoamericana de Educación, 36(12), 1-7.

Alvarado-Lagunas, Elías., Luyando-Cuevas, José-Raúl., y Picazzo-Palencia, Esteban. (2015). Percepción de los estudiantes sobre la calidad de las universidades privadas en Monterrey. Revista iberoamericana de educación superior, 6(17), 58-76. Doi https://dx.doi.org/10.1016/j.rides.2015.10.003

Araujo, Sonia. y Trotta, Lucía. (2011). La acreditación de las Ingenierías: configuración compleja en la institucionalización de la política. Archivos de Ciencias de la Educación, 5(5), 83-97.

Araya Leticia., Arias Karina. e Ibarra Américo. (2009). Sistema de Educación Superior en Chile. En Jon Olaskoaga (coord.), Hacia una educación superior de calidad, un análisis desde la perspectiva del profesorado en Argentina, Chile, España y México (pp. 39-59). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de la Plata.

Barrenetxea, Miren; Cardona, Antonio, Mijangos, Juan José y Olaskoaga Jon. (2009) Sistema universitario español. En Jon Olaskoaga (coord.), Hacia una educación superior de calidad, un análisis desde la perspectiva del profesorado en Argentina, Chile, España y México (pp. 61-80). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de la Plata.

Barrenetxea Miren; Olaskoaga Jon, González Xabier, Barandiaran Marta, Cardona Antonio, Mijangos Juan José y Onaindia Eneritz. (2015). Nociones de calidad de los académicos españoles y determinantes socio-profesionales de las mismas. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 196, 8-13. Doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.002

Barandiaran Marta. (2013). El concepto de calidad en la educación superior, una estrategia de apoyo desde las universidades a la generación de desarrollo humano (Tesis doctoral). Universidad del País Vasco, España. Disponible en http://www.hegoa.ehu.es/es/articles/text/nueva_tesis_doctoral_en_hegoa33333

Becher, Tony (1999) Quality in the professions, Studies in Higher Education, 24(2), 225-235.

DOI: 10.1080/03075079912331379908

Boni Alexandra y Gasper Des (2011). La Universidad como debiera ser. Propuestas desde el desarrollo humano para repensar la calidad de la Universidad. Sistema. Revista de ciencias sociales, (220), 99-115.

Cardona, Antonio., Barrenetxea, Miren., Mijangos, Juan José., Olaskoaga, Jon. (2009). Concepto y Determinantes de la Calidad de la Educación Superior. Un Sondeo de Opinión entre Profesores de Universidades Españolas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17(10), 1-25.

Crozier, Fiona., Curvale, Bruno., Dearlove, Rachel., Hell, Emmi. y Hénard, Fabrice. (2006). Terminology of quality assurance: towards shared European values? ENQA Occasional Papers 12. Recuperado de http://www.enqa.eu/pubs.lasso

Garbanzo, Guiselle. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63.

Harvey, Lee. and Green, Diana. (1993). Defining Quality, Assessment & Evaluation in Higher Education, 18:1, 9-34. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/0260293930180102

Harvey, Lee and Williams, James. (2010). Fifteen Years of Quality in Higher Education (Part Two), Quality in Higher Education, 16(2), 81-113, DOI: 10.1080/13538322.2010.485722

Hughey, Aaron. (1997). What higher education can learn from business and industry? Industry and Higher Education, 11(2), 73-78.

Leite, Denise., y Genro, Maria Elly Herz. (2012). Avaliação e internacionalização da educação superior: Quo vadis América Latina? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 17(3), 763-785. Doi https://doi.org/10.1590/S1414- 40772012000300009

Ley Orgánica Reformatoria a Ley Orgánica De Educación Superior. (2018). Registro Oficial N° 297. Recuperado de: http://aka-cdn.uce.edu.ec/ares/tmp/Elecciones/2%20LOES.pdf

López-Segrera, Francisco. (2012). La Segunda Conferencia Mundial de Educación Superior (UNESCO, 2009) y la visión del concepto de acreditación en las conferencias de UNESCO (1998-2009). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 17(3), 619-636.

Martínez, Rosario., Castellanos, Miguel Ángel., y Chacón, José Carlos. (2015). Análisis de Datos en Psicología y Ciencias de la Salud (Volumen II: Inferencia Estadística). Madrid: EOS.

Marúm, Elia., Cortés, José., Padilla, Ruth., Curiel, Federico. y Robles, Ma. Lucila. (2009). Sistema universitario mexicano. En Jon Olaskoaga (coord.), Hacia una educación superior de calidad, un análisis desde la perspectiva del profesorado en Argentina, Chile, España y México (pp. 83-105). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de la Plata.

Mateo, Joan. (2009). La investigación ex post - facto. En Rafael Bisquerra, Metodología de la investigación educativa (pp. 187-221). Madrid, España: Arco/ Libros - La Muralla.

McMillan James. y Schumacher Sally. (2005). Investigación educativa una introducción conceptual. Pearson.

Olaskoaga, Jon (coord.). (2009). Hacia una educación superior de calidad. Un análisis desde la perspectiva del profesorado en Argentina, Chile, España y México. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de la Plata.

Olaskoaga, Jon., Marúm, Elia. y Partida, Inés. (2015). La diversidad semántica y el carácter político de las nociones de calidad en la Educación Superior de México. Revista de La Educación Superior, 44(173), 85-102. Doi https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.04.003

Palmer, Alfonso., Jiménez, Rafael., y Montaño, Juan José. (2000). Tutorial sobre coeficientes de correlación con una o dos variables categóricas. Revista Electrónica de Psicología, 4(2).

Persoglia Laura, López Martín y Zoloa Juan (2009). Percepción del profesorado universitario sobre los factores ligados a la calidad de la enseñanza: resultados de la Argentina. En Jon Olaskoaga (coord.), Hacia una educación superior de calidad, un análisis desde la perspectiva del profesorado en Argentina, Chile, España y México (pp. 83-105). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de la Plata.

Prisacariu, Anca. y Shah, Mahsood. (2016). Defining the quality of higher education around ethics and moral values. Quality in Higher Education, 22(2), 152-166, DOI: 10.1080/13538322.2016.1201931

Ramirez, René. (2013). Tercera ola de transformación de la educación superior en Ecuador. Quito. Recuperado de http://www.educacionsuperior.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2013/08/Tercera-ola-de-transformaci%C3%B3n-de-la- educaci%C3%B3n-superior-en-Ecuador3.Pdf

Rengifo-Millán, Maritza. (2017). Calidad en la Educación Superior desde las Ciencias Sociales y Administrativas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1251-1270. DOI: http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1523113092016

Roig, Arturo. (2014). El modelo de evaluación de las universidades ecuatorianas. Apuntes críticos para el debate. Recuperado de https://www.eluniverso.com/sites/default/files/archivos/2014/04/manifiesto_el_modelo_d e_evaluacion_de_las_universidades_ecuatorianas.pdf

Rovelli, Laura. (2018). Las Conferencias mundiales y Regionales de Educación Superior como instrumentos de política. Mediaciones y reformulaciones latinoamericanas de fines del siglo XX y principios del XXI. En Claudio Suasnábar, Damián Del Valle (coord.), Política y tendencias de la educación superior a diez años de la CRES 2008 (pp. 57-72). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC - CONADU: CLACSO.

Van Kemenade, Everard., Pupius, Mike. y Hardjono, Teun. (2008). More Value to Defining Quality, Quality in Higher education, 14(2), 175-185, DOI: 10.1080/13538320802278461

Villavicencio, Arturo. (2014). El modelo de evaluación de carreras: más de lo mismo. Boletín informativo Spondylus. Universidad Andina Simón Bolívar. Quito. Recuperado de: http://www.uasb.edu.ec/UserFiles/372/File/pdfs/PAPER%20UNIVERSITARIO/2015/Mo delo_ Evaluacion_Carreras.Pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.