e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Assesment of digital skills of teachers for free software technology adoption. Kids on Computers project.
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

digital literacy
TIC teacher’s training
TIC education
competencia digital
formación profesorado TIC
TIC educación

How to Cite

Rocha Trejo, E. H., & Hernández Perales, J. A. (2020). Assesment of digital skills of teachers for free software technology adoption. Kids on Computers project. E-Ciencias De La Información, 10(2). https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.40774

Abstract

Teacher’s training is fundamental to incorporate TIC in education programs; even though, most projects in Mexico don’t include it, the same problem appears in Kids on Computers, mainly because the lack of knowledge about the software installed over Ubermix and Raspbian in the computer labs in Huajuapan de Leon, Oaxaca, Mexico. This work shows evidence on the need of teacher’s training in digital skills within the study case. A statistical field test methodology has been used with a quantitative approach, data is collected from a survey that was designed following the recommendations of international organizations. Results report that only 20% of the sample have been trained in TIC, the half of them consider theirself in the beginners level and the other half in the intermediate level. A training program is proposed, course goals and content are adjusted to include theory-practice knowledge that allows the use of the software applications. First, they start with operative systems basics and then a catalog of apps classified upon educative criteria was generated to share that information with teachers and select those that result more useful to them.

https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.40774
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Baptista, P., Almazán, L., Loeza C. López, V., Denham, S., y Ruelas, I. (2020). 20 años de aprendizaje al evaluar el uso de la tecnología en la educación. Ciudad de México: Unión de Empresarios para la Tecnología en la Educación, A.C.

Bård-Ketil E. (2019), Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 61(4), 9-19. doi: https://doi.org/10.3916/C61-2019-01

Bustos, C. (2012). Creencias docentes y uso de Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación en profesores de cinco establecimientos chilenos de educación básica y media. Universitas Psychologica, 11(2), 511-521. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/3042

Cantabrana, J., Gisbert, M. (2015). El desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación. Educar, 51(2), 321-348. Recuperado de https://educar.uab.cat/article/view/v51-n2-lazaro-gisbert/725-pdf-es

De la Cruz, S. (2016). Competencias Tecnológicas de los Docentes del Nivel Medio del Distrito Educativo 15-04 de Santo Domingo D.N (Tesis para aspirar al grado de Doctor). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.

De Melo, G., Machado, A. y Miranda A. (2017). El impacto en el aprendizaje del programa Una Laptop por Niño. La evidencia de Uruguay. El Trimestre Económico, 84(334), 383-409. doi: http://dx.doi.org/10.20430/ete.v84i334.305

Díaz, F. (2009). TIC y competencias docentes del siglo XXI. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coord). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 139-154). Madrid, España: Fundación Santillana.

Díaz de León, D., Rodríguez, M., Sánchez, W., Rivera, N. y Ramírez, M. (2015). Competencias digitales en el marco del programa Mi Compu MX: Estudio piloto en Colima, Sonora y Tabasco. En Segundo Congreso Internacional de Innovación Educativa. D.F., México. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/318982616_Competencias_digitales_en_el_marco_del_programa_Mi_CompuMx_Estudio_piloto_en_Colima_Sonora_y_Tabasco

Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E. y Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59(2), 423-435. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001

Esteve, F., Adelle, J. y Gisbert, M. (2013). El laberinto de las competencias clave y sus implicaciones en la educación del siglo XXI. En II Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa. Tarragona, España. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/235946755_El_laberinto_de_las_competencias_clave_y_sus_implicaciones_en_la_educacion_del_siglo_XXI

Gallardo, E., Marqués, L. y Gisbert, M. (2011). Propuesta de Competencias TIC en el marco del Programa Nacional de Formación y Capacitación Docente (PRONAFCAP). Revista Iberoamericana de Educación, 54(6). Recuperado de https://rieoei.org/historico/deloslectores/3617Gallardo.pdf

Glasserman, L. y Manzano, J. (2016). Diagnóstico de las habilidades digitales y prácticas pedagógicas de los docentes en educación primaria en el marco del programa Mi Compu.MX. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 8(1). Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/820/557

Gobierno de México. (2015). ¿En qué consiste el Programa Mi Compu.Mx? [Sitio web]. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/21196/infografia.pdf

González, B. (2005). El modelo analógico como recurso didáctico en ciencias experimentales. Revista Iberoamericana de Educación, 37(Extra 2). Recuperado de https://rieoei.org/historico/deloslectores/1080Martin.pdf.

Internet in a box. (s.f.). Internet in a box: Sharing the World's Free Knowledge [Sitio web]. Recuperado de http://internet-in-a-box.org/

Jiménez-Tenorio, N., Aragón, L. y Oliva, J. (2016). Percepciones de estudiantes para maestros de educación primaria sobre los modelos analógicos como recurso didáctico. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 91-112. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/132085301.pdf

Kids on Computers. (s.f.a). About Kids on Computers [Sitio web] Recuperado de https://www.kidsoncomputers.org/

Kids on Computers. (s.f.b). Kids on Computers in Mexico [Sitio web]Recuperado de https://www.kidsoncomputers.org/locations/mexico

Kopcha, T. (2012). Teachers’ perceptions of the barriers to technology integration and practices with technology under situated professional development. Computers & Education, 59(4), 1109–1121. doi:10.1016/j.compedu.2012.05.014

Krumsvik, R. (2011). Digital competence in Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning,1(1), 39-51. Recuperado de https://hogreutbildning.se/index.php/hu/article/view/874

Levis, D. (2008). Formación docente en TIC: ¿El huevo o la gallina?. Razón y Palabra, 63(13). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1995/199520798003.pdf

Linarez, G (2013). La implementación del software libre en la educación. En M. S. Corral y V. Aguilera (Eds). Educación Handbook T-II (pp 65-76). México: Editorial ECORFAN.

One Laptop per Child. (2012). The Mexican State of Sonora Launches OLPC [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://blog.laptop.org/2012/02/21/sonora-mexicolaunches-olpc/

Ramírez, A., Morales, A. y Olguín, P. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. Revista de educación mediática y TIC, 4(2), 112-136. Recuperado de https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2014/02/edmetic_saberes_digitales.pdf

Reyna, J., Uvalle, Y., González, N., Vázquez, E. y Hernández, M. (2017). Habilidades Digitales en la formación inicial y permanente de los docentes. En, M. G., Veytia-Bucheli (Comp). Diferentes miradas sobre el empleo de las tecnologías de la información y comunicación en educación (pp. 83-98). México: Red Durango de Investigadores Educativos.

Santiago, J., Jiménez, A. y Mora, G. (2013). Uso de computadoras XO en escuelas primarias rurales del estado de Sonora: Reporte de monitoreo. En XII Congreso Nacional de Investigación Educativa 2013-2014. Guanajuato, México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/1863.pdf

Smith L. (2008). A Chicken in Every Pot; One Laptop per Child: the trouble with global campaign promises. E–Learning, 5(3), 337-351. doi: http://dx.doi.org/10.2304/elea.2008.5.3.337

Sunkel G (2009). Las TIC en la educación en américa Latina: visión panorámica. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coord). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 29-43). Madrid, España: Fundación Santillana

Una Laptop por Niño – OLPC. (s.f.). Wiki oficial del proyecto [Sitio web]. Recuperado de http://wiki.laptop.org/go/Una_Laptop_por_Ni%C3%B1o

UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: Autor. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Varela-Ordorica, S., Valenzuela-González, J. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista electrónica Educare 24(1), 1-20. doi:http//doi.org/10.15359/ree.24-1.10

Villegas, M., Mortis, S., García, R. y Del Hierro, E. (2017). Uso de las TIC en estudiantes de quinto y sexto grado de educación primaria. Apertura. Revista de innovación educativa, 9(1), 50-63. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/913/625

Comments

Downloads

Download data is not yet available.