Abstract
This research seeks to identify the strains on professors generated by confinement and adjustments in family life as a result of the new labor demands in the framework of the 2020-2021 pandemic. Fears of illness and death from COVID-19, as well as confinement, have generated a series of effects on health and daily life within the national and international population. The qualitative research was generated through open, in-depth interviews with 11 teachers from five academic units or schools of the Faculties of Social Sciences and Education of the University of Costa Rica (UCR). One of the inclusion criteria was defined as the teaching staff who best assumed the virtual work, and those who expressed discomfort or difficulties. The transcribed material was coded using the qualitative analysis package Nvivo, as follows: expression of feelings generated by the circumstances experienced; home office arrangements and adjustments; and expressions of self-care and self-discipline. The stories describe organizational systems at home, the positive and negative effects of living with health restrictions, and concerns related to the student body, as well as manifestations of fatigue, anguish, sedentary lifestyles, and fears, among others. Positive changes favored academic work, exercise and diet. The organization of the academic units and support among colleagues were described positively, and the findings confirm the importance of caring not only for physical health, but also mental health.
References
Aldossari, Maryam. y Chaudhry, Sara. (2021), Women and burnout in the context of a pandemic. Gender Work Organ, 28(2), 826-834. https://doi.org/10.1111/gwao.12567
Alliaud, Andrea., Suárez, Daniel., Feldman., y Vezub, Lea. (2011). El saber de la experiencia. Experiencias pedagógicas, narración y subjetividad en la trayectoria profesional de los docentes. https://www.bibliopsi.org/docs/carreras/obligatorias/CFP/educacional/erausquin/Alliaud%20-%20El%20saber%20de%20la%20experiencia.pdf
Baquero, Ricardo., Cimolai, Silvina., Pérez, Andrea. y Toscano Ana Gracia. (2005). Las prácticas psicoeducativas y el problema de la educabilidad: la escuela como superficie de emergencia. Revista de Investigación en Psicología, 8(1), 121-137.
Brooks, Samantha K., Webster, Rebecca K., Smith, Louise E., Woodland, Lisq., Wessely, Simon., Greenberg, Neil., y Rubin, Gideon J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet (London, England), 395(10227), 912–920.
Consejo Universitario. (2020, 12 de noviembre). Acta de la sesión 6441. San José: Consejo Universitario.
De Sousa Santos, Boaventura. (2020). La cruel pedagogía del virus. Libro digital. PDF- (Masa crítica). Buenos Aires: Argentina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (Clacso).
Dobles Oropeza, Ignacio. (2009). Memorias del dolor. Campo conceptual y consideraciones acerca de la experiencia de las Comisiones de la Verdad en América Latina. Costa Rica: Editorial Arkelin.
Dobles, Ignacio., Leandro, Vilma., y Fournier, Marco. (2021). La gente, el (des) empleo y el COVID-19. Un estudio psicosocial en Costa Rica. Arlekin.
Gómez Tejeda, Jairo., Besteiro Arjona, Eliana., Hernández Pérez, Claudia., y Góngora Villares, Yudys. (2020). Impacto psicológico causado por la pandemia de COVID-19. Revista Científica Estudiantil de Cienfuegos Inmedsur, 3(2), 36-43. http://www.inmedsur.cfg.sld.cu/index.php/inmedsur/article/view/84
Hernández-Suárez, César A., Prada-Núñez, Raúl., Solano-Pinto, Natalia., y Fernández-Cezar, Raquel. (2021). Factores de riesgo y resiliencia durante el aislamiento obligatorio de la pandemia de COVID-19: Una experiencia en docentes de Educación Superior. Mundo FESC, 11(S1), 27-37. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/882
Molina, Lucía. (2020, 16 de marzo). UCR desaloja residencias con solo un día de aviso. Semanario Universidad, Sección Universitaria. https://semanariouniversidad.com/universitarias/ucr-desaloja-residencias-con-solo-un-dia-de-aviso/
Mora Montero, Javier. (2020, 20 de octubre). Grupo de docentes y estudiantes piden más apoyo en servicios de atención psicológica. Semanario Universidad, Sección Universitarias. https://semanariouniversidad.com/universitarias/grupo-de-docentes-y-estudiantes-piden-mas-apoyo-en-servicios-de-atencion-sicologica/
Ramos-Huenteo, Valentina., García-Vásquez, Héctor., Olea-González, Constanza., Lobos-Peña, Karla., y Sáez-Delgado, Fabiola. (2020). Percepción docente respecto al trabajo pedagógico durante la COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 334-353. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/325
Regueyra Edelman, María Gabriela., Valverde-Hernández, Melissa Edith. y Delgado Ballestero, Antonio. (2021). Consecuencias de la Pandemia COVID-19 en la permanencia de la población estudiantil universitaria. Revista Actualidades Investigativas en Educación 21(3), 1-30. Doi. 10.15517/aie.v21i3.46423
Ribeiro, Beatriz Maria Dos Santos Santiago., Scorsolini-Comin, Fabio., y Dalri, Rita de Cassia de Marchi Barcellos. (2020). Being a professor in the context of the COVID-19 pandemic: reflections on mental health. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-12962020000200008&script=sci_abstract&tlng=en
Sandín, Bonifacio., Valiente, Rosa M., García-Escalera, Julia., y Chorot, Paloma. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1), 1-22. https://doi.org/10.5944/rppc.27569
Toscano, Ana Gracia., Serial, Alejandra., Pérez, Andrea Verónica. y López, María Mercedes. (2008). Experiencias escolares: nuevos sentidos, invenciones posibles. En Baquero, Ricardo; Pérez, Andrea Verónica y Toscano, Ana Gracia (Comps.), Construyendo posibilidades. Apropiación y sentido de la experiencia escolar (pp. 85-120). Argentina: HomoSapiens. Ediciones.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Teresita Cordero Cordero