Abstract
Assessment in the context of initial training can serve both as a methodological aspect and as a contribution to understanding the specific learning achieved by students in different training realities. Therefore, learning during Initial Teacher Training (FIP) should focus on ways of carrying out assessment that can serve as references for the future professional activity of teaching staff. In this sense, this article aims to analyze the assessment conceptions expressed by students of four FIP courses in Physical Education in Colombia. In addition, it seeks to understand what knowledge about educational assessment they have acquired throughout the course and how they project this knowledge into its future assessment practices. This study is part of a qualitative research, with the participation of 190 students from four Colombian institutions. The data were obtained through a questionnaire applied in 2022, and the narratives were analyzed with the IRAMUTEQ software. The results indicate that the student have knowledge about various assessment conceptions and approaches, as well as their implications for professional practice. They recognize that for effective assessment it is essential to employ varied and qualitative methods, and that the results should provide relevant information about learning, while encouraging feedback, self-confidence and socialization. In conclusion, the four FIP courses have promoted broad discussions on the topic, allowing future teaching staff to develop conceptual distinctions and reflect on the impact of each assessment approach on pedagogical practice.
References
Abellán, Jorge., y Hernández-Martínez, Andrea. (2021). Aprendizaje-Servicio y construcción de materiales en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1), 147-162. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.83261
Antúnez-Pérez, Ángel. y Aranguren-Rincón, Carmen. (2005). La evaluación de la educación física, los prototipos de enseñante y sus contextos. La Revista Venezolana de Educación (Educere), 9(31), 481-486. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttextYpid=S1316-49102005000400008Ylng=esYtlng=es
Badia, Antoni., y Chumpitaz-Campos, Lucrecia. (2018). Teachers learn about student learning assessment through a teacher education process. Studies in Educational Evaluation, 58, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.05.004
Barba-Martín, Raul Antonio., Hortigüela Alcalá, David., y Pérez-Pueyo, Ángel. (2020). Evaluar en educación física: análisis de las tensiones existentes y justificación del empleo de la evaluación formativa y compartida. Educación Física y Deporte, 39(1), 23-47. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a03
Beltrán-Carrillo, Vicente., y Devís-Devís, José. (2019). El pensamiento del alumnado inactivo sobre sus experiencias negativas en educación física: los discursos del rendimiento, salutismo y masculinidad hegemónica. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 15(55), 20-34. https://doi.org/doi.org/10.5232/ricyde2019.05502
Bloch, March. (2001). Apología a la historia o oficio del historiador. Jorge Zahar.
Camargo, Brigido Vizeu., y Justo, Ana Maria. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518. http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16
Casanova, Maria Antonia. (1997). Manual de evaluación educativa: escuela básica. Muralla.
Castillo Arredondo, Santiago., y Cabrerizo, Jesús Diago. (2012). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Pearson.
Castro Rubilar, Fancy., Correa, María Elena Zamora., y Lira, Hugo Ramos. (2006). Curriculum y evaluación educacional: aportes teóricos y prácticos para el quehacer docente en el aula. Ediciones Universidad del Bío-Bío.
Cerda, Hugo. (2000). La evaluación como experiencia total: logros, objetivos, procesos, competencias y desempeño. Magistério.
Certeau, Michel. (2014). A invenção do cotidiano: artes de fazer (22nd ed.). Vozes.
Chaverra-Fernández, Beatriz Elena., y Hernández-Álvarez, Juan Luiz (2019). La planificación de la evaluación en educación física: estudio de casos sobre un proceso desatendido en la enseñanza. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-21. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.12
Chaverra-Fernández, Beatriz Elena., y Hernández-Álvarez, Juan Luiz. (2021). Meta-evaluation in physical education teachers. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 21(83), 501–513. https://bit.ly/3ZSWAo7
Coronado-Peña, Jhorman Jesid. (2020). Evaluación formativa como estrategia para fortalecer la enseñanza y el aprendizaje. Revista Educación y Pensamiento, 25(27), 14-18.
Creswell, John. y Clark, Vicki Plano. (2013). Pesquisa de métodos mistos. Penso.
Cunha de Paula, Sayonara, Ferreira Neto, Amarílio., Sarni, Mariana. y dos Santos, Wagner dos. (2023). Concepciones formativas en programas de educación física en seis países de América Latina. Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-34. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.51620
Danthony, Sarah., Mascret, Nicolas., y Cury, François. (2020). Test anxiety in physical education: the predictive role of gender, age, and implicit theories of athletic ability. European Physical Education Review, 26(1), 128-143. https://doi.org/10.1177/1356336X19839408
Devís-Devís, José. (2018). Los discursos sobre las funciones de la educación física escolar. Continuidades, discontinuidades y retos. Revista Española de Educación Física y Deportes, (423), 121-131. https://doi.org/10.55166/reefd.vi423.697
Faustino, Carmen, Kostina, Irina., y Vergara, Omaira. (2013). Assessment practices in the English and French component of a foreign languages teacher education program. Lenguaje, 41(2), 353-382. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v41i2.4973
Flórez-Ochoa, Rafael. (1999). El progreso individual y la variedad pedagógica. McGraw-Hill.
Foglia, Ghina Elizabeth. (2014). Evaluación en educación física: concepciones y prácticas docentes. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 5(2), 99-117. https://doi.org/https://doi.org/10.18175/vys5.2.2014.02
Gallardo-Fuentes, Francisco Javier., y Carter-Thuillier, Bastian. (2016). La evaluación formativa y compartida durante el prácticum en la formación inicial del profesorado: análisis de un caso en Chile. Retos, (29), 258-263. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43550
Gallardo-Fuentes, Francisco Javier., y Carter-Thuillier, Bastian. (2017). ¿Hay evaluación formativa y compartida en la formación inicial del profesorado en Chile?: percepción de alumnado, profesorado y egresados de una universidad. Psychology, Society y Education, 9(2), 227-238. https://doi.org/10.25115/psye.v9i2.699
Gallardo-Fuentes, Francisco Javier., y Carter-Thuillier, Bastian. (2020). Ventajas e inconvenientes de la evaluación formativa, y su influencia en la autopercepción de competencias en alumnado de formación inicial del profesorado en educación física. Retos, (38), 417-424. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75540
Gallardo-Fuentes, Francisco Javier., López-Pastor, Víctor Manuel., Martínez-Angulo, Carolina., y Carter-Thuillier, Bastian. (2020). Evaluación formativa en educación física y atención a la diversidad. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 169-186. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.efef
Gómez, Marta., Ruiz, Luis Miguel., y Mata, Esmeralda. (2006). Los problemas evolutivos de coordinación en la adolescencia: análisis de una dificultad oculta. Rycide Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(3), 44-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1465646.pdf
González, Enoc Valentin Palacio., Chaverra, Beatriz Elena., Bustamante, Sirley Andrea., y Toro, Carlos Andrés. (2021). Diseño y validación de un cuestionario sobre las concepciones y percepción de los estudiantes sobre la evaluación en Educación Física. Retos, 40(2), 317–325. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80914
Guío, Fernando Gutiérrez. (2012). Educación física: tendencias y prácticas en evaluación de los aprendizajes en colegios distritales de Usaquén. Revista Educación Física y Deporte, (31), 863–870. https://bit.ly/4fnqYv8
Hamodi, Carolina., López-Pastor, Víctor Manuel., y López-Pastor, Ana Teresa (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles Educativos, 37(147), 146-161. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147.47271
Hansen, Mark., Alkin, Marvin., y Wallace, Tanner Lebaron. (2013). Depicting the logic of three evaluation theories. Evaluation and Program Planning, 38, 34-43. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2012.03.012
Jeldres, Pamela Andrea Saavedra., y Espinoza, Mónica Campos. (2019). Chilean pre-service teachers' perceptions towards benefits and challenges of EFL writing portfolios. Profile Issues in Teachers Professional Development, 21(2), 79-96. https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.73116
Jiménez Garzón, Lusi Enrique., Díaz Marín, Juan Manuel., Díaz, Hernando., y González, Yennys. (2013). Valoración de las capacidades físicas condicionales en escolares de básica secundaria y media del Colegio Distrital Gerardo Paredes de la localidad de Suba. Movimiento Científico, 7(1), 93-104. https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.07109
Johnson, David., Johnson, Roger., y Holubec, Edythe. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Kaufman, Leonard., y Rousseeuw, Peter. (2009). Finding groups in data: an introduction to cluster analysis. John Wiley y Sons.
López, Carmen., Arcila-Rodríguez, William Orlando., y Betancur, Julián Eduardo. (2022). Prácticas evaluativas en la clase de Educación Física: un asunto de desconocimiento. Retos, 44(2), 77–86. https://doi.org/https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88630
López-Barajas, Emilio. (1988). Fundamentos de metodología científica. UNED.
López-Pastor, Víctor Manuel. (2013). Nuevas perspectivas sobre evaluación en Educación Física. Revista de Educación Física, 29(3), 1-10. López-Pastor, Víctor Manuel. (2013). Nuevas perspectivas sobre evaluación en Educación Física. Revista de Educación Física, 29(3), 1-10. https://bit.ly/4iLDrvI
López-Pastor, Víctor Manuel. (2017). Evaluación formativa y compartida: evaluar para aprender y la implicación del alumnado en los procesos de evaluación y aprendizaje. En Víctor Manuel López-Pastor y Ángel Pérez-Pueyo (Eds.), Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (pp. 34-68). Universidad de León.
López-Pastor, Víctor Manuel., Castejón, Javier., y Pérez-Pueyo, Ángel. (2012). ¿Implicar al alumnado en la evaluación en la formación inicial del profesorado? Un estudio de caso de evaluación entre iguales de un examen. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(1), 77-201. https://doi.org/10.4471/remie.2012.09
López-Pastor, Víctor Manuel., Pérez-Pueyo, Ángel., Barba, José., y Lorente-Catalán, Eloisa. (2016). Students' perceptions of a graduated scale used for self-assessment and peer-assessment of written work in pre-service physical education teacher education (PETE). Cultura, Ciencia y Deporte, 11(31), 37-50. https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.641
Lorente-Catalán, Eloisa., y Kirk, David. (2015). Student teachers' understanding and application of assessment for learning during a physical education teacher education course. European Physical Education Review, 21(1),1-17. https://doi.org/10.1177/1356336X15590352
Lynch, Raymond., Mcnamara, Patricia Mannix., y Seery, Niall. (2012). Promoting deep learning in a teacher education programme through self- and peer-assessment and feedback. European Journal of Teacher Education, 35(2), 179-197. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.643396
Maldonado-Fuentes, Ana Carolina. (2019). Mi participación cuenta: opiniones de estudiantes en formación inicial docente sobre el uso de one-minute paper. Espacios en Blanco: Revista de Educación, 1(30), 81-98. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-265
Manassero-Mas, Maria Antonio., y Vázquez-Alonso, Ángel. (2020). Evaluación de destrezas de pensamiento crítico: validación de instrumentos libres de cultura. Revista Facultad de Ciencias y Tecnología, (47), 15-32.
Martínez, Jose Ariel., y Ruiz, Lucero Alexandra. (2010). La evaluación desde los practicantes del Programa de Educación Física, Recreación y Deportes de la Universidad de Caldas. Revista Educación Física y Deporte, 29(1), 15-20. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.7157
Möller, Isabel., y Gómez, Héctor. (2014). Coherencia entre perfiles de egreso e instrumentos de evaluación en carreras de educación básica en Chile. Calidad en la Educación, (41), 17-49. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652014000200002
Montoya, Noelva., González, Enoc Valentín., Jaramillo, Luisa Fernanda., Pérez, Cristian., y Hurtado, Henry Vélez. (2023). La evaluación en la clase de Educación Física desde la percepción de los estudiantes de secundaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 68, 94-119. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n68a5
Morales-González, Berenice., Edel-Navarro, Rubén., y Aguirre-Aguilar, Genaro. (2017). Transforming initial teacher training: an approach to learning assessment profiles. Revista Iberoamericana de Estudos em Educação, 12(2), 1462-1480. https://www.researchgate.net/publication/319381185_Transformar_la_formacion_inicial_docente_Una_aproximacion_a_los_perfiles_de_practicas_de_evaluacion
Mosquera, Leonardo Herrera., y Castillo, Lilian Cecília Zambrano (2019). Assessment of English learning in a language teacher education program. GIST Education and Learning Research Journal, 19, 193-214. https://doi.org/10.26817/16925777.709
Nóvoa, Antônio Carlos. (2017). Firmar la posición como profesor, afirmar el trabajo docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133. https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt
Oliver-Álvarez, Marta., y Martos-García, Daniel. (2023). La evaluación tradicional y sus consecuencias. Un caso de la educación física hegemónica. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(58), 27-49. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i58.1976
Perassi, Zulma. (2019). El portafolio: un dispositivo que democratiza la evaluación educativa. Debate Universitario, 8(15), 27-41. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9057963.pdf
Remesal, Ana. (2011). Primary and secondary teachers’ conceptions of assessment: A qualitative study. Teaching and Teacher Education, 27(2), 472-482. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.09.017
Santos, Wagner dos., Gama, Jean Carlos Freitas, Paula, Sayonara Cunha de., y Stieg, Ronildo. (2022). Produção acadêmica sobre avaliação na formação de professores da América Latina. Estudos Em Avaliação Educacional, 33, e08045. https://doi.org/10.18222/eae.v33.8045
Secchi, Jeremias., Garcia, Gastón César., y Arcuri, Carlos. (2016). ¿Evaluar la condición física en la escuela?: Conceptos y discusiones planteadas en el ámbito de la educación física y la ciencia. Enfoques, 28(1), 67-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6091321
Smith, Nick. (2007). Empowerment evaluation as evaluation ideology. American Journal of Evaluation, 28(2), 169-178.
Stieg, Ronildo. (2016). Formação inicial em educação física nas universidades federais brasileiras: fundamentos teóricos das disciplinas de avaliação e práticas de leitura (Tesis de maestria), Programa de Postgrado en Educación Física, Universidad Federal de Espírito Santo, Vitória, Brasil. https://repositorio.ufes.br/server/api/core/bitstreams/9413542a-ec3a-4434-a25a-a82fd01d2052/content
Stieg, Ronildo. (2022). Autores, teorías y concepciones de evaluación: un análisis comparado en la formación de profesores de educación física en siete países de América Latina hispanohablantes (Tesis doctoral). Programa de Postgrado en Educación Física, Universidad Federal de Espírito Santo, Vitória, Brasil. https://sappg.ufes.br/tese_drupal//tese_16499_Vers%E3o%20final%20da%20tese%20espanhol%20e%20portugues.pdf
Stieg, Ronildo., y Santos, Wagner dos. (2021). Concepciones de evaluación y educación física en la formación del profesorado en Argentina, Chile, México y Uruguay. Calidad en la educación, (55), 82-119. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n55.1052
Stieg, Ronildo., Ferreira Neto, Amarílio., Frossard, Matheus Lima., y Santos, Wagner dos. (2022a). A prescrição para o ensino das tipologias de avaliação na formação de professores em educação física na América Latina. Currículo sem Fronteiras, 22, 1-33. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v22.1872
Stieg, Ronildo, Santos, Wagner., y López-Pastor, Víctor Manuel. (2022b). Autores prescritos para evaluación educativa en los currículos de la formación del profesorado en educación física en América Latina. Papeles, 14(27), 54-78. https://doi.org/10.54104/papeles.v14n27.1152
Talero, Edgar., y Guarnizo, Nicolás. (2022). Las prácticas evaluativas de los docentes de educación física en Villavicencio. Retos, 44(2), 1082-1089. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91995
Toro-Suaza, Carlos Andrés. (2020). Concepciones y acción evaluativa de un grupo de docentes y estudiantes de educación física de educación secundaria y media de Medellín [Maestría en Motricidad-Desarrollo Humano]. Universidad de Antioquia.
Toro-Suaza, Carlos Andrés., y Chaverra-Fernández, Beatriz. (2022). ¿Cómo evalúan los profesores de Educación Física? Análisis de su acción evaluativa. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 28-43. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1.pp28-43
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Ronildo Stieg, Jean Carlos Freitas Gama, Beatriz Elena Chaverra Fernandez, Wagner dos Santos