Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Impact of educative intervention on the motivation to read of vulnerable students
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

reading
motivation
literature
adolescense
lectura
motivación
literatura
adolescencia

How to Cite

Munita, F., & León Zuluaga, K. (2023). Impact of educative intervention on the motivation to read of vulnerable students. Actualidades Investigativas En Educación, 23(1), 1–31. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.51419

Abstract

The present work arises from a teaching interest in contributing to the reading and literary training of students who have not experienced favorable conditions for approaching reading in their social context, as well as from a research interest in knowing the impact of an educational intervention focused on the promotion of reading for this student profile. In that context, a case study is presented with the objective of characterizing the motivation to read (in its dimensions of reading self-image and the value attributed to reading) of high school students before and after taking a literary program focused on the promotion of reading. The sample corresponds to twenty-three 10th grade students of a highly vulnerable institution in Colombia. The data were constructed during the 2019 academic year through a mixed approach, applying a questionnaire and an interview that make up the Adolescent Motivation to Read Profile test (Pitcher et al., 2007). The results show an improvement trend in the students' motivation to read, although it is highlighted that this trend is more emphasized in the value attributed to reading than in the reading self-image. Finally, the interest of the results is discussed to think about educational actions focused on promoting reading in highly vulnerable educational contexts.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.51419
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Ahr, Sylviane. (2011). Le carnet de lecteur de littérature au collège et au lycée: un dispositif expérimental misant sur une nouvelle approche de l’interaction lecture-écriture. En S. Aeby Daghé (dir.), Enseigner la langue et la littérature. Des dispositifs pour penser leur articulation (pp. 157-175). Namur: Presses Universitaires de Namur.

Ambrós Pallarés, Alba. y Ramos Sabaté, Joan Marc. (2018). Preferencias literarias y culturales de un grupo de adolescentes: lecturas híbridas para la formación literaria. Aula de Encuentro, 2(2), 55-74. https://dx.doi.org/10.17561/ae.v20i2.4

Baker, Linda. and Wigfield, Allan. (1999). Dimensions of children's motivation for reading and their relations to reading activity and reading achievement. Reading research quarterly, 34(4), 452-477. https://doi.org/10.1598/RRQ.34.4.4

Barkhuizen, Gary. (2011). Narrative Knowledging in TESOL. TESOL Quarterly, 45(3), 391-414. https://doi.org/10.5054/tq.2011.261888

Becker, Michael., McElvany, Nele. y Kortenbruck, Marthe. (2010). Intrinsic and extrinsic reading motivation as predictors of reading literacy: A longitudinal study. Journal of Educational psychology, 102(4), 773-785. https://doi.org/10.1037/a0020084

Chambers, Aidan. (2007). Dime. Los niños, la lectura y la conversación. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, Teresa. (2008). Introducción: Lectura de frontera y frontera de la lectura. En Teresa Colomer (Coord.), Lecturas adolescentes (pp. 5-15). Barcelona: Graó.

Conradi, Kristin., Jang, Bong Gee., y Mckenna, Michael C. (2014). Motivation terminology in Reading research: A conceptual review. Educational psychology review, 26(1), 127-164. doi: https://doi.org/10.1007/s10648-013-9245-z

Corral, Analia Margarita. (2018). La motivación lectora y el interés por la lectura. Diseño de un plan de actividades bibliotecarias (Tesis de pregrado). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

Creswell, John W. y Plano Clark, Vicki. (2012). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Los Angeles: Sage Publications.

Errázuriz, María Constanza., Fuentes, Liliana., Cocio, Andrea., Davison, Omar., Becerra, Rukmini. y Aguilar, Paula. (2020). ¿Comprendemos más los textos si nos gusta leer? Actitudes y desempeños lectores del estudiantado de escuelas públicas de la Araucanía, Chile. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, 20(3), 549–589.

Gambrell, Linda., Palmer, Barbara., Codling, Rose. y Mazzoni, Susan. (1996). Assessing motivation to read. The Reading Teacher, (49), 518–533.

García Roca, Anastasio. (2016). Prácticas lectoras en espacios de afinidad: formas participativas en la cultura digital. Ocnos, 15(1), 42-51. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.979

González Torres, Olvido (2008). Taller de motivación lectora para adolescentes en la biblioteca escolar (Tesis de pregrado). Universidad Pedagógica Nacional, México.

Gil Flores, Javier. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Educación XX1, 14(1), 117-134.

Guthrie, John. (1996). Educational contexts for engagement in literacy. The Reading Teacher, 49(6), 432.

Latorre Zacarés, Víctor. (2007). Hábitos lectores y competencia literaria al final de la ESO. Ocnos, (3), 55-76. https://doi.org/10.18239/ocnos_2007.03.04

Lazowski, Rory. y Hulleman, Chris. (2016). Motivation interventions in education: A meta-analytic review. Review of Educational Research, 86(2), 602–640. https://doi.org/10.3102/0034654315617832

Lluch, Gemma. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos, (11), 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.01

Lluch, Gemma. (2017). Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura. En Francisco Cruces (Ed.), ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores (pp.29-51). Madrid: Fundación Telefónica / Editorial Ariel.

Manresa, Mireia. (2013). L’univers lector adolescent: Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat.

Margallo, Ana María. (2012). Claves para formar lectores adolescentes con talento. Leer.es. https://leer.es/recursos_leer/claves-para-formar-lectores-adolescentes-con-talento-ana-maria-margallo/

Marquínez, Teodora. (2017). Estrategias didácticas para la motivación lectora (Tesis de maestría). Universidad de Panamá, Panamá.

Martos Núñez, Eloy. (2006), “Tunear” los libros: series, fanfiction, blogs y otras prácticas emergentes de lectura. Ocnos, (2), 63-77. https://doi.org/10.18239/ocnos_2006.02.04

McBreen, Miriam. y Savage, Robert. (2021). The impact of motivational reading instruction on the reading achievement and motivation of students: A systematic review and meta-analysis. Educational psychology review, 33(3), 1125-1163. DOI: 10.1007/s10648-020-09584-4

McGeown, Sarah., Duncan, Lynne., Griffiths, Yvonne. and Stothard, Sue. (2015). Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and writing, 28(4), 545-569. https://doi.org/10.1007/s11145-014-9537-9

Merga, Margaret. (2017). Becoming a reader: Significant social influences on avid book readers. School Library Research: Research Journal of the American Association of School Librarians, (20), 1-21.

Montes, Graciela. (2007). La gran ocasión: la escuela como sociedad de lectura. Buenos Aires: Plan Nacional de Lectura.

Ow, Maili. (2009). ¿Y quién me pregunta a mí? La olvidada voz de los lectores escolares. En V. Sorin (ed.), Actas I Congreso Internacional de Literatura para Niños (pp. 891-908), Buenos Aires: La Bohemia.

Pitcher, Sharon., Albright, Lettie., DeLaney, Carol., Walker, Nancy., Seunarinesingh, Krishna., Mogge, Stephen., Headley, Kathy., Ridgeway, Victoria., Peck, Sharon., Hunt, Rebecca. y Dunston, Pamela. (2007). Assessing adolescents' motivation to read. Journal of adolescent y adult literacy, 50(5), 378-396.

Reyes, Lara. (2011). Fer lectors en un context advers. Revista Didàctica de la Llengua i de la Literatura, (53), 58-67.

Reyes, Lara. (2015). La formació literària a primària Impacte d’una intervenció educativa en l’evolució de respostes lectores (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Rivera Jurado, Paula y Romero Oliva, Manuel. (2020). El adolescente como lector accidental de textos literarios: hábitos de lectura literaria en Educación Secundaria. Ocnos, 19(3), 7-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.3.2313

Ryan, Richard and Deci, Edward. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a selfdetermination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Sandoval, Ana María., Gutiérrez, Cristian Camilo. y Noguera, Jennifer Paola. (2019). Factores de motivación y desmotivación en la creación de hábitos lectores en el colegio Orlando Higuita Rojas (Tesis de pregrado). Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia.

Siro, Ana. (2005). El desafío de la continuidad: una mirada sobre la intervención del mediador en la formación de lectores de álbumes. México D.F.: Conaculta.

Wigfield, Allan., Eccles, Jacquelynne., Fredricks, Jennifer., Simpkins, Sandra., Roeser, Robert. y Schiefele, Ulrich. (2015). Development of Achievement Motivation and Engagement. En M. E. Lamb y R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Socioemotional processes (pp. 657–700), New Jersey: John Wiley y Sons Inc.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Felipe Munita, Katty León Zuluaga

Downloads

Download data is not yet available.