Abstract
This article analyzes the managerial experiences of the directors of the primary schools of Puebla (Mexico) developed in the exercise of their function during the pandemic caused by the SARS-Cov-2 virus (Covid-19). In the theoretical references, three ways of exercising the managerial function were recognized: pedagogical, managerial and mixed. The research had an epistemic positioning of a phenomenological-hermeneutical nature, with a qualitative approach and a case study design. The instrument consisted of semi-structured interviews applied by Google Meet in the period from March to April of the year 2021. The findings suggest that they exercised their function attached to the form of mixed direction with managerial emphasis. They strengthened leadership, communication, teamwork and problem-solving skills. In addition, they developed discursive lines with an ontological emphasis, according to which the human being, complex and subjective, constitutes the reason for being that animates all forms of social existence; pro-health focused on physical and emotional health care; ethical that guided the forms of labor exercise based on the analysis of the relevance of the normative-institutional framework; and technology that promoted the strengthening of digital skills for the proper development of their functions. They also implemented permanent and temporary hermeneutic devices that helped them understand and interpret the new educational reality. The permanent ones were ontological, ethical-professional, linguistic, epistemological, ideological, identity, pedagogical-didactic and technical. The transients were of the resilient and residual type. It is concluded that they carried out their functions recognizing their human.
References
Agamben, Giorgio. (2007). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26(73), 249-264. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf
Antúnez, Serafín. (2018). Una brújula para la dirección escolar. Orientaciones para la mejora. México: Somos Maestras Gestión Educativa.
Argos, Javier. y Esquerra, Pilar. (2014). Liderazgo y educación. Santander: Ediciones Publican.
Arteaga, Nelson. y Cardona, Luz. (2020). La significación intelectual de la pandemia de Covid-19: codificaciones sagradas y profanas. Sociológica, 35(100), 241-258. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v35n100/2007-8358-soc-35-100-241.pdf
Avilés, Ricardo. (2003). La búsqueda humanizante. México: UIA-UAT.
Backhoff, E. (2020, 24 de abril). Aprender en casa. Realidad o fantasía. El Universal. https://www.eluniversal.com.mx/opinion/eduardo-backhoff-escudero/aprender-en-casa-realidad-o-fantasia
Betancur, Nicolás. (1997). El Estado evaluador como nueva forma de relacionamiento Estado-Universidades. Revista Uruguaya de Ciencias Políticas, 10, 117-131. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/7115/1/RUCP_Bentancur_1997v.10.pdf
Cabrera, Anay., Núnez, María Rosa. y Alpízar, Raúl. (2018). La formación permanente de los directores de escuelas primarias en la planificación del proyecto educativo institucional. Revista Conrado, 14(65), 154-160. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500154&lng=es&nrm=iso
Calle, Vianet. (2019). Competencias del gerente educativo en instituciones educativas de Riohacha Colombia. Telos, 21(3), 564-590. DOI: https://doi.org/10.36390/telos213.05
Camacho, Sorangel. (2019). El director escolar eficiente. El liderazgo en la escuela. Anuario del Sistema de Educación en Venezuela, (8), 54-74. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/administracioneducacional/article/view/16432
Campañ, Juan. (2020). Acciones de políticas educativas ante la emergencia sanitaria del Covid-19. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(3), 295-119. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.3.129
Campos, Fabián., Valdés, René. y Ascorra, Paula. (2019) ¿Líder pedagógico o gerente de escuela? Evolución del rol de director de escuela en Chile. Revista Calidad de la Educación, 51, 53-84. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n51/0718-4565-caledu-51-53.pdf
Campos-Winter, Hugo. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural. Cinta Moebio, (62), 199-212. Doi: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2018000200199
Casassus, Juan. (1999). Marcos conceptuales para el análisis de los cambios en la gestión de los sistemas educativos. En UNESCO-Santiago (Eds.), La gestión: En busca del sujeto (pp. 13-28). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117612
Castillo, John James. (2012). Responsabilidad de un gerente educativo. Revista de Ciencias Sociales Aplicadas, (2), 148—153. https://mydokument.com/responsabilidad-de-un-gerente-educativo.html
Castilloveitía, Alma. (2017). Las destrezas de comunicación del director escolar y el manejo de conflicto en Puerto Rico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 113-128. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.006
Chacón Lara, Fernando. (2013). La gestión educativa: concreción y transformación. En Xicoténcatl Martínez y Daffny Rosado (Coord.), Gestión educativa y prospectiva humanística (pp. 51-70). México: IPN. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/libros/gestion-educativa/capitulo2.pdf
Comas Rodríguez, Óscar. (2007). La calidad en educación superior o la otra cara del conflicto entre organización e institución universitarias. Reencuentro, 50, 45-51. https://www.redalyc.org/pdf/340/34005007.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) - Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU). (2021). Indicadores Nacionales de la Mejora Continua de la Educación en México. Edición 2021: cifras del ciclo escolar 2019-2020. México. https://www.mejoredu.gob.mx/publicaciones/informe-de-resultados/indicadores-nacionales-de-la-mejora-continua-de-la-educacion-en-mexico-2021
Diario Oficial de la Federación (DOF). (2020, 16 de marzo). Acuerdo número 020320 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria y normal y demás para la formación de maestros de educación básica del sistema de educación nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. Secretaría de Gobernación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020
Días Sobrinho, José. (2007). Evaluación de la educación superior en Brasil: la cuestión de la calidad. En Pedro Krotsch, Antonio Comou y Marcelo Prati (coords.), Evaluando la evaluación. Políticas universitarias, instituciones y actores en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Prometeo-UNLP FAHCE Departamento de Sociología.
Dietz, Gunther. y Mateos, Laura. (2020). La interculturalidad educativa en tiempos de pandemia: muchas sombras y algunas luces. CLACSO. Boletín del Grupo de Trabajo Educación e Interculturalidad. https://www.educacionfutura.org/la-interculturalidad-educativa-en-tiempos-de-pandemia-muchas-sombras-y-algunas-luces/
Elacqua, Gregory., Hincapié, Diana., Vegas, E., y Alfonso, Mariana. (2018). Profesión: Profesor en América Latina ¿Por qué se perdió el prestigio docente y cómo recuperarlo? Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Profesi%C3%B3n-Profesor-en-Am%C3%A9rica-Latina-Por-qu%C3%A9-se-perdi%C3%B3-el-prestigio-docente-y-c%C3%B3mo-recuperarlo.pdf
Farfán-Tigre, Ángela E., Mero-Delgado, Oswaldo W. y Sáenz-Gavilanes, Jessica V. (2016). Consideraciones generales acerca de la gestión educativa. Dominio de las Ciencias, 2(4), 179-190. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5802875
Foucault, Michel. (2008). El gobierno de sí y de los otros. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Franco, Martha Josefina. (2017). La gestión educativa en México: una política sin consenso de la base. Temas de Educación, 23(1), 85-110. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/1004/1159
Freire, Paulo. (1997). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI Editores.
Freire, Silvana. y Miranda, Alejandra. (2014). El rol del director en la escuela: el liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. GRADE. https://www.grade.org.pe/publicaciones/1357-el-rol-del-director-en-la-escuela-el-liderazgo-pedagogico-y-su-incidencia-sobre-el-rendimiento-academico/
Gadamer, Hans-Georg. (2001). Hermenéutica, Estética e Historia. España: Ediciones Sígueme.
Gadamer, Hans-Georg. (2007). Verdad y método. España: Ediciones Sígueme.
Gadamer, Hans-Georg. (2010). Mito y razón. España: Paidós.
Gallegos, Itziar. y Tinajero, María Guadalupe. (2022). Aulas llenas y aulas vacías: Decisiones y acciones de una directora de preescolar indígena durante el confinamiento. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(1), 241-268. https//doi.org/10.48102/rlee.2022.52.1.474
García Garduño, José María., Slater, Charles L. y López Gorosave, Gema. (2010). El director escolar novel de primaria. Problemas y retos que enfrenta en su primer año. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(47), 1051-1073. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v15n47/v15n47a4.pdf
Gil, Anton. (2020). La escuela intrusa. El Universal. https://eluniversal.com.mx/opinion/manuel-gil-anton/la-escuela-intrusa
Hernández, Alma Rosa. (2020). COVID-19: el efecto de la gestión educativa. RELAIS, 3(1), 37-41. https://repositorio.lasalle.mx/bitstream/handle/lasalle/1769/COVID-19%20el%20efecto%20en%20la%20gesti%c3%b3n%20educativa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, Roberto., Fernández, Carlos., y Baptista, María del Pilar. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México: McGraw Hill.
Hernández-Fernández, Jimena. (2020). Consejos para sobrellevar la escuela en casa. Nexos. Distancia por tiempos. Educación y Pandemia. https://educacion.nexos.com.mx/consejos-para-sobrellevar-la-escuela-en-casa/
Hernández-Vélez, Adrián. (2019). Repensar la educación en México. Textos a deliberación. México: Monosílabo.
Herrera, Sergio Raúl. y Tobón, Sergio. (2017). El director escolar desde el enfoque socioformativo. Estudio documental mediante la cartografía conceptual. Revista de Pedagogía, 38(102), 164-194. https://www.redalyc.org/pdf/659/65952814009.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2011). La función directiva en secundarias públicas. Matices de una tarea compleja. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1C143.pdf
Kochen, Gladys. (2020). La gestión directiva o el liderazgo educativo en tiempos de pandemia. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 9-14. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3349
Lora, Jorge. y Sánchez, Jorge. (2012). Hacia una metodología de la praxis. La investigación social en gráficas. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Manciaux, Michel (Comp.). (2001). La resiliencia: resistir o rehacerse. Barcelona: Gedisa.
Mendoza, Javier. (2002). Transición de la educación superior contemporánea en México: de la planeación al Estado evaluador. México: CESU-Porrúa.
Miranda, Sorangela. (2016). La gestión directiva: un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 1-28. http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v7n13/2007-7467-ride-7-13-00562.pdf
Montecinos, Carmen., Muñoz, Carlos., Valenzuela, Juan., Vanni, Xavier. y Weinstein, José. (2020). Resultados de la encuesta: la voz de las directoras y directores en la crisis COVID-19. https://www.lidereseducativos.cl/recursos/resultados-encuesta-la-voz-de-los-directores-y-directoras-en-la-crisis-covid-19/
Morduchowicz, Alejandro y García, Vicente. (2021). El impacto de la pandemia COVID-19: sus consecuencias educativas y laborales en el largo plazo. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/El-impacto-de-la-pandemia-COVID-19-sus-consecuencias-educativas-y-laborales-en-el-largo-plazo.pdf
Navarrete, Zaira., Manzanilla, Héctor. y Ocaña, Lorena. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al Covid-19. El caso de la educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 50-Edición especial, 143-172. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.100
Neave, Guy. (2001). Educación superior: historia y política. Estudios comparativos sobre la universidad contemporánea. España: Gedisa.
Netolicki, Déborath. (2020). Desafíos y tensiones del liderazgo escolar en pandemia. http://liderazgoescolar.uc.cl/index.php?option=com_content&view=article&id=1175:desafios-y-tensiones-del-liderazgo-escolar-en-pandemia&catid=13&Itemid=291
Núñez, Nemecio. y Díaz, Doris. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas. Estudios Pedagógicos Valdivia, 43(2), 237-252. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200013
OCDE [Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos]. (2009). Mejorar el Liderazgo Escolar. https://www.oecd.org/education/school/43913363.pdf
Otzen, Tamara. y Manterola, Carlos. (2017). Técnica de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Palacio, Ciro Alberto. (2019). Rol del gerente educativo y su interacción comunitaria: una perspectiva sociocrítica. Revista Scientific, 4(11), 82-102. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.11.4.82-102
Pérez, Víctor. y Gaitán, Pablo. (2020). Usos desiguales de Aprende en Casa. Faro Educativo. Apuntes de política, (18), 1-8. https://faroeducativo.ibero.mx/wp-content/uploads/2020/07/Apuntes-de-politica-18c.pdf
Ruiz-Olabuenaga, José. (2003). Técnicas de triangulación y control de calidad en la investigación socioeducativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Salvo-Garrido, Sonia. y Cisternas-Salcedo, Pilar. (2021). Compromiso e influencia del equipo directivo desde la resiliencia socioeducativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23(1), 1-16. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e01.2949
Sánchez, Adolfo. (1993). La ideología de la neutralidad ideológica en las ciencias sociales. España: Zona Abierta.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020a). Educación a distancia. Gobierno de Puebla. México: SEP-Puebla.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020b). Liderazgo directivo en tiempos de contingencia. Gobierno de México-Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2021a). Marco para la excelencia en la enseñanza y la gestión escolar en la educación básica. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2021b). Boletín No. 301 Alcanza SEP capacitación a más de 1.5 millones de maestras y maestros de todo el país en habilidades digitales. Gobierno de México. https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-no-301-alcanza-sep-capacitacion-a-mas-de-1-5-millones-de-maestras-y-maestros-de-todo-el-pais-en-habilidades-digitales
Secretaría de Salud (SESA). (2020, 28 de febrero). Se confirma en México caso importado de coronavirus COVID-19. Prensa. https://www.gob.mx/salud/prensa/077-se-confirma-en-mexico-caso-importado-de-coronavirus-covid-19
Silas, Juan Carlos. y Vázquez, Sylvia. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Resultados de un estudio mexicano/latinoamericano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 89-120. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/97/374
Stake, S. Robert. (1999). Investigación con estudios de caso. España: Morata.
UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura). (2011). Manual de Gestión para Directores de Instituciones Educativas. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219162
Zizek, Slavoj. (2003). El sublime objeto de la ideología. Siglo XXI Editores.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Adrián Hernández Vélez