Abstract
This article presents descriptive results on the events and literacy practices in which teachers and students participate in the field of literature within the subjects Spanish and Mother Tongue. Spanish of basic education in Mexico. Literary literacy seeks to train readers who enjoy, understand, and appreciate literary works. In addition, it recognizes that the reading and writing of literary works becomes a practice where meaning is socialized and created in accordance with the values, beliefs, and identities of the community where it is experienced. The research was ethnographic carried out in a public elementary school in Hermosillo, Sonora. Mexico, during January and February 2020, in which 12 teachers and 144 students participated. The data produced by the questionnaire, the focal interview and the observation show: a) a dissociation in the educational policy and the practice in the school around the promotion and literary appreciation, b) the Spanish Lecturas textbooks are not used because the activities of the basic Spanish text and Spanish Mother Language are not linked to each other, c) it is considered that the social practices of the language are very complex to be implemented in the classroom and that they are decontextualized from the interests of the student body and, d) there is an incongruity between the external evaluations of educational quality with what is established in the curricular plans that currently converge: 2011 and 2017. In conclusion, there is a tense context because teachers are forced to make decisions between their didactic practices, their teaching beliefs and the demands of educational policy; this tension prevents that the promotion and teaching of literature and literacy from encouraging the construction of meanings, where the student body builds their own discourse and where interdisciplinarity and intertextuality are made possible.
References
Aceves-Azuara, Itzel., y Mejía-Arauz, Rebeca. (2015). El desarrollo de la literacidad en los niños. En Rebeca Mejía-Arauz (Coord.), Desarrollo psicocultural de niños mexicanos. Guadalajara, Jalisco: ITESO. https://www.researchgate.net/publication/283874682_Desarrollo_Psicocultural_de_Ninos_Mexicanos
Aco, Leandro. (2016). Incentivar el gusto por la literatura en niños de educación primaria: circulo de lectura para docentes (Tesis de maestría publicada en línea). Universidad Iberoamericana Puebla, Puebla, México. https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/2001/Aco%20Aco%20Leandro.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Baena-Paz, Guillermina. (2017). Metodología de la investigación. México: Grupo Editorial Patria. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf
Barton, David., y Hamilton, Mary. (2004). La literacidad entendida como práctica social. En Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (Ed), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 109-139). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú. https://www.estudiosdelaescritura.org/uploads/4/7/8/1/47810247/zavala_et_al_2004_escritura_y_sociedad.nuevas_perspectivas.pdf
Bataller Català, Alexandre., y Reyes Torres, Agustín. (2019). La pedagogía de las multiliteracidades y la experiencia estética como elementos claves en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas. Por la consolidación de un nuevo paradigma. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza le Lenguas, 13(26), 13-30. https://doi.org/10.26378/rnlael1326306
Cambra, Margarida., y Palou, Juli. (2007). Creencias, representaciones y saberes de los profesores de lenguas en las nuevas situaciones plurilingües escolares de Cataluña. Cultura y Educación, 19(2), 149-163. https://doi.org/10.1174/113564007780961651
Cassany, Daniel. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de Tinta.
Colomer, Teresa. (1998). La formació del lector literari. Barcelona: Barcanova.
Colomer, Teresa. (2001). La enseñanza de la literatura como construcción del sentido. Lectura y vida, 22(4), 1-19.
Condemarín, Mabel. (2003). Consideraciones sobre la enseñanza de y en lengua materna. En Ingrid Jung y Luis Enrique López (Eds.), Abriendo la escuela: lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas (pp. 182-212). Madrid: Morata.
Cuesta, Carolina. (2019). Didáctica de la lengua y la literatura, políticas educativas y trabajo docente. Problemas metodológicos de la enseñanza (Colección Archivos de Didáctica. Serie fichas de Investigación). Argentina: Mino y Dávila Editores.
Denzin, Norman K. (1978). The research act: a theoretical introduction to sociological methods. New York: Mc Graw Hill Glaser.
Diario Oficial de la Federación. (15 de mayo de 2019). DECRETO por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019&print=true
Díaz-Plaja, Ana. (2002). El lector de secundaria. En Belén Muñoz (Ed.), Aspectos didácticos de la lengua y la literatura, 12 (pp. 171-197). Zaragoza: Universidad de Zaragoza. Instituto de Ciencias de la Educación.
Elías, María Esther. (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19(2), 285-301. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.16
Escolano Benito, Agustín. (2020). La escuela, una organización ritualizada. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 8(16), 80-105. https://doi.org/10.29351/rmhe.v8i16.277
Fardella, Carla., y Carvajal Muñoz, Francisca. (2018). Los estudios sociales de la práctica y la práctica como unidad de estudio. Psicoperspectivas, 17(1), 1-12. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue1-fulltext-1241
Galindo Aguilar, Nélida. (2009). Ceremonias como parte de la cultura escolar (Tesis de Licenciatura en Psicología educativa). Universidad Pedagógica Nacional de México, México D.F., México. http://200.23.113.51/pdf/26527.pdf
Gee, James Paul. (2004). Oralidad y literacidad: de El Pensamiento salvaje a Ways with Words. En Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (Ed), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 23-46). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú. https://www.estudiosdelaescritura.org/uploads/4/7/8/1/47810247/zavala_et_al_2004_escritura_y_sociedad.nuevas_perspectivas.pdf
Gee, James Paul. (2015). Literacy and education. New York. Routledge.
Geertz, Clifford. (2003). La interpretación de las culturas (12ª ed.). Barcelona: Gedisa.
Goetz, Judith., y LeCompte, Margaret. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. España: Morata.
Gutiérrez-Álvarez, Edith., y Rafael-Ballesteros, Zoila. (2020). Rituales del estudiante normalista en su marco de práctica docente en la escuela secundaria. Praxis Investigativa. REDIE, 12(23), 40-52. https://redie.mx/librosyrevistas/revistas/praxisinv23.pdf
Hamilton, Mary. (2000). Expanding the new literacy studies: using photographs to explore literacy as social practice. En David Barton, Mary Hamilton y Roz Ivanic (Eds.), Situated literacies. Reading and writing in context (pp. 16-34). Nueva York: Routledge.
Hamui-Sutton, Alicia., y Varela-Ruiz, Margarita. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf
Hernández, Roberto., Fernández, Carlos., y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). Ciudad de México: Mc Graw Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Julio-Maturana, Cristina., Conejeros-Solar, Leonor., Rojas-Aravena, Carola., Mohammad- Jiménez, Marcela., Castillo, Rubí., y Cortés-León, Yasna. (2016). Desencuentro cultural en el aula. Una barrera al aprendizaje de niños y niñas en situación de pobreza. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 21(68), 71-94. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n68/1405-6666-rmie-21-68-00071.pdf
Kahn, Joel. (1975). El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama.
Kucer, Stephen. (2014). Dimensions of Literacy: A Conceptual Base for Teaching Reading and Writing in School Settings. New York. Routledge.
Lamas, Florencia. (2017). Poesía en la escuela: los maestros, sus lecturas y sus creencias. Bellaterra Journal of Teching & Learning Language & Literature, 10(4), 32-48. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.699
Lara-Guijarro, Enriqueta., y Ballesteros-Velázquez, Belén. (2008). Métodos de investigación en educación social (2da. Reimp.). Madrid: Universidad nacional de Educación a Distancia.
Lastre, Karina Sofía., Chimá López, Fradit De Jesús., y Padilla Pérez, Anuar Rafael. (2018). Efectos de la lectura en voz alta en la compresión lectora de estudiantes de primaria. Encuentros, 16(1), 11-22 doi: https://doi.org/10.15665/.v16i01.945
Martínez, Miguel. (1999). La investigación cualitativa etnográfica en educación. México: Trillas.
Mendoza-Fillola, Antonio. (1998). Tú, lector: aspectos de interacción texto-lector en el proceso de lectura. Barcelona: Octaedro.
Mendoza-Fillola, Antonio. (2004). La educación literaria, bases para la comprensión lecto-literaria. Málaga: Ediciones Aljibe.
Mendoza-Fillola, Antonio (Coord.). (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria. Madrid: Pearson Educación.
Mendoza-Fillola,Antonio. (2001). El intertextolector: el espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Montes-Silva, Melanie Elizabeth y López-Bonilla, Guadalupe. (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar, enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles educativos, 39(155), 162-178. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58062
Munita, Felipe. (2013). Creencias y saberes de futuros maestros (lectores y no lectores) en torno a la educación literaria. Ocnos. Revista de Estudios Sobre Lectura, (9), 69-88. https://doi.org/10.18239/ocnos_2013.09.04
Munita, Felipe. (2018). “Para mí todos eran cuentos”: incidencia de la formación docente en las creencias y saberes sobre literatura infantil y juvenil. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 3(6), 102-125. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/2507/2773
Muñoz, Carla., Lobos, Constanza., y Valenzuela, Jorge. (2020). Disociaciones entre discurso pedagógico y prácticas lectoras en futuros profesores: pistas para la formación docente. Revista Fuentes, 22(2), 203-211. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i2.07
Orozco-López, María Teresa., y Pérez-Amezcua, Luis Alberto. (2021). El triángulo “L” en México: lectura, literatura y literacidad. Sinéctica. Revista electrónica de educación, 56. 1-18. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2021000100302&script=sci_arttext
Pérez-Gómez, Ángel. (2004). La cultura escolar en la sociedad neoliberal (4° Ed.). Madrid: Morata.
Riffo, Bernardo., Caro, Natalia., y Saéz, Katia. (2018). Conciencia lingüística, lectura en voz alta y comprensión lectora. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 56(2), 175-198 doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832018000200175
Sánchez-Corral, Luis. (2003). Didáctica de la literatura: relaciones entre el discurso y el sujeto. En Antonio Mendoza Fillola. (Coord.), Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria (pp. 291-317). Madrid: Pearson Educación.
Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de estudios 2011. Educación básica. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/20177/Plan_de_Estudios_2011_f.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. México: SEP. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/APRENDIZAJES_CLAVE_PARA_LA_EDUCACION_INTEGRAL.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2019). Comisión nacional de libros de textos gratuitos. Primaria. https://www.conaliteg.sep.gob.mx/primaria.html
Segura-Munguía, Santiago. (2003). Nuevo diccionario etimológico latín-español y de las voces derivadas. Bilbao, España: Universidad de Deusto.
Street, Brian. (2009). The future of social literacies En Mike Baynham y Mastin Prinsloo (Eds.), The futures of literacy studies (pp. 21-37). Great Britain: Palgrave Macmillan
Street, Brian. (2017). Learning to read from a social practice view: Ethnography, schooling and adult learning. Prospects, 46, 335-344 doi: https://doi.org/10.1007/s11125-017-9411-z
Trujillo, Francisca. (2010). Educación para la ciudadanía. Los rituales escolares. Trabajo presentado en el Congreso Iberoamericano de Educación, metas 2021. Un congreso para que pensemos entre todos la educación que queremos. Buenos Aires, Argentina, 1-12. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EDUCCIUDADANIA/RLE2166_Trujillo.pdf
Vain, Pablo. (2019). Los rituales escolares y las prácticas educativas. EDUNAM: Argentina.
Woods, Peter. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. España: Paidós.
Zavala, Virginia. (2008). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 47, 71-79.