Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Didactic strategies in the teaching-learning of emerging literacy, in the covid-19 pandemic
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

teaching method
reading
pandemic
método de enseñanza
lectura
pandemia
método de enseñanza
lectura
pandemia

How to Cite

Quemé Oroxom, H. J. (2022). Didactic strategies in the teaching-learning of emerging literacy, in the covid-19 pandemic. Actualidades Investigativas En Educación, 22(3), 1–35. https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.48738

Abstract

Emerging Literacy is the precursor phase where it is hopping that the childhood can reach skills and abilities to approach how to read and write, this procedure is unique to obtain the success of scholarship. The objective of this article is to introduce the findings of the investigation, which identified the similarities and differences of the didactic strategies, so the practices and the curricular adaptations about the procedure of teaching learning of the Emerging Literacy doing the remote mode during the pandemic COVID 19. The investigation was performed the first three months of the year 2021, during a qualitative methodology and descriptive, using the study of instance that corresponded to two private educational establishments and only one public from occident Guatemala. A documentary review was carried out of the planning in the area Language Communication L1, the observations about virtual platforms and semi-structured interview to the teachers, principals and mothers of family. The information was given and revealed findings 1) into the practice of the didactic strategies, all what is found are didactic techniques that was determined from the job of remote modality. 2) The curricular adaptations, which the teachers did in remote modality and 3) the challenges that faced the educational community about the procedure of the learning teaching by the pandemic. It is concludes with the necessity of working strategies to the remote modality that can allow reaching the proposed competencies to the developing about all the key elements of Emerging Literacy.

https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.48738
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguilar, Floralba. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudio pedagógico, 46(3), 213-223. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Álvarez, Gabriel. (2021). Experiencias de estudiantes de nivel superior en el marco de la pandemia: el tránsito de lo presencial a la enseñanza remota. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.46477

Barriga Arceo, Frida. y Hernández Rojas, Gerardo. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructiva. Mc Graw Hill.

Beltrán Llera, Jesús. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, (332), 55-73. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0bc115bf-2ee5-4894-91f5-7e32e07059d4/re3320411443-pdf.pdf

Camargo, Geraldina., Montenegro, Raquel., Maldonado Bode, Sophia. y Magzul, Justo. (2016). Aprendizaje de la lectoescritura. Ministerio de Educación (MINEDUC). http://www.usaidlea.org/images/APRENDIZAJE_DE_LA_LECTOESCRITURA.pdf

Castro, Marianella. y Morales, María. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, (19), 1-32. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-3.11

Cervantes Holguín, Evangelina. y Rojas Santos, Brainn. (2021). Alfabetización inicial en tiempos de COVID-19. Retos de la docencia a distancia. Ciencia y Educación, 5(3), 61-78. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i3.pp61-78.

Clemente, María., Ramírez, Elena., Martín, Jorge. y Rodríguez, Inés. (2014). Las prácticas docentes en la enseñanza inicial de la lectura. http://hdl.handle.net/11162/10860.

Conejo, Luis. y Carmiol, Ana. (2017). Conocimientos sobre la lectoescritura emergente y prácticas en las aulas para su promoción: Un estudio con docentes de Educación preescolar en Costa Rica. Revista Costarricense de Psicología, 36(2), 105-121. https://doi.org/10.22544/rcps.v36i02.02

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage

Curriculum Nacional Base, Nivel Preprimario, (2005). Ministerio de Educación Guatemala. Dirección General de Gestión de Calidad Educativa-DIGECADE.

Dehaene, Stanislas. (2015). Aprender a Leer: de las ciencias cognitivas al aula. Siglo veintiuno Editores.

Del Valle Catalán, María José. (2018). Evaluación de lectura emergente en estudiantes de primero primaria. https://www.mineduc.gob.gt/digeduca/documents/investigaciones/2018/LEE.pdf

Dickinson, David., McCabe, Allyssa., Clark Nancy. y Wolf, Anne. (2004). Cross-language transfer of phonological awareness in low-income Spanish and English bilingual preschool children. Applied Psycholinguistics, 25(3), 323–347. https://doi.org/10.1017/S0142716404001158

Educa. (2011). Evaluación en el nivel de educación Preprimaria (3a ed.).

Fundación Educación para el Desarrollo –Fautapo. (2009). Manual de estrategias didácticas del programa de educación superior. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/estrategiasdidacticas.pdf

García Aretio, Lorenzo. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9-22. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911

Garton, Alison. y Pratt, Chris. (1991) Aprendizaje y proceso de alfabetización. El desarrollo del lenguaje hablado y escrito. Ediciones Paidos Ibérica, S.A.

Garralón, Ana. (1991). Animación a la lectura. Revista Educación y biblioteca, 3(13), 41-51.

https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/108432/EB03_N013_P41-51.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Giraldo, Luz. (2002). La Escritura Emergente en el Aula Integradora de Preescolar con Apoyo de Nuevas Tecnologías un Enfoque Socioconstructivista [Tesis de Doctorado]. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Guarneros, Esperanza. y Vega, Lizbeth. (2014). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Revista: Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 21-35. https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.02

Hodges, Charles., Moore Stephanie., Lockee Barb., Trust Torrey. y Bond, Aaron. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota en emergencia y aprendizaje en línea. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Marotias, Ana. (2020). La educación remota de emergencia y los peligros de imitar lo presencial. Revista Hipertextos, 8(14), 173-177. https://doi.org/10.24215/23143924e025

Ministerio de Educación de Guatemala. (2020). Acuerdo Ministerio No. 2690-2020. Lineamientos para regular el proceso de evaluación de los aprendizajes.

Ministerio de Educación de Guatemala. (2020). Acuerdo Ministerial No. 2762-2020. Normativa que Regirá el Sistema Educativo Nacional Durante la Pandemia COVID-19.

Ministerio de Educación de Guatemala. (2021). Acuerdo Ministerial No. 3663-2020. Calendario escolar 2021.

Montenegro, Raquel. (2020). Enseñanza y Aprendizaje de la Escritura. Proyecto Leer y Aprender. http://www.usaidlea.org/images/APRENDIZAJE_DE_LA_LECTOESCRITURA.pdf

Moreira, Jennifer. y Triviño, José. (2021). Adaptaciones curriculares en estudiantes universitarios con discapacidad visual (ceguera total y baja visión). Revista Polo del conocimiento, 58(6), 100-115. https://doi.org/10.23857/pcv6i5.2634

Moreno, Kimberly. y Zambrano, Joicer. (2021). Propuesta de intervención pedagógica para la promoción de la lectura crítica en estudiantes de transición mediante estrategias didácticas apoyadas en tic: (caso institución educativa José de la Vega) [Tesis de maestrís]. Universidad Tecnológica de Bolívar. https://na04.alma.exlibrisgroup.com/view/delivery/57UTB_INST/1217336980005731

Nieto, Rafael. (2012). Educación virtual o virtualidad de la educación. Rev. Hist.edu.latinoam, 14(19), 137-150. http://dx.doi.org/10.9757/Rhela.19.06

Niño, Shamaly., Castellanos, Juan. y Patrón, Felipe. (2021). Contraste de experiencias de estudiantes universitarios en dos escenarios educativos: enseñanza en línea vs. enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia, 21(65), 1-24. https://doi.org/10.6018/red.440731

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2021). Lectoescritura emergente, modalidad híbrida y contextos desfavorecidos [Webinar]. https://www.youtube.com/watch?v=2WmpCHHwZzc

Posada, Silva., Marín, Giraldo. y Gómez, S. (2015). La diversidad funcional y las adaptaciones curriculares. Revista de Investigaciones UCM, 15(26), 192-202. http://dx.doi.org/10.22383/ri.v15i2.55

Pérez Pedraza, Pilar. y Salmerón López, T. (2007). Desarrollo de la comunicación y del lenguaje: indicadores de preocupación. Revista Pediatría de Atención Primaria, 8 (32), 111-125. https://pap.es/files/1116-612-pdf/637.pdf

Pinos-Rodríguez, Mayra., García-Herrera, Gabriel., Mena-Clerque, Sandra. y Erazo-Álvarez, Juan. (2020). Aplicación de recursos tecnológicos emergentes para mejorar la lectoescritura. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6(6), 512-532. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.344

Prieto, Karina., Sáenz, Emma. y Frías, Anette. (2017). El lenguaje escrito en preescolar. Consideraciones a partir de la práctica. Presentado en el Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis Potosí. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79890103

Ramos-Galarza, Carlos. (2020). Los alcances de una investigación, 9(3), 1-6. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Rius Estrada, María. (1989). Grafomotricidad. Enciclopedia del desarrollo de los procesos grafomotores. Seco Olea.

Rodino, P. Ana. (2016). Aporte de investigación y buenas prácticas respecto a las condiciones propicias para promover el desarrollo de la lectoescritura emergente en Preescolar. Sexto informe estado de la Educación.

Rojas de Contreras, Gina., Rincones de aprendizaje: serie dame la mano. Ministerio de Educación.

Rosales, Lesli. (2021). La educación en tiempos de covid (y antes) como un truco de magia Psicometría aplicada. https://rosalesleslie.com/

Rubio, Fernando., Rosales, Lesli. y Salanic, Ventura. (2010). Los fundamentos de la Lectura y Escritura: ¿Qué habilidades tienen los niños (as), al ingresar a primero primaria? http://www.reaula.org/administrador/files/informe%20Lee%20maestros%202010A.pdf

Sojuel, Daniel. y Nanne-Lippmann, Ingrid. (2021). Transición a la educación remota en emergencia del docentes y estudiantes en Centroamérica y el Caribe. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 5(2), 107-123. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i2.pp107-123

Stake, Robert. (2007). Investigación con estudio de casos (4a ed.). Editorial Morata, S.L.

Stallings, Jane. (2011). Observaciones en el salón de clases a partir del sistema de observación Stallings. https://documents1.worldbank.org/curated/en/383451505480994354/pdf/119754-MAN-WBManual-PUBLIC-SPANISH-WEB.pdf

Universidad Tecnológica de Chile [INACAP]. (2017). Manual de Estrategias Didácticas: Orientaciones para su selección. Ediciones INACAP. https://www.inacap.cl/web/2018/documentos/Manual-de-Estrategias.pdf

Vega Pérez, L. O. y Macotela Flores, S. (2007). Desarrollo de la alfabetización en niños preescolares. Universidad Nacional Autónoma de México.

Vellutino, Frank., Donna, Scanlon. y Lyon, Reid. (2000). Diferenciar entre lectores deficientes y fáciles de corregir: más pruebas en contra de la definición de discrepancia en el rendimiento del coeficiente intelectual de discapacidad de lectura. Journal of Learning Disabilities, 33(3), 223-238. https://doi.org/10.1177%2F002221940003300302

Yela Bocaletti, Silvia. (2011). Herramientas de evaluación en el aula. Ministerio de Educación. http://www.usaidlea.org/images/Herramientas_de_Evaluacion_2011.pdf

Yin, Robert. (2009). Case study research. Design and methods (4th ed.). SAGE Public, Inc.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Heydi Johanna Quemé Oroxom

Downloads

Download data is not yet available.