Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Environmental education and the role of the family in a Mexican elementary school. Case study
PDF (Español (España))

Keywords

educación ambiental
docente de primaria
familia
gestión educativa
environmental education
primary school teacher
family
educational management

How to Cite

González Hernández, A. G. ., & Martínez Barradas, R. L. (2024). Environmental education and the role of the family in a Mexican elementary school. Case study. Actualidades Investigativas En Educación, 24(3), 1–34. https://doi.org/10.15517/aie.v24i3.59357

Abstract

In the context of primary education in Mexico, environmental education emerges as a topic of great relevance, given the challenges faced worldwide. In educational settings, there is a constant concern to understand and act for the benefit of the environment. This article presents a case study carried out in an evening primary school, located in a marginal urban environment. Its objective is to analyze how environmental education is addressed in a primary school in the state of Veracruz. It is a qualitative study that analyzes the teaching intervention and its link with other members of the educational community to promote and preserve environmental care in a group of first grade students. It was conducted during the 2021-2022 and 2022-2023 school years. Semi-structured interviews, questionnaires, col logs, exit surveys, and information derived from plans, evaluations, and the teacher's diary were analyzed for follow-up. It was based on a diagnosis that determined how environmental education had been approached. Direct observation of the teaching intervention continued. The analysis of the intervention reveals how the teacher reassesses the role of formative assessment and seeks to establish collaborative links with parents to achieve the objectives set. Results give meaning to the importance of observing the transversality and transdisciplinarity of environmental education and the search for support among members of an educational community.

 

https://doi.org/10.15517/aie.v24i3.59357
PDF (Español (España))

References

Antúnez, Serafín. (2004). Organización escolar y acción directiva. Biblioteca para la Actualización del Maestro.

Belmonte, María Luisa., Bernárdez-Gómez, Abraham., y Mehlecke, Querte. (2021). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, 5, e-5025. https://doi.org/10.22408/reva502020465e-5025

Belmonte, María Luisa., Lara, Nieves., Calatayud, Ana María., y Galián, Nicolás. (2014). Familia y escuela ¿dos caras de una misma moneda? En Pedro Miralles, María Begoña Alfageme y Raimundo Rodríguez-Pérez (Eds.), Investigación e innovación en Educación Infantil (pp. 91-100). Editum.

Calixto Flores, Raúl. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista mexicana de investigación educativa, 17(55), 1019-1033. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000400002&lng=es&tlng=es

Campirán, Ariel. (2000). Estrategias didácticas. En Habilidades de Pensamiento Crítico y Creativo (pp. 27-44). Colección Hiper-COL. UV.

Carta de Belgrado. (1975). Seminario Internacional de Educación Ambiental. Belgrado, Octubre 13 al 22 de 1975. http://www.jmarcano.com/educa/docs/belgrado.html

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [C.M.]. Art. 4, 2022 (México).

Díaz-Barriga, Ángel. (2023). Evaluación formativa: entre la simplificación y un reto pedagógico [Conferencia]. Secretaría de Educación Pública de Baja California, Baja California, México. https://www.youtube.com/watch?v=B-SBL_39mnU

Domínguez, María Carolina. (2015) La contaminación ambiental, un tema con compromiso social. Editorial Lasallista.

Garreta, Jordi. (2020). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85, https://revistas.uv.es/index.php/RASE/article/view/8762/8305

Hernández, Arturo. (2018). Caja de Herramientas para la formación ambiental. INECOL.

Hernández, Alicia., Camarena, Beatriz., y Zayas, Federico. (2019). Currículum ambiental: el significado de la formación en la educación superior. REMEA Revisa Electrónica do Maestrado en educação Ambiental, 32(2), 228-252. https://doi.org/10.14295/remea.v36i2.9062

Laso, Sandra., Marbán José María., y Ruíz, Mercedes. (2019). Diseño y validación de una escala para la medición de conciencia ambiental en los futuros maestros de primaria. Revista de Curriculum y formación del profesorado. 23(3), 297-316. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11181

Lastre Meza, Karina., López Salazar, Luz., y Alcázar Berrío, Clara. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825

Latorre, Antonio. (2004). La investigación-acción; conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: GRAO.

León Sánchez, Beatriz de. (2011). La relación familia-escuela y sus repercusiones en la autonomía y responsabilidad en los niños/as. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación 2011. Universidad de Barcelona. https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/4440/larelacionfamiliaescuelaysurepercusionenlaautonomiay.pdf

Llevot, Nuria., y Bernard, Olga. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 8(1), 57-70. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8761

McMillan, James H. (2007). Formative classroom assessment: The key to improving student achievement. En James McMillan (Ed.), Formative classroom assessment: Theory into practice (pp. 1-28). New York: Teachers College.

Novo, María. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación, (Extra 1), 195-217.

Palomino, Angélica. (2020) Acompañamiento de los padres de familia en el desarrollo de las tareas de sus hijos. Revista Runin. Informática, Educación y Pedagogía, 7(10), 42-46. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/6131

Puyuelo, José P. (1989). Relación entre participación familiar y rendimiento escolar en Flumen-Monegros [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España.

Rueda, Eduardo. (2017). Las escuelas para padres en la Política de Modernización Educativa: desde la gestión escolar hasta la orientación psicopedagógica. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE. San Luis Potosí. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1955.pdf

Sánchez, Maream., Fernández, Mariela., y Diaz, Juan. (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 107-121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400

Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de estudios 2011 Educación Básica. Secretaría de Educación Pública.

Secretaria de Gobernación. (29 de enero, 1990). Programa Nacional para la Modernización Educativa 1990-1994. Diario Oficial de la Federación. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4642789&fecha=29/01/1990#gsc.tab=0

Stake, Robert. (1998). Investigación con estudio de casos. Graó.

Terrón, Esperanza. (2019). Esbozo de la educación ambiental en el currículum de educación básica en México. Una revisión retrospectiva de los planes y programas de estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(1), 315–346. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.1.42

UNESCO. (1980). La educación ambiental. Las grandes orientaciones de la Conferencia de Tiblisi. UNESCO, París.

Varela, Faustina., y Silva, Eddy. (2012). Guía de capacitación en educación ambiental y cambio climático. USAID, CDCT y The Nature Conservancy: Santo Domingo.

Venegas, María Eugenia. (2004). El concepto pedagógico “formación” en el universo semántico de la educación. Revista Educación, 28(2), 13-28.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Arantxa Guadalupe González Hernández, Rosa Lilian Martínez Barradas

Downloads

Download data is not yet available.