Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Teaching and evaluative methodologies for university training in management and administration at the Universidad de Antofagasta, Chile
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

administration
training
higher education
assesment
administración
formación
educación superior
evaluación

How to Cite

Gaete Quezada, R., González Cornejo, A., & Carmona Robles, G. (2023). Teaching and evaluative methodologies for university training in management and administration at the Universidad de Antofagasta, Chile. Actualidades Investigativas En Educación, 23(2), 1–29. https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.52837

Abstract

The formation of competencies in management and administration has distinctive characteristics that require teaching and evaluation strategies congruent with this field of study. The objective of the research was to analyze the teaching and learning evaluation methodologies in the field of undergraduate programs in the field of management and administration at the Universidad de Antofagasta, Chile, through a mixed design carried out during the years 2021 and 2022. It considers the documentary analysis of subject programs and learning guides of a single case, as well as the participation of 10 final year students and 5 teachers as key informants, who through semi-structured interviews and focus groups share their experiences and perspectives on the formative process. The main findings of the study show an important presence of traditional teaching and evaluation methodologies, such as lectures or theoretical tests, combined with active student-centered methodologies such as problem-based learning or role-playing. The key informants' accounts expose the repercussions of the online modality implemented during the pandemic, especially on faculty motivation due to low student attendance and participation in virtual classes. The main conclusion states that the studied case shows some of the complexities for university teaching arising from the change of paradigm proposed by the model of training by labor competences, which requires the strengthening of teaching professionalization for the implementation of teaching and evaluation methodologies related to the training model indicated in the case study.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.52837
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Albareda-Tiana, Silvia, Muñoz-Rodríguez, José, Azcárate, Pilar, Valderrama-Hernández, Rocío y Ruiz-Morales, Jorge. (2019). Evaluar competencias en sostenibilidad en los grados y posgrados en educación: propuesta de un instrumento. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2670

Araya, Eduardo y Rodríguez, Jeanette. (2015). Análisis comparado de escuelas formadoras de Administradores Públicos en Chile: contenidos, tendencias y perspectivas. Políticas Públicas, 8(1), 1-25. https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/politicas/article/view/2185/2034

Asún, Rodrigo, Zúñiga, Claudia y Ayala, María. (2013). La formación por competencias y los estudiantes: confluencias y divergencias en la construcción del docente ideal. Calidad en la Educación, 38, 277-304. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n38/art08.pdf

Avendaño-Castro, William, Luna-Pereira, Henry. y Gamboa-Suárez, Audin. (2021). Estilos de aprendizaje en educación superior: lecturas desde un programa de Ciencias Empresariales en una universidad pública. Saber, Ciencia y Libertad, 16(1), 207 – 219. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7528

Bur, Félix. (2005). La clase expositiva del profesor: aspectos discursivos y relación con indicadores de funcionamiento metacognitivo. XII Jornadas de Investigación y Primer Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-051/186.pdf

Cabeza, Leonor, Castrillón, Jaime y Lombana, Jahir. (2017). Importancia y coincidencia de competencias para egresados de administración y empleadores: un enfoque por regiones de Colombia. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 25(2), 105-122. http://www.scielo.org.co/pdf/rfce/v25n2/0121-6805-rfce-25-02-00105.pdf

Castrillón, Jaime, Cabeza, Leonor, Lombana, Jahir. (2015). Competencias más importantes para la disciplina administrativa en Colombia. Contaduría y Administración, 60, 776-795. http://www.scielo.org.mx/pdf/cya/v60n4/0186-1042-cya-60-04-00776.pdf

Cea, Jorge, Sanhueza, Horacio y Filgueira, Elba. (2018). Tipos psicológicos y estilos de aprendizaje de estudiantes de una facultad de ciencias económicas y administrativas en Chile. RAN Revista Academia & Negocios, 4(1), 65-80. https://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/2888/2997

Charaja, Francisco. (2014). Vigencia de la clase magistral en la universidad del siglo XXI. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 1(1), 57-66. https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ra_universitarios/article/view/26

Daza, Alexander, Charris, Arturo y Viloria, Javier. (2015). Competencias específicas de los administradores como: factor de desarrollo. Dimensión Empresarial, 13(2), 275-292. http://ojs.uac.edu.co/index.php/dimension-empresarial/article/view/466/414

Diz, María., Valcarce, Margarita. y Castro, María. (2018). Valoración por el estudiantado de la estrategia de aprendizaje mediante proyectos de investigación frente a las clases expositivas con casos prácticos. Estudio de caso. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 15(30), 22-36. https://doi.org/10.29197/cpu.v15i30.308

Domínguez, Heriberto, Gutiérrez, Jorge, Llontop, Manuel, Villalobos, David y Delva, Jean. (2015). Estilos de aprendizaje: un estudio diagnóstico en el centro universitario de ciencias económico-administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de la Educación Superior, 44(175), 121-140. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.09.005

Elgueta, María y Palma, Eric. (2014). Una propuesta de clasificación de la clase magistral impartida en la Facultad de Derecho. Revista Chilena de Derecho, 41(3), 907-924. https://www.scielo.cl/pdf/rchilder/v41n3/art06.pdf

Espinoza-Poves, Jenny., Miranda-Vílchez, Walter. y Chafloque-Céspedes, Raquel. (2019). Los estilos de aprendizaje Vark en estudiantes universitarios de las escuelas de negocios. Propósitos y Representaciones, 7(2), 384-414. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/254

Felisardo, Frank., Llinàs-Audet, Xavier. y Améstica-Rivas, Luis. (2019). Competencias en la formación del administrador: un reto a las instituciones de enseñanza superior en Brasil. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(4), 13-24. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/29921

Figueroa-Huencho, Verónica., Pliscoff-Varas, Cristian. y Araya-Orellana, Juan. (2014). Desafíos a la formación de los futuros directivos públicos del siglo XXI. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 64, 207-234. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/994/727

Gaete Quezada, Ricardo. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la Teoría Fundamentada. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 25(48), 149-172. http://www.scielo.org.ar/pdf/cdyt/n48/n48a06.pdf

García, María. (2011). Implicaciones del Espacio Europeo de Educación Superior en organización de empresas. Un caso particular. Revista de la Educación Superior, 40(159), 29-42. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v40n159/v40n159a2.pdf

García, María., Belmonte, María. y Galián, Begoña. (2017). Opinión del alumnado sobre el empleo de rúbricas en la universidad. Estudios Pedagógicos, 43(2), 93-113. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200005

García-Peñalvo, Francisco., Corell, Alfredo., Abella-García, Víctor. y Grande, Mario. (2021). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23086

Garizurieta, Jessica., Muñoz, Arely., Otero, Alma. y González, Rubén. (2018). Simuladores de negocios como herramienta de enseñanza-aprendizaje en educación superior. Apertura, 10(2), 36-49. https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1381

Gatica-Saavedra, Mariela. y Rubí-González, Patricia. (2021). La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. Revista Electrónica Educare, 25(1), 321-332. https://www.redalyc.org/journal/1941/194165972017/194165972017.pdf

Godino, Juan., Font, Vicenç., Wilhelmi, Miguel. y De Castro, Carlos. (2009). Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico. Enseñanza de las Ciencias, 27(1), 59-76. https://www.ugr.es/~jgodino/eos/dimension_normativa.pdf

Guzmán, Ismenia., Pino-Fan, Luis. y Arredondo, Elizabeth. (2020). Paradojas didácticas observadas en la gestión de los Teoremas de Euclides. BOLEMA, 34(67), 651-677. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a15

Hernández, Andrés. (2018). La formación en administración: reflexiones para la construcción de un modelo educativo. Universidad y Empresa, 20(34), 9-52. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.5001

Hernández-Infante, Rafael. e Infante-Miranda, María. (2017). La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Educadores, 20(1), 27-40. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.1.2

Imbernón, Francisco. y Guerrero, Catalina. (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia, 56, 1-12. https://www.um.es/ead/red/56/imbernon_guerrero.pdf

Krippendorff, Klaus. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Ediciones Paidós Ibérica.

Lombana, Jahir., Cabeza, Leonor., Castrillón, Jaime. y Zapata, Álvaro. (2014). Formación en competencias gerenciales. Una mirada desde los fundamentos filosóficos de la administración. Estudios Gerenciales, 30(132), 301-313. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.017

Medina-Giacomozzi, Alex., y Gallegos-Muñoz, Cecilia. (2010). Formación del profesional en administración en América Latina: Un estudio comparado. Educación y educadores, 13(2), 253-271. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1698

Miller, G.E. (1990). The Assessment of clinical skills/Competence/Performance. Academic Medicine, 65(9), S63-S67. https://doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045

Montenegro-Velandia, Wilson, Cano-Arroyave, Ana, Toro-Jaramillo, Iván., Arango-Benjumea, Jhon, Montoya-Agudelo, César, Vahos-Correa, Juan., Pérez-Villa, Pastor y Coronado-Ríos, Bladimir. (2016). Estrategias y metodologías didácticas, una mirada desde su aplicación en los programas de Administración. Educación y Educadores, 19(2), 205-220. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/6151/4280

Ortega, Daniel., Rodríguez, Julio. y Mateos, Ainoa. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU), 15(1), 1-13. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v15n1/2223-2516-ridu-15-01-e1275.pdf

Pariente, José. (2006). La formación de administradores en el nuevo entorno internacional. Contaduría y Administración, 220, 123-144. http://www.cya.unam.mx/index.php/cya/article/view/602

Pinto Molina, María. (1989). Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido. Boletín de la ANABAD, 39(2), 323-342. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=798857

Raposo-Rivas, Manuela. y Martínez-Figueira, María Esther. (2014). Evaluación educativa utilizando rúbrica: un desafío para docentes y estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 17(3), 499-513. https://doi.org/10.5294/edu.2014.17.3.6

Ramírez-Alujas, Álvaro. (2011). El rol del Administrador Público en Chile: ¿Vale la pena vivir para este oficio? Una reflexión abierta sobre los desafíos que enfrenta la formación profesional universitaria de cara al siglo XXI. Estado Gobierno, Gestión Pública, (17), 35-79. https://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/15591

Richart, Rosa., Álvarez-Flores, Erika. y Martínez-Rodríguez, Reyna. (2019). Competencias del perfil del administrador. Análisis comparativo en diferentes modalidades educativas. Perfiles Educativos, 41(164), 82-98. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.59108

Riscanevo, Lidia., Cristancho, Kelly. y Fonseca, Claudia. (2011). Influencias del contrato didáctico en el aprendizaje del concepto de función. Praxis & Saber, 2(3), 119-137. https://www.redalyc.org/pdf/4772/477248387007.pdf

Rojas, Miguel., Jaimes, Ludym. y Valencia, María. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Espacios, 39(6), 1-15. https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/a18v39n06p11.pdf

Ruiz, Alexandra., Maya, María. y Franco, Angélica. (2018). Análisis de la formación de administradores desde un enfoque prospectivo: Caso Universidad del Valle – Buga. Actualidad Contable FACES, 21(36), 151-172. https://biblat.unam.mx/hevila/ActualidadcontableFACES/2018/vol21/no36/7.pdf

Stake Robert. (1999). Investigación con estudio de casos. Morata.

Silva, Juan. y Maturana, Daniela. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n73/1665-2673-ie-17-73-00117.pdf

Tejada, José. y Ruiz, Carmen. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175

Tena, Issac. (2021). La renovación de los métodos docentes del derecho tras la reforma de la universidad europea. Revista de Derecho Privado, 40, 514-544. https://doi.org/10.18601/01234366.n40.18

Tronchoni, Héctor., Izquierdo, Conrad. y Anguera, María Teresa. (2018). Interacción participativa en las clases magistrales: fundamentación y construcción de un instrumento de observación. Publicaciones, 48(1), 77-95. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7331

Useche, María. y Artigas, Wileidys. (2018). Competencias de administración. Comparación de la perspectiva estudiantil-gerencial. Revista Venezolana de Gerencia, 23(1), 384-402. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/24474

Vega, Angélica. (2015). Experiencia de la definición de competencias en la Escuela de Administración Pública. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-31. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/20981/21116

Villarroel, Verónica. y Bruna, Daniela. (2019). ¿Evaluamos lo que realmente importa? El desafío de la evaluación auténtica en Educación Superior. Calidad en la Educación, 50, 492-509. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n50/0718-4565-caledu-50-492.pdf

Ylarri, Juan. (2012). La clase expositiva sigue teniendo algo que decir: no siempre es conveniente el método de casos. Academia Revista sobre enseñanza del Derecho, 10(20), 219-243. https://revistas-colaboracion.juridicas.unam.mx/index.php/revista-ensenianza-derecho/article/view/1094

Zabalza, Miguel. y Lodeiro, Laura. (2019). El desafío de evaluar por competencias en la Universidad. Reflexiones y experiencias prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 29-47. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.002

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ricardo Gaete Quezada, Andrea González Cornejo, Gabriel Carmona Robles

Downloads

Download data is not yet available.