Abstract
The general objective of this study was to collectively construct the concepts of quality and excellence for a Chilean university as part of the updating of its quality policy, within the framework of the permanent search for continuous improvement within the institution. A theoretical review of both concepts was carried out, which allowed establishing that quality is a widely studied topic in higher education, but not the idea of excellence, which has been researched to a lesser extent. It was determined that a theoretical construction is not sufficient for their definitions, since both concepts have a multidimensionality and are dependent on the context to which they belong. Consequently, it was necessary to highlight the opinions of the different members of the university community in their definition. It was decided to apply a qualitative and exploratory approach based on the opinions of the different strata, where 75 people participated in a survey conducted through focus groups applied in August 2020 and October 2021. Subsequently, a content analysis was carried out, which established the following results: each definition of the concepts must be concrete and include an approach that considers the context and the elements of the university's work, such as objectives, identity, purposes, mission and institutional vision; the definition of the concept of excellence must explicitly include quality, so that the relationship between both definitions is visualized.
References
Andréu, Jaime. (2002). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
Atria, Raúl. (2012). Tendencias de la Educación Superior: el contexto del aseguramiento de la calidad. RIL editores.
Brusoni, Manuela, Damian, Radu, Sauri, Josep, Jackson, Stephen, Kömürcügil, Hasan, Malmedy, Marie, Matveeva, Oxana, Motova, Galina, Pisarz, Solange, Patricia, Pol, Rostlund, Ausra, Soboleva, Erika, Tavares, Orlanda, y Zobel, Lagle. (2014). The Concept of Excellence in Higher Education. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2146.7683
Cabrera, Nati. (2019). La gestión de la calidad: más allá de la evaluación interna o externa. En Lemaitre (Ed). Diversidad, autonomía, calidad. Desafíos para una educación superior para el siglo XXI (pp.157-166). RIL Editores.
Castaño-Duque, Germán, y García-Serna, Lucelia. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Educación Y Educadores, 15(2). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2425
Centro de Políticas Públicas UC. (2011). Sistema de aseguramiento de la calidad de la Educación Superior: aspectos críticos y desafíos de mejoramiento (N.o 45). https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2015/02/sistema-de-aseguramiento-de-la-calidad-de-la-educacion-superior.pdf
Chiavenato, Idalberto. (2002). Administración en los nuevos tiempos. McGraw-Hill Education.
Comisión Nacional de Acreditación [CNA]. (2021). Criterios y estándares de calidad para la acreditación institucional y de programas. Introducción. https://www.cnachile.cl/noticias/Paginas/nuevos_cye.aspx
Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas. (2020, noviembre). Análisis de criterios y estándares de la Comisión Nacional de Acreditación. En CNA. https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Paginas/criterios-y-est%C3%A1ndares/CRUCH.pdf
Del Campo, Manuel., Ferreiro, Francisco., y Santos, Marta. (2013). Una aplicación del modelo EFQM a la educación superior. https://www.researchgate.net/publication/322831628_Una_aplicacion_del_modelo_EFQM_a_la_Educacion_Superior
Fontalvo, Tomás, y De la Hoz, Efraín. (2018). Diseño e Implementación de un Sistema de Gestión de la Calidad ISO 9001:2015 en una Universidad Colombiana. Formación universitaria, 11(1), 35–44. https://doi.org/10.4067/s0718-50062018000100035
García-Jiménez, Eduardo. (2016). Concepto de excelencia en enseñanza superior universitaria. Educación Médica, 17(3), 83–87. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.003
González, Luis, y Espinoza, Oscar. (2008). Calidad en la educación superior: concepto y modelos. Calidad en la Educación, 28, 248–276. https://doi.org/10.31619/caledu.n28.210
Green, Diana. (1994). What is Quality in Higher Education? Amsterdam University Press.
Guerra, Rosa. y Jaya, Aida. (2016). El papel de los Stakeholders en la gestión de la calidad universitaria: el enfoque de la ISO 9001: 2015, Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 1-15.
Harvey, Lee, y Green, Diana. (1993). Defining Quality. Assessment y Evaluation in Higher Education, 18(1), 9–34. https://doi.org/10.1080/0260293930180102
Harvey, Lee, y Knight, Peter. (1996). Transforming Higher Education. Society for Research into Higher Education.
Jungblut, Jens, Vukasovic, Martina, y Stensaker, Bjorn. (2015). Student perspectives on quality in higher education. European Journal of Higher Education, 5(2), 157–180. https://doi.org/10.1080/21568235.2014.998693
Lemaitre, María, Aguilera, Raúl, Dibbern, Alberto, Hayte, Carolyn, Muga, Alfonso, y Téllez, Jairo. (2018). Una reflexión sobre el concepto de calidad para la educación superior. https://bibliotecadigital.cin.edu.ar/bitstream/123456789/2276/1/La%20educaci%c3%b3n%20superior%20como%20parte.pdf
Lemaitre, María, Maturana, Mario, Zenteno, Elisa, y Alvarado, Andrea. (2012). Cambios en la gestión institucional en universidades, a partir de la implementación del sistema nacional de aseguramiento de la calidad: la experiencia chilena. Calidad en la educación, 36, 21–52. https://doi.org/10.4067/s0718-45652012000100001
Ley 21.091. Diario Oficial de la República de Chile, 29 de mayo de 2018. http://bcn.cl/2fcks
Mejía, Marco. (2015). La calidad de la educación, una disputa polisémica por sus sentidos. En CEAAL (Eds.) Debate sobre calidad educativa (pp. 7–24). http://base.socioeco.org/docs/06debatesobrelacalidadeducativa.pdf
Orellana, Victor. (2015). Calidad de la educación superior. Elementos para una interpretación sociológica. [Tesis de magíster, Universidad de Chile] Repositorio Académico Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/143788/Calidad%20de%20la%20educaci%C3%B3n%20superior%20-%20entrega%20final%20%281%29.pdf?sequence=1
Perrenoud, Philippe. (1990). La construcción del éxito y del fracaso escolar. Fundación Paideia.
Rengifo-Millán, Maritza. (2017). Calidad en la Educación Superior desde las Ciencias Sociales y Administrativas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15 (2), 1251-1270. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1523113092016
Ricoy, Carmen. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11–22. https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf
Schindler, Laura, Puls-Elvidge, Sarah, Welzant, Heather, y Crawford, Linda. (2015). Definitions of Quality in Higher Education: A Synthesis of the Literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), 3-13. https://doi.org/10.18870/hlrc.v5i3.244
Sistema de Información de la Educación Superior [SIES]. (2010). Matrícula Total 2010 de Educación Superior. Ministerio de Educación. https://www.mifuturo.cl/wp-content/uploads/2018/SIES/informes_anuales/matricula/mat_total_2010_sies2010.pdf
Sistema de Información de la Educación Superior [SIES]. (2021, junio). Informe 2021. Matrícula en educación superior. Subsecretaría de Educación Superior. https://www.mifuturo.cl/wp-content/uploads/2021/06/Matricula-en-Educacion-Superior_2021_SIES.pdf
Torres, Katherine. (2012). Calidad y su evolución: una revisión. Dimensión Empresarial, 10(2), 100-107. http://ojs.uac.edu.co/index.php/dimension-empresarial/article/view/213
Unesco. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
Vaillant, Denise., y Rodríguez, Eduardo. (2018). Perspectivas de UNESCO y la OEI sobre la calidad de la educación. En Héctor Monarca (Coord.), Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 136-154). DYKINSON, S.L.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Carla Arriagada-Poblete, Francisco A. Gálvez-Gamboa, Benjamín Adasme-Jara