Abstract
The education of students is affected positively or negatively by various factors such as the parenting patterns exercised by parents. The objective of this research was to identify the relationship between academic self-concept, school motivation and the type of parenting patterns perceived by children in the fourth, fifth and sixth grades of a primary school in the state of Tlaxcala, Mexico. The study was quantitative, cross-sectional and correlational, it was carried out during the 2022 school year. 213 students participated, with an age range of 8 to 12 years (M age 9.33, SD. = 0.802), the Motivation Scale was used. School, the Parenting Patterns Inventory and the Academic Self-Concept Scale. SPSS version 22 was used to analyze the data and the results showed two positive and significant associations between supportive parenting patterns, the first was with motivation (rs= 0.318**) and the second with academic self-concept (rs=0.303**), as well as between motivation and academic self-concept (rs= 0.289**). In the groups of students with coercive and indifferent parenting patterns, no associations were found between the variables. It is concluded that a supportive family environment that grants confidence promotes motivational factors and academic self-concept, in addition there is a close relationship between the perception one has as a student and motivation, which favors school performance, therefore, it is suggested conduct more research on this topic.
References
Amare, Mihret., Galata, Dilgasa, y Tsigereda, Mano. (2019). Parenting Styles as Correlates of adolescents´ academic achievement motivation of bate secondary school, Haramara, Ethiopia. International Journal of Education & literacy Studies, 7(2), 172-176. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1219553.pdf
Anuch, María José. (2022). Habilidades parentales en el contexto rural y motivacional escolar percibida [Tesis de maestría, Facultad de Educación y Ciencias Sociales]. Repositorio UNABL https://bit.ly/3UcEVVq
Barca, Alfonso., Peralbo, Manuel., Porto, Ana Maria., Barca, Eduardo., Santorum, Rosa., y Castro, Florencio Vicente. (2013). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico en la adolescencia. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 21, 195-211. http://hdl.handle.net/2183/12614
Barudy, Jorge y Dantagnana, Maryorie. (2010). Los desafíos invisibles de ser madre o padre. Manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Gedisa. Barcelona.
Cahuana-Cuti, Mónica., Mamani-Benito, Oscar y Carranza-Esteban, Renzo Felipe. (2020). Autoconcepto académico y motivación académica en jóvenes talento del departamento de Puno, Perú. Propósitos y Representaciones, 8(3), e788. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.788
Caldera Montes, Juan Francisco., Reynoso González, Oscar Ulises., Angulo Legaspi, Marcela., Cadena García, Alexa y Ortíz Patiño, Diego Eloí. (2018). Habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios de la región Altos Sur de Jalisco, México. Escritos de Psicología (Internet), 11(3), 144-153. https://scielo.isciii.es/pdf/ep/v11n3/1989-3809-ep-11-03-00144.pdf
Capano, Álvaro y Ubach, Andrea. (2013). Estilos parentales, parentalidad positiva y formación de padres. Ciencias psicológicas, 7(11), 83-95. http://www.scielo. edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-4221201300010000
Cardona, Ángela María., Valencia, Elizabeth., Duque, Jaime Humberto y Londoño-Vásquez, David Alberto. (2015). Construcción de los planes de vida de los jóvenes: una experiencia de investigación en la vereda La Doctora, Sabaneta (Antioquia). Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 7(2), 90-113. http://aletheia.cinde.org.co/ index.php/ALETHEIA/article/view/257/20
Chávez Soto, Blanca Ivet. (2014). Evaluación multidimensional de alumnos con aptitud sobresaliente en educación primaria [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2014/noviembre/0722505/0722505.pdf
Clerici, Gonzalo., Elgier, Ángel., Gago-Galvagno, Lucas Gustavo., García, María Julia y Azzollini, Susana. (2019). Autoconcepto y percepción infantil de las pautas parentales de crianza. Eureka, 16 (1), 7-19. https://www.psicoeureka.com.py/publicacion/16-1/articulo/8
Clerici, Gonzalo Daniel., Elgier, Angel Manuel., Gago Galvagno, Lucas Gustavo., García, Maria Julia y Azzollini, Susana Celeste. (2020). La contribución del entorno socioeconómico al autoconcepto y percepción infantil de las pautas parentales de crianza. Universidad Complutense de Madrid; Revista de Psicología y Educación, 15(1), 87-97. http://hdl.handle.net/11336/146830
Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2022). Informe de evaluación de la política de desarrollo social 2022. https://www.coneval.org.mx/EvaluacionDS/PP/CEIPP/Documents/Informes/IEPDS_2022.pdf
Córdoba, Julia. (2014). Estilos de crianza vinculados a comportamientos problemáticos de niñas, niños y adolescentes. Córdoba [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio de Universidad Nacional de Córdoba. http://lildbi.fcm.unc.edu.ar/lildbi/tesis/cordoba_julia.pdf
Dagnew, Asrat. (2018). The relationship among parenting styles, academic sef-concept. Academic motivation and students´academic achievement in fasilo secondary school, bahir Dar, Ethiopia. Research in Pedagogy, 8(2), 98-110. DOI: 10.17810/2015.76
Domínguez-Alonso, José y Pino-Juste, Margarita. (2014). Motivación intrínseca y extrínseca: análisis en adolescentes gallegos. International journal of developmental and Educational Psychology, 1(1), 349-358. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851780036.pdf
Durán, Nilda Violeta. (2021). Motivación de logro y autoconcepto académico en estudiantes de secundaria en condición de clases remotas [Tesis de licenciatura, Universidad Ricardo Palma]. http://repositorio.urp.edu.pe/handle/20.500.14138/3514
Durán-Fonseca, Thamir Danir Danulkán y Acle-Tomasini, Guadalupe (2022). Escala de motivación escolar para alumnos de primaria: evidencias de validez y confiablidad. Estudios Pedagógicos, 48(1), 343-365. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000100343
Enríquez, María Fernanda y Garzón, Fernando. (2018). Pautas de crianza, familia y educación. Revista de Psicología GEPU, 9(1), 146-169. https://hdl.handle.net/10893/19932
Espinosa, Elizabeth., Espinoza, Stace., González, Jesús Ignacia y Macaya, Marlenne. (2021). Nivel de autoeficacia en estudiantes de una universidad chilena y su importancia para enfermería. Benessere. Revista De Enfermería, 6(1). https://doi.org/10.22370/bre.61.2021.2846
Esquea, Laura y Antigua, Patricia. (2020). Autoconcepto en estudiantes que han realizado o no el proceso de cambio de carrera en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo (INTEC). Ciencia y Sociedad, 45(4), 73-87. https://doi.org/10.22206/cys.2020.v45i4.pp73-87
Estrada Edwin y Mamani, Helen. (2020). Clima social familiar y autoconcepto en estudiantes de una institución educativa estatal. Revista Científica De Ciencias De La Salud, 13(1), 37 - 43. https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1344
Flores-Talavera, Paula. (2021). Relación entre estilos parentales y desarrollo de la autoestima en adolescentes [Trabajo de suficiencia profesional para optar el Título Profesional de Licenciado en Psicología, Universidad de Lima] https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/13211
Fondo de las Naciones Unidas Para la Infancia. (s. f.). Educación y aprendizaje. https://www.unicef.org/mexico/educaci%C3%B3n-y-aprendizaje
Gallego-Henao, Adriana María., Pino-Montoya, José Wilmar., Álvarez-Gallego, Monica María., Vargas-Mesa, Enid Daniela., y Correa-Idarraga, Leidy Viviana. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150.
García Caneiro, Reyes. (2003). Autoconcepto académico y percepción familiar. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 9, 359-374 http://hdl.handle.net/2183/6953
González, Diego Jorge. (2019). Una concepción integradora de la motivación humana. Psicologia Em Estudo, 24, https://doi.org/10.4025/psicolestud.v24i0.44183
González, Mario Alberto y Treviño, Diana Carolina. (2018). Logro educativo y factores asociados en estudiantes de sexto grado de educación primaria en el estado de Nuevo León, México. Perfiles educativos, 40(159), 107-125. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n159/0185-2698-peredu-40-159-107.pdf
Grimaldo, Edgar., Rodríguez, Italia Valeria., Galván, Jeanette Leticia., Bello, Minerva., Garcia, Mirna y Chávez, Blanca Ivet. (2022). Asociaciones entre la creatividad y el autoconcepto académico en estudiantes de primaria. Psicumex, 12. https://doi.org/10.36793/psicumex.v12i1.440
Grusec, Joan y Davidov, Maayan. (2010). Integrating Different Perspectives on Socialization Theory and Research: A Domain-Specific Approach. Child Development, 81(3), 687-709. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20573097/
Gutiérrez de Blume, Antonio., Montoya-Londoño, Diana Marcela., García-Gómez, María Eugenia., Osorio-Cárdenas, Andrea Milena y González Benítez, Liliana (2021). Explorando la relación entre los estilos parentales, el autoconcepto y la metacognición subjetiva y objetiva de los niños. Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(2), 11–37. https://doi.org/10.17151/rlef.2021.13.2.2
Hernández-Sampieri, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Huerta Vargas, Rosario., Grimaldo Salazar, Edgar y Chávez, Soto, Blanca Ivet. (2024). Pautas de crianza y su relación con problemas de conducta infantil. Revista iberoamericana de Psicología, 16(3), 45-55. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/2771
Llanga-Vargas, Edgar Francisco., Silva-Ocaña, Maicol Antonio., y Vistin-Remache, Jhon Jairo. (2019). Motivación extrínseca e intrínseca en el estudiante. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/motivacion-extrinseca-intrinseca.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1909motivacion-extrinseca-intrinseca
López, Gloria., y Guimaro, Yuheriqui. (2015). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y las niñas. IXAYA Revista Universitaria de Desarrollo Social, 31- 55. http://www.ixaya.cucsh.udg.mx/sites/default/files/Rolfamilia_Gloria_0.pdf
López Orellana, Cindy Tatiana., Cuzco Pérez, Karla y Pesántez Calderón, Carolina. (2022). Autoestima y autoconcepto en niños preescolares de 4 a 5 años: guía de apoyo para padres y docentes en tiempos de Covid-19 [Bachelor's thesis, Universidad del Azuay]. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/11633
Luna, Nerea Casalla. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista Electrónica De Investigación Y Docencia (REID), 10. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/991
Mancini, Natalia., Simaes, Ailín., Gango-Galvagno, Lucas., y Elgier, Angel. (2023). La motivación de dominio infantil y su relación con la parentalidad positiva y los elogios en una muestra argentina. Ciencias psicológicas, 17(1), 1-17. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v17n1/1688-4221-cp-17-01-e2863.pdf
Mebarak, Moises Roberto., Castro-Annicchiarico, Giselle., Fontalvo-Castillo, Laura., y Quiroz Molinares, Natalia. (2016). Análisis de las pautas de crianza y los tipos de autoridad, y su relación con el surgimiento de conductas criminales: una revisión teórica. Revista criminalidad, 58(3), 61-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-31082016000300006&script=sci_arttext
Mendoza, Nadia. (6 de junio, 2022). Cambio la forma de educar a los hijos. El sol de Tlaxcala. https://www.elsoldetlaxcala.com.mx/local/cambio-la-forma-de-educar-a-los-hijos-8391989.html
Mora-Navarro, Greta.,. y Tena-Nomdedeu, Emma. (2009). Influencia del estilo parental en el autoconcepto del niño. Jornades de Foment de la Investgació, Universitat Jaume, https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/77646/forum_2009_11.pdf?sequence=1
Musitu-Ochoa, Gonzalo., Román-Sánchez, José María., y Gracia, Enrique. (1988). Familia y educación. Prácticas educativas de los padres y socialización de los hijos. Barcelona: Editorial Labor.
Nossa, Nicolás. (2017). La motivación como factor sobresaliente de la deserción. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/17123
Osorio, Tania Marcela., Cortés, Natalia., Herrera, Erika Vanesa., y Orozco, Luz Angela. (2017). Pautas de crianza y desarrollo psicomotor: una investigación en la primera infancia. Infancias Imágenes, 16(2), 242-256. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/12321
Paredes, Iscuvilca Julio Cesar. (2021). Estilos de crianza y autoconcepto en estudiantes de primaria de una institución educativa de la ciudad de Lima 2020 https://repositorio.upla.edu.pe/handle/20.500.12848/2317
Polanco-Hernández, Ana. (2005). La motivación en los estudiantes universitarios. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 5(2), 1-13. https://www.redalyc.org/pdf/447/44750219.pd
Padrós Blázquez, Ferran., Cervantes Hurtado, Estefany., y Cervantes Pacheco, Ericka Ivonne. (2020). Estilos parentales y su relación con el rendimiento académico de estudiantes de telesecundaria de Michoacán, México. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 43-56. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941padros3
Rebolledo Mejía, Milagros María., Tirado-Vides, María Margarita., Mahecha-Duarte, Diana Paola., Villalobos-Tovar., y José del Carmen. (2021). Incidencia del autoconcepto en el rendimiento académico de los estudiantes de educación secundaria. Encuentros, 19 (01),189-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7778058
Rodríguez-Villamizar, Laura., y Amaya-Castellanos, Claudia. (2019). Estilos de crianza, autoeficacia parental y problemas conductuales infantiles en tres municipios de Santander. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 51(3), 228-238. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/9688
Sallés-Domenech, Cristina., y Ger-Cabero Sandra (2012). Las competencias parentales en la familia contemporánea. Descripción, promoción y evaluación. Educación Social, 49, 25-47. https://core.ac.uk/download/pdf/39107518.pdf
Sellan-Nauñlla, Maria Elizabeth. (2017). Importancia de la motivación en el aprendizaje. Revista electrónica sinergias educativas, 2(1), 1-3. http://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/download/20/14/62
Simkin, Hugo., y Becerra, Gastón. (2013). El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, docencia y tecnología, 24(47), 19- 142. http://www.redalyc.org/pdf/145/14529884005.pdf
Solís-Cámara, Pedro., Cuevas, Yolanda., y Romero, Marysela Díaz. (2014). Relaciones entre la crianza y factores protectores o de riesgo, antes y después de una intervención para padres. Summa psicológica UST (En línea), 11(1), 75-87. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-448x2014000100007&lng=pt&tlng=es
Suárez-Palacios, Paula Andrea., y Vélez Munera, Maribel. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la efectividad, la comunicación y estilos de educación parental. Revista psicoespacios, 12(20), 173-197. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6573534
Trujillo-Bautista, Francis Magdalena. (2018). La inteligencia intrapersonal como medio para el desarrollo adecuado del autoconcepto, autoconocimiento y la autoestima en el estudiante de Educación Primaria. [Tesis de Bachiller en educación, Pontifica Universidad Católica del Perú] https://core.ac.uk/download/pdf/323366656.pdf
Usán-Supervía, Pablo., y Salavera-Bordás, Carlos. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en psicología, 32(125), 95-112. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Valenzuela, Jorge., Muñoz, Carla., Silva-Peña, Ilich., Nocetti, Viviana., y Precht, Andrea. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios Pedagógicos, 41(1), 351-361. https://doi.org/10.4067/s0718-0705201500010002
Vázquez-Zurita, Amanda Cristina., y López-Walle, Jeannette Magnolia. (2019). Motivación extrínseca e intrínseca y satisfacción con la vida en deportistas universitarios." Enseñanza e Investigación en Psicología, no. SI, pp. 92-99. Gale OneFile: Informe Académico, link.gale.com/apps/doc/A633428501/IFME?u=anon~c2b8383c&sid=googleScholar&xid=7218b9af
Vega, Milena Fernanda. (2020). Estilos de crianza parental en el rendimiento académico. Podium, 37, 89-106. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2588-09692020000200089&script=sci_arttext
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Georgina Ordoñez Luna, Blanca Ivet Chávez Soto