Abstract
This article is derived from the Graduation Final Project to opt for the degree of Licenciatura in Educational Sciences with an emphasis in Counseling from Universidad de Costa Rica, which was performed since August 2018 and finished in July 2020. Based on the contributions of participants, this study aims to recognize their role in the promotion of student engagement in the educational process. Previous studies that specify the characteristics of school counselors for the promotion of student engagement were not found, hence the importance of recognizing this information. The methodology corresponds to a qualitative approach and a phenomenological method; semi-structured interviews are conducted with practicing counseling professionals and focus groups are applied with high school students. It was found that the characteristics of openness, empathy, authenticity, and proactivity enrich their belief in treating students with dignity, which at the same time favors engagement. Also, the implementation of these characteristics leads to counselors’ professional satisfaction. Finally, it is concluded that the aforementioned characteristics allow to consider students’ individual differences and promote a self-led role for their engagement in the educational process; in the same way, it is concluded that the implementation of these characteristics generates well-being and work satisfaction to the professional person.
References
Abrajan, María Guadalupe., Contreras, Jose Manuel. y Montoya, Sandra. (2009). Grado de satisfacción laboral y condiciones de trabajo: una exploración cualitativa. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14(1),105-118. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29214108
Acevedo, Carlos., Valenti, Giovanna. y Aguiñaga, Eduardo. (2017). Gestión institucional, involucramiento docente y de padres de familia en Escuelas Públicas de México. Calidad en la educación, (46), 53-95. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100053
Apuy, Lorena. (2008). Factores del Clima Organizacional que influyen en la Satisfacción Laboral del Personal de Enfermería, en el Servicio de Emergencias del Hospital San Rafael de Alajuela, Junio-Noviembre 2008 (Tesis de Maestría Inédita). Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.
Arguedas, Irma. (2010). Involucramiento de las estudiantes y los estudiantes en el proceso educativo. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(1), 63-78. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55113489005.pdf
Arguedas, Irma. (2011). Recursos docentes para favorecer el involucramiento de estudiantes de educación secundaria en el proceso educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 2(56), 1-12. doi: https://doi.org/10.35362/rie5621534
Barrantes, Rodrigo. (2014). Investigación: Un camino al conocimiento Un enfoque Cualitativo, Cuantitativo y Mixto (2ª ed.). San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.
Carranza, Leticia. y Sandoval, Eduardo Andrés. (2015). Docencia, convivencia y permanencia escolar en un Bachillerato Tecnológico. Ra Ximhai, 11(1), 83-108. doi: https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.05.lc
Céspedes, Yessenia., Jara, Maritza., Ocón, Ramón., Ortiz, Jose Pablo., Rodríguez, Carlos. y Santamaría, María José. (2020). Rol de la persona profesional en Orientación en la promoción del involucramiento del estudiantado de secundaria en su proceso educativo (Tesis de Licenciatura inédita). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Corey, Gerald. y Corey, Marianne. (1977). Groups. Process and Practice. Monterey, California: Brooks/Cole.
Fredricks, Jennifer., Blumenfeld, Phyllis. y Paris, Alison. (2004). School Engagement: Potential of the concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59- 109. doi: https://doi.org/10.3102/00346543074001059
Guardado, Yamileth. y Hernández, Karla. (2010). El Plan Estratégico Operativo en Educación y las principales acciones enfocadas para la permanencia y éxito escolar de los y las adolescentes, de centros educativos públicos de secundaria (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/tfglic/tfg-l-2010-10.pdf
Hernández, Roberto., Fernández, Carlos. y Baptista, Lucía. (2010). Metodología de la Investigación (4ª ed.). México DF, México: Mc Graw Hill editores.
Hwang, Sungsoo. (2007). Utilizing qualitative data analysis software: A review of ATLAS.ti. Social Sciene Computer Review 26(4), 519–527. doi: https://doi.org/10.1177/0894439307312485
Kottler, Jeffrey. y Balkin, Richard. (2017). Relationships in Counseling and the Counselor's Life. Virginia, EEUU: American Psychological Association.
Lewis, Barry. (2004). NVivo 2.0 and ATLAS.ti 5.0: A comparative review of two popular qualitative data-analysis programs. Field Methods, 26(4), 439-469. doi: https://doi.org/10.1177/1525822X04269174
López, Alejandra. (2010). La proactividad empresarial como elemento de competitividad. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 6(2), 303-312. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/461/46115146011.pdf
López, Mariana., Filippetti, Vanessa. y Richaud, María Cristina. (2014). Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos controlados. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 37-5. doi: https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.03
McMillan, James., y Schumacher, Sally. (2008). Investigación Educativa. Madrid, España: Pearson.
Maños, Quico. (1998). La relación de ayuda como técnica interactiva. Educación social Revista de intervención socioeducativa, 10, 10-28. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/175660
Marchesi, Álvaro. (2018, 24 de abril). Educar en la dignidad de las personas. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://educacionabierta.org/educar-en-la-dignidad-de-las-personas/
Martínez, Nelson. (2012). Reseña metodológica sobre los grupos focales. Diálogos, 6(9), 47-53.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2016). Unidad didáctica para el mes de marzo: Mes de los Derechos Humanos y la lucha contra la discriminación. San José, Costa Rica. Viceministerio Académico. Recuperado de https://mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/2-unidad-didactica-mes-derechos-humanos-contra-discriminacion.pdf
Murillo, Osvaldo. (2015). Orientación Laboral: un acompañamiento en el mundo de trabajo. En Alejandrina Mata (Ed.), El desarrollo teórico de la Orientación: un aporte de la Universidad de Costa Rica (pp. 245-289). San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Murillo, Osvaldo. (2017). Los seis pilares de la empleabilidad: Un aporte desde la Orientación Laboral. San José, Costa Rica.
Ovares, Rodolfo. (2012). Análisis de las estrategias para la prevención de la deserción y retención de la población estudiantil que lleva a cabo el personal docente y administrativo del Liceo de Miramar, de la Dirección Regional de Educación de Puntarenas, Costa Rica. Revista Gestión de la Educación, 2(2), 1-27. doi: https://doi.org/10.15517/rge.v2i2.5867
Pérez, Virtudes. y Pezoa, Marcela. (2013). ¿Qué es “trato digno” para los pacientes? Recuperado de http://www.supersalud.gob.cl/difusion/665/articles-9004_recurso_1.pdf
Ríos, Daniel. (2009). Características personales y profesionales de profesores innovadores. Para la construcción del saber, 39(1-2), 153-169. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/270/27015065007.pdf
Ruíz, José Ignacio. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5ª Ed.). Bilbao, España: Universidad de Deusto Bilbao.
Ruvalcaba, Javier., Selva, Clara. y Sahagún, Miguel. (2014). Satisfacción laboral: una revisión teórico-histórica de su investigación. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/298214529_Satisfaccion_laboralna_revision_teorico-historica_de_su_investigacion
Sánchez, Magda Gabriela. y García, Maria De Lourdes. (2017). Satisfacción Laboral en los Entornos de Trabajo. Una exploración cualitativa para su estudio. Scientia Et Technica, 22(2), 161-166. doi: https://doi.org/10.22517/23447214.11471
Staw, Barry. y Ross, Jerry. (1985). Estabilidad en medio del cambio: un enfoque disposicional a las actitudes laborales. Revista de psicología aplicada, 70(3), 469–480. doi: https://doi.org/10.1037/0021-9010.70.3.469
Taylor, Steven. y Bogdan, Robert. (1998). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós.
Timoneda, Carme. (2015). Orientando la Orientación: Guía práctica de Orientación Educativa. España: Fundación Carme Vidal Xifre de Neuropsicopedagogia.
Vaquer, Antonio., Carrero, Virginia. y Garcia-Baceteñ Francisco. (2008). Autenticidad del profesorado: implicaciones en el desarrollo de competencias docentes. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/170751/vaquer_2011_Aut.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Villalobos, Luis Ricardo. (2017). Enfoques y diseños de Investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José, Costa Rica: EUNED.