Abstract
The purpose of this research was to perform a bibliometric analysis of undergraduate graduation projects at the School of Electrical Engineering of the University of Costa Rica, between the years 1999 and 2018. The main interest is to perform a descriptive analysis of the temporal distribution and thematic areas of these documents, which are carried out individually by the students of this career to opt for the Bachelor's Degree in Electrical Engineering. To perform the analysis, the following variables were obtained: a) number of projects per quinquennium, b) thematic areas, c) number of pages per document, d) gender of the authors. In total, 938 documents were analyzed, using the information contained in the databases of the SIBDI system of the University of Costa Rica. The results were discussed in terms of the evolution of the variables and themes throughout the twenty years of the period studied. Among the findings are the greater participation of women in recent years, the reduction of the size of the documents, and the constant updating of the themes. These results reflect the interests and active areas of this career, so the results can be an indicator of the evolution of the Electrical Engineering discipline in the institution.
References
Aguilar, M.C., López, W., Barreto, I., Bolena, Z., Rodríguez, C. y Vargas, E.C. (2007). Análisis bibliométrico de los trabajos de grado del área organizacional de la Facultad de Psicología de la Universidad Santo Tomás. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 3(2), 317-334. doi: https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2007.0002.11
Ardanuy Baró, J. (2012). La base de datos scopus y otros e-recursos del CBUES como instrumento de gestión de la actividad investigadora. En Breve introducción a la bibliometría. Barcelona, España: Universitat de Barcelona.
Castillo, A. y Xifra, J. (2006). Investigación bibliométrica de las tesis doctorales españolas sobre relaciones públicas (1965-2005). Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 34, 141-161.
Chamba-Herrera, L. (2018). Análisis bibliométrico de las tesis de ingeniero forestal de la Universidad Nacional de Loja, 2013-2017. Bosques Latitud Cero, 8(2), 107-117.
De León-Camero, M. J., Solórzano-Muñoz, C., & Valencia, G. E. (2018). Análisis bibliométrico de la educación en ingeniería desde el año 2007 a 2017. Revista Educación en Ingeniería, 13(26), 71-76. doi: http://dx.doi.org/10.26507/rei.v13n26.922
Ferrada, C., Díaz-Levicoy, D. A., Salgado Orellana, N., y Puraivan, E. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación STEM. Espacios, 40(8), 2-13.
Ferrer-Villalobos, M., Freire-Constante, L., Suasnavas-Bermúdez, P., Merino-Salazar, P., y Gómez-García, A. (2017). Análisis bibliométrico de los artículos originales publicados en la Revista Ciencia & Trabajo: 1999-2015. Ciencia & trabajo, 19(59), 81-85. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492017000200081
Garfield, E., y Merton, R. K. (1979). Citation indexing: Its theory and application in science, technology, and humanities. New York: Wiley.
Lagos, R.I. y Pérez-Gutiérrez, M. (2016). Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado: el caso de Pedagogía en Educación Física de la Universidad Autónoma de Chile (2007-2012). Revista Ibero-americana de Educação, 70(1), 181-200.
Delgado, E.D., Torres-Salinas, D., Jiménez-Contreras, E. y Ruiz-Pérez, R. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista española de documentación científica, 29(4), 493-524.
Mathews, B.S. (2004). Internet Resources: Gray literature: Resources for locating unpublished research. College & Research Libraries News, 65(3), 125-129.
Maz-Machado, A., Jiménez-Fanjul, N.N. y Villarraga-Rico, M.E. (2016). La producción científica colombiana en SciELO: un análisis bibliométrico. Revista Interamericana de bibliotecología, 39(2), 111-119.
Moreno-Fernández, O., y Moreno-Crespo, P. (2016). Análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas indexadas con el descriptor “Sector de la educación” (1976/2014). Revista Española de Documentación Científica, 39(3), 1-14. doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2016.3.1331
Nicaragua, R. N. (2013). Análisis bibliométrico de la producción científica del Centro de Investigaciones Geofísicas (CIGEFI) de la Universidad de Costa Rica en revistas científicas desde 1979 hasta 2011. e-Ciencias de la Información, 3(2), 1-16. doi: 10.15517/ECI.V3I2.10653
Pineda, R.E., Valencia, G. y Roldán, J. (2018). Un análisis bibliométrico de la investigación de sistemas de seguimiento solar. Prospectiva, 16(2), 35-40. doi: https://doi.org/10.15665/rp.v16i2.841
Price, D. (1965). Networks of scientific papers. Science, 149, 510-515. doi: 10.1126/science.149.3683.510
Repiso. R., Torres, D. y Delgado, E. (2011). Análisis bibliométrico y de redes sociales en tesis doctorales españolas sobre televisión (1976/2007). Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 19(37), 151-159. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C37-2011-03-07
Rey, C.A., y Acevedo, A. (2015). Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado y postgrado realizadas en Bogotá, sobre la implementación y evaluación de programas de terapia y modificación del comportamiento. Acta Colombiana de Psicología, 14, 97-111.
Romero Chacón, J.A. (2018). Programa del curso IE-0499 Proyecto Eléctrico, II ciclo 2018. Escuela de Ingeniería Eléctrica, Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Rueda-Clausen, C.F., Villa-Roel, C. y Rueda-Clausen, C.E. (2005). Indicadores bibliométricos: origen, aplicación, contradicción y nuevas propuestas. MedUNAB, 8(1), 29-36.
Salas, G., Ponce, F. P., Méndez-Bustos, P., Vega-Arce, M., Pérez, M. D. L. A., López-López, W. y Cárcamo-Vásquez, H. (2017). 25 años de Psykhe: un análisis bibliométrico. Psykhe (Santiago), 26(1), 1-17. doi: http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.26.1.1205
Valle, R., y Salvador, E. (2009). Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. In Anales de la Facultad de Medicina, 70(1), 11-18.