Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
El papel de las competencias individuales y colectivas en los Sistemas de Acción / The role of individual and collective competences in Action Systems
PDF (Español (España))

How to Cite

Climént Bonilla, J. B. (2009). El papel de las competencias individuales y colectivas en los Sistemas de Acción / The role of individual and collective competences in Action Systems. Actualidades Investigativas En Educación, 9(2). https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9538

Abstract

El principal propósito de este artículo, producto de un extensa revisión de términos y conceptos relacionados con educación y capacitación basadas en competencias, es aclarar el papel de las competencias individuales y colectivas en el contexto de los sistemas de acción, donde ambos tipos se complementan - como instrumentos de la formación de individuos y grupos - en la solución de problemas y necesidades que afectan a las personas en distintos espacios de participación e intervención social. Con el mismo propósito, se examinan varias de las diferencias y puntos de encuentro, entre competencias individuales y colectivas, especialmente en lo que concierne a los componentes primarios y las funciones sustantivas de los sistemas de acción. Finalmente, se advierte sobre los efectos adversos que pueden tener las competencias falsas o desnaturalizadas, en el funcionamiento y la sustentabilidad de dichos sistemas.

 

The main purpose of this article, product of an extensive revision of terms and concepts related to competence-based education and training, is to clarify the role of individual and collective competences in the context of action systems, where both types complement each other —as individual and group professional development instruments— in the solution of problems and needs that affect individuals in various spaces of social participation and intervention. With the same purpose, several differences and communalities, between individual and collective competences, are examined, specially in relation to action systems' primary components and substantive functions. Finally, it is made notice about the adverse effects that false or denaturalized competences may have in such systems functioning and sustainability. 

https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9538
PDF (Español (España))

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.