Abstract
This article shows the main findings about the thesis entitled "Proposal for the improvement of its services and information products Library System Diagnosis of the Organization for Tropical Studies (OTS), 2013 period: Proposed design virtual products and services specialized in the field of biodiversity". This research was register in the School of Library and Information Sciences at the University of Costa Rica. This study was a quantitative focus and defined as descriptive. Was necessary made a diagnosis about to know the profile of the users of the library system OTS and their information needs, through six different questionnaires at their user population. The study period was from March to July 2013. The main result shows that the libraries are of great importance for the scientific community to which it is addressed; however, their services and products require greater projection in the area to take advantage of the collections in the four libraries.
References
Aguilar Zumbado, S. (2014). Diagnóstico del Sistema de Bibliotecas de la Organización para Estudios Tropicales (OET), periodo 2013: Propuesta para el mejoramiento de sus servicios y productos de información. (Proyecto de Graduación de Licenciatura en Bibliotecología y Ciencias de la Información). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Barrantes Echavarría, R. (2000). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo y cuantitativo. San José, Costa Rica: EUNED.
Bernal Torres, C. (2006). Metodología de la investigación: para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. México: Pearson Educación.
Calva González, J.J. (2004). Las necesidades de información: fundamentos teóricos y prácticos. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.
Calva González, J.J. (2011). La satisfacción de los usuarios en las unidades de información: modelos y principios teóricos. En J. Lau (Comp.), Satisfacción de usuarios: evaluación integral de bibliotecas (pp. 15-28). Veracruz, México: Alfagrama.
Di Domenico, G. (2010). La gestión de la calidad en la biblioteca. En: Gestión y planificación en bibliotecas. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama.
González Solano, J.A. (2011). Diseño participativo: un método para probar las percepciones de los usuarios. En J. Lau (Comp.), Satisfacción de usuarios: evaluación integral de bibliotecas (pp. 29-50). Veracruz, México: Alfagrama.
Lau, J. (comp). (2011). Satisfacción de usuarios: evaluación integral de bibliotecas. Veracruz, México: Alfagrama.
Melik, D. y Pereira, M.E. (2006). Bases para la administración de bibliotecas: organización y servicios. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama.
Naciones Unidas. (1992). Convenio sobre la Diversidad Biológica. Recuperado de http://www.cbd.int
Rojas Gutiérrez, E. (1998). El usuario de la información. San José, Costa Rica: EUNED.
Rubio Liniers, M.C. (1999). Bibliometría y ciencias sociales. Revista AIBDA, 20(2), 138- 155.
Ruiz Vaca, J.O. y Martínez Arellano, F.F. (2011). Evaluación de los servicios bibliotecarios y de información. De los estudios de usuarios a la evaluación de la calidad de los servicios. En J. Lau (Comp.), Satisfacción de usuarios: evaluación integral de bibliotecas (pp. 67-74). Veracruz, México: Alfagrama.
Stueart, R.D. y Moran, B.B. (1998). Gestión de bibliotecas y centros de información. Lleida: Pagès Editors, Barcelona: Diputació de Barcelona.
Ugalde Gómez, J., Herrera Villalobos, A., Obando Acuña, V., Chacón Chavarría, O., Vargas Del Valle, M., Matamoros Delgado, A., García Víquez, R. y Fuentes González, G. (2009). Biodiversidad y cambio climático en Costa Rica: Informe Final. Santo Domingo de Heredia: Instituto Nacional de Biodiversidad (INBio).