Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Quantitative analysis of teacher evaluation performance at University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

teacher evaluation
teacher status
higher education
evaluación docente
situación del docente
educación superior
evaluación docente
situación del docente
educación superior

How to Cite

Ruiz Barrantes, E. A. (2021). Quantitative analysis of teacher evaluation performance at University of Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 21(1), 1–27. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42425

Abstract

This article analyzes evaluations of teaching performance carried out in the second school period of 2018, by the Center of Academic Evaluation (CEA) of University of Costa Rica (UCR) in order to provide information on the implementation of strategies for the continuous improvement of teaching performance using a quantitative approach with a descriptive scope. A total of 57 148 evaluations were analyzed, which correspond to 5 082 groups and 1 772 university courses. A cluster analysis and several correspondence analyzes were performed. Among the main findings, it is denoted that a majority of teachers are well evaluated, since 88.1% have an average evaluation greater than or equal to 8 (scale from 0 to 10). A higher proportion of teachers was found classified according to the analysis as very good, mainly composed of women and courses with groups from 1 to 10 students. It was determined that there is a higher proportion of teachers with advanced ages or large groups that favor a negative attitude towards the subject, as well as advanced students in career or with working conditions with this attitude. The arts, letters and education courses promote a better interest towards the subject compared to the courses in basic sciences, engineering, economic sciences and general studies, where little interest and loss of interest are aspects that are reflected in a greater proportion. As a new research horizon at UCR, it is suggested to study the relationship between teacher evaluation grade and the effect of the attitude developed towards the subject on variables such as students’ grades and hours they dedicate to the course.

https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42425
PDF (Español (España))

References

Aleamoni, Lawrence. (1999). Student Rating Myths Versus Research Factor From 1924 to 1998. Journal of Personnel Evaluation in Education, 13, 153-166. doi: https://doi.org/10.1023/A:1008168421283

Arámburo Vizcarra, Vicente., y Luna Serrano, Edna. (2013). La influencia de las características del profesor y el curso en los puntajes de evaluación docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(58), 949-968. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000300012

Ayala, Pablo. (2013). Factores que inciden en la evaluación del desempeño docente por los alumnos de nivel superior en la Universidad TecMilenio, campus Ciudad Juárez. Nóesis: revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 22(43). doi: https://doi.org/10.20983/noesis.2013.2.5

Blanca, Emanuel., Gutiérrez, José Miguel., Kikut, Lorena., Sánchez, María Alejandra., y Zamora, Ligia. (2017). Diagnóstico de la evaluación del desempeño docente en la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/documento/diagnostico-evaluacion-docente/

Centro de Evaluación Académica (CEA), Universidad de Costa Rica. (2020). Orientaciones para elaborar el programa sintético de una unidad de aprendizaje. Recuperado de http://www.cea.ucr.ac.cr/media/diea/publicaciones/orientacion-elaborar-aprendizaje.pdf

Chavarría, María Celina., y Castillo, Eduardo. (1987). La estructura de la evaluación docente -Análisis conceptual y metodológico-. San Pedro, Costa Rica: Centro de Evaluación Académica.

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2004). Política Académica: Perfil de competencias genéricas para el profesorado de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://www.cu.ucr.ac.cr/actas/2004/4932.pdf

Fernández, Santiago de la Fuente. (2011). Análisis de correspondencias simples y múltiples. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://www.fuenterrebollo.com/Economicas/ECONOMETRIA/REDUCIR-DIMENSION/CORRESPONDENCIAS/correspondencias.pdf

Kikut, Lorena. (2003). Exploración de confiabilidad y validez del cuestionario de evaluación docente. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Kikut, Lorena. (2016). Influencia de algunas variables sobre los resultados de la evaluación del desempeño docente. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Murillo Sancho, Gabriela. (2009). Evaluación del desempeño docente desde competencias genéricas en la Universidad de Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-25. doi: https://doi.org/10.15517/AIE.V9I1.9387

Sobrados León, Martiza. (2016). El trabajo docente en grupos numerosos. Experiencias en el uso del portafolio. Opción, 32(10), 773-788. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048901043

Tejedor, Francisco. (2012). Evaluación del Desempeño Docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e), 319-327. Recuperado de https://revistas.uam.es/riee/article/view/4447/4874

Comments

Downloads

Download data is not yet available.