Abstract
The objective of this article is to describe the systematized experience in the implementation of the Open Journal System (OJS) as a management system for the Sapientiae journal of the Universidade Óscar Ribas (UÓR) in Luanda, Angola. Its implementation was in 2017 with some other actions to the proper management of the OJS by the management, the teachers and the researchers of the UÓR. The methodological approach followed is descriptive-documentary, based on documentary evidence during the implementation of the OJS. The results obtained in the UÓR demonstrate the relevance of the widespread implementation of OJS in the different Angolan Higher Education Institutions, as an indispensable tool for improving the training process, publication of research results and internationalization of the work carried out in the scientific and technological codes.
References
Agencia Angola Press. (2018). Angola recoge indicadores sobre Ciencia y Tecnología. Angola Press. Recuperado de http://www.angop.ao/angola/es_es/noticias/ciencia-e-tecnologia/2018/6/28/Angola-recoge-indicadores-sobre-Ciencia-Tecnologia,99dfed20-47af-468c-82fb-adef04e7ae41.html
Angola Formativa. (2018). Catalogo Angolano de Cursos superiores. Lista de Instituciones de Enseñanza de Angola. Recuperado de https://www.angolaformativa.com/pt/centros/
Borrero, D. (10 de noviembre de 2017) Angola: un país que se reconstruye con éxito. Granma. Recuperado de http://www.granma.cu/mundo/2017-11-10/angola-un-pais-que-se-reconstruye-con-exito-10-11-2017-22-11-13
Claudio-González, M.G. y Villarroya, A. (2015). Desafíos de la edición de revistas científicas en acceso abierto. El Profesional de la Información, 24(5), 517-525. Doi: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.sep.02
Comité de Ética para Publicaciones. (2019). Promoting integrity in research and its publication. Recuperado de https://publicationethics.org/
Díaz-Campo, J., y Segado-Boj, F. (2016). Indicaciones Éticas en las revistas de educación indexadas en la WOS. El Profesional de la Información, 25(5), 738-746. Doi: https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.04
Faustino, A., Pérez Sánchez, N. y Gungula Wongo, E. (2017). Formación del Pensamiento Complejo Ingenieril en la Universidad Óscar Ribas. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 19(3), 523-544. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6219245
Guambe, Martins, F. y Bueno de la Fuente, G. (2013). Disponibilidade em Acesso Aberto da produção científica da África Lusófona. INCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 4(2), 5-19. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/69267
Gungula Wongo, E., Castillero Velasquez, J. y Mendes da Conceição Barbosa Rodrigues, M. (2017). Visibilidade dos Sistemas de Créditos Académicos nos Países Lusófonos. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 19(2), 288-307. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6219234
Hernández Pina, F. y Maquilón Sánchez, J. (2010). Indicadores de calidad de las revistas científicas y sistema de gestión editorial mediante OJS. Revista De Investigación Educativa, 28(1), 13-29. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/109941
Ministerio de Ciencia y Tecnologia. (2013) Documentos Reitores da Ciência, Tecnologia e Inovação em Angola. Angola: Autor
Ministerio de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (2017). Síntese da Auscultação às Instituições de Ensino Superior Angolanas, Públicas e Privadas. Luanda, Angola.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2017). Recomendación sobre la Ciencia y los Investigadores Científicos. Recuperado de http://ciencia.ao/images/noticias/Docs/UNESCO_RecommendationResearchers_Nov2017_ES.pdf
Ministerio de Economía y Planeación. (2018). Plan de Desarrollo Nacional 2018-2022. Angola. Recuperado de https://www.info-angola.com/attachments/article/4867/PDN%202018-2022_MASTER_vf_Volume%201_13052018.pdf
Public Knowledge Project. (2017). Recursos OJS en español. Recuperado de https://pkp.sfu.ca/recursos-ojs-en-espanol/
Public Knowledge Project. (2019). Organization. Recuperado de: https://pkp.sfu.ca/about/organization/
Régimen Jurídico de Evaluación y Acreditación de Calidad de las Instituciones de Educación Superior. (2018). Decreto Presidencial n.º 203/18, de 30 de agosto. Luanda, Angola: Imprenta Nacional.
Sapientiae (2019). Visual de la revista. Recuperado de http://publicacoes.uor.ed.ao/index.php/sapientiae/
Scientific Electronic Library Online (Scielo). (9 de enero de 2014). A bibliometria do mundo em desenvolvimento. SciELO em Perspectiva. [mensaje en un blog. Recuperado de http://blog.scielo.org/blog/2014/01/09/a-bibliometria-do-mundo-em-desenvolvimento-publicado-originalmente-na-newsletter-da-elsevier-research-trends-issue-35-developing-research-in-developing-countries/
Willinsky, J., Stranack, K., Smecher, A., Macgregor, J. y Acevedo, A. (2010). Open Journal Systems: Una guía completa para la edición de publicaciones en línea. PKP. Recuperado de http://pkp.sfu.ca/ojs/docs/userguide/2.3.3/es/index.html