Abstract
In a society where barriers seem to be increasingly diffusive, Social Networks seem to be one of the main methods of direct communication to access, share, use and obtain content that at one time implicated hours of research. The objective of this study was to offer a diagnosis about of the participation in these channels, as appropriate means for the dissemination of knowledge, of each of the 90 scientific journals of the University of Los Andes (ULA).The same was approached from a documentary work methodology, with non-experimental-transverse descriptive design, where a presence was determined –along with its respective characteristics– in two horizontal-general Social Networks –such as Facebook and Twitter–, and two vertical Social Networks, one of the this of professional profile –LinkedIn–, and other of contents: Youtube. This is so given the availability and accessibility to a substantial part of the population with access to the internet. Nevertheless, it was perceived that only 22,3% of journals analyzed were members of at least one of this Social Networks. Of these, some are not consistently active and as such, the list of subscribers is short and its accessibility, limited. It is recommended that their respective personnel make a concerted effort to improve their visibility and broadcasting, such as registration in more Social Networks and a constant maintenance of them.
References
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (4a ed.). Caracas: Episteme.
Arroyo-Vázquez, N. (2009). El uso profesional de las redes sociales. Anuario ThinkEPI, (1), 145-152.
Bonalde, I. (2012). Producción científica en Venezuela. Caracas: Academia de Ciencias Físicas, Matemáticas y Naturales.
Borrás, O. [UPM]. (29 de abril de 2015). RSE 1.4: Tipos de redes sociales [Curso MOOC. Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=X9LBhLZaT8Q
Cabrera Méndez, M. [Universitat Politècnica de València - UPV]. (21 de setiembre de 2011). Tipos de redes sociales [Curso MOOC. Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=z0qfp47mGIs
Carrasco, G., y Lorenzo, S. (2012). Redes sociales y factor de impacto de las revistas biomédicas. Revista de Calidad Asistencial, 27(5), 247-248. Recuperado de http://www.elsevier.es/es-revista-revista-calidad-asistencial-256-articulo-redes-sociales-factor-impacto-las-S1134282X12001030
Comisión Nacional del Telecomunicaciones. (2015). Cifras del sector telecomunicaciones. Presentación anual 1998-2015. Recuperado de http://www.conatel.gob.ve/resumen-del-sector-telecomunicaciones-2015/
Collins, K., Shiffman, D. y Rock, J. (2016). How are scientists using social media in the workplace? Plos, 11(10). http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0162680
Corredor Trejo, N., y Socorro, M. (2014). Impacto de las Tecnologías de Información y Comunicación en la divulgación del conocimiento científico. Revista Cieg, 5(2), 139-161. Recuperado de http://www.grupocieg.org/archivos_revista/5-2-11%20(139-161)%20Corredor%20Socorro%20noviembre%2014_articulo_id163.pdf
Duart, J. (2005). Integrar las TIC en la universidad. Revista de Universidad y Sociedad de Conocimiento, 2(1). Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/2/1/editorial.html
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. (2017). VIII Encuesta de percepción social de la ciencia. España: Ministerio de Economía, Industria y Competitividad. Recuperado de http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Cultura/FICHEROS/2017/Dossier_PSC_2017.pdf
Flores Vivas, J. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 17(33), 73-81. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=33&articulo=33-2009-09
Flores, J., Morán, J., y Rodríguez, J. (2009). Las redes sociales. Enlace Virtual, (1). Recuperado de http://mc142.uib.es:8080/rid%3D1HY8TVCBB-15599LW-1S6Z/redes_sociales.pdf
Fonseca-Mora, M., y Aguaded, I. (2014). Las revistas científicas como plataformas para publicar la investigación de excelencia en educación: estrategias para atracción de investigadores. Relieve, 20(2), 1-11. doi:10.7203/relieve.20.2.4274
Gobierno del Principado de Asturias. (2011). Difusión y divulgación científica en internet. Recuperado de http://blogs.ujaen.es/cienciabuja/wp-content/uploads/2013/06/Difusion-y-divulgacion-cientifica-en-Internet.pdf
Goldstein, M. (2013). An introduction to social media for scientists. Plos, 11(4). https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1001535
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.
Herrero-Gutiérrez, F., Álvarez-Nobell, A., y López-Ornelas, M. (2011). Revista Latina de Comunicación Social, en la red social Facebook. Revista Latina de Comunicación Social, (66), 526-548. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/819/81921340001/
Hütt Herrera, H. (2012). Las redes sociales: una herramienta de difusión. Reflexiones, 91(2), 121-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/729/72923962008.pdf
IRedes. (2016). Mapa iRedes. Mapa de las redes sociales y otros servicios en la nube. Recuperado de http://www.iredes.es/mapa/
Lee, I. (2014). Publish or perish the myth and reality of academic publishing. Language Teaching, (47), 250-261. doi:10.1017/S0261444811000504
Leiva Aguilera, J. (2009). Redes sociales: situación y tendencias en relación a la información y documentación. Madrid: Baratz. Recuperado de http://eprints.rclis.org/14429/1/redessocialesj-leiva2009-100323070707-phpapp02.pdf
Orihuela, J. (2011). Mundo Twitter. Barcelona: Alienta Editorial
Pérez Terán, J. (2011). Las revistas científicas y su visibilidad. Sapiens, 2(11), 1-4. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41030367001
Pineda, M. (2009). Desafíos actuales de la sociedad del conocimiento para la inclusión digital en América Latina. Disertaciones, 2(1), 10-25. Recuperado de http://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/3965/2923
Ponce, I. (2012). Clasificación de redes sociales. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/en/internet/web-20/1043-redes-sociales?start=3
Quiñónez Gómez, H., y Sánchez Colmenares, M. (2016). Uso de Twitter en el periodismo científico. Los casos de los diarios El Nacional y El Universal en Venezuela. Questión, 1(52), 212-231. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/3490/3026
REDALYC. (2017). Indicadores cienciométricos 2005-2014. Recuperado de http://www.redalyc.org/pais.oa?id=94&tipo=indicadores&perfil=produccion
Romero, L. (2005). El difícil mercado de una necesaria publicación científica. Revista Peruana de Biología, 12(3). Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1727-99332005000300001&script=sci_arttext
Salzman, R. (2015). Understanding social media use in Latin America. Palabra Clave, 18(3), 842-858. doi:10.5294/pacla.2015.18.3.9
Sandí Sandí, M. (2012). Las redes sociales en las bibliotecas. e-Ciencias de la Información, 2(2), 1-15. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/8487/8010
Segado-Boj, F. (2013). ¿Revistas 2.0? Revistas científicas españolas del área de Comunicación en las redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(1), 1007-1016. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/42185/40163
Soler-Tovar, D. (2014). Redes sociales y divulgación científica. Revista de Medicina Veterinaria, (27), 9-10. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rmv/n27/n27a01.pdf
Thelwall, M., Haustein, S., Larivière, V., y Sugimoto, C. (2013). Do altmetrics work? Twitter and ten other social web services. Plos, 8(5). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0064841
Tendencias Digitales (2016). Penetración y usos de internet en Venezuela. Reporte 2016. Recuperado de http://tendenciasdigitales.com/web/wp-content/uploads/2017/02/Reporte_Penetracion_vzla_2016.pdf
Universidad Internacional de la Rioja. (2015). Manual de estilo para divulgación de investigación. La Rioja, España: Unidad de Cultura Científica y de la Innovación de UNIR. Recuperado de http://research.unir.net/wp-content/uploads/2015/09/2015-UNIRResearch-UCC-ManualdeEstilo-v02.pdf
Zuramay, C., y Rodríguez-Morales, A. (2012). Mejorando los procesos y la calidad editorial de la Revista Gen. Revista Gen, 66(3), 141-142. Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0016-35032012000300001