Abstract
Library user studies published in university libraries have been scarce in Colombia. This article is the result of an exploratory research of information users carried out at the Pontificia Universidad Javeriana (Bogotá) seeks to generate an approach to the behaviors and informational needs of eight profiles of internal and external users of this community, yielding analysis and reflections for establish a baseline of informational behaviors in the university community. The methodological strategy was based on a qualitative approach through observations, interviews, focus groups and user journey maps, as well as analysis strategies from grounded theory and qualitative triangulation for the study of informational behavior. In this study, non-probability sampling was used with the participation of 120 people. The results of this information users study allow the transformation and innovation of services and programs in PUJ Libraries, through user research, generating key findings (insights) for making strategic and functional decisions based on library-evidence. Specifically, the profile of undergraduate students is shown, identifying speeches, representations and practices. This basic proposal allowed the understanding of user profiles and the strengthening of skills for the design of services by the collaborators. Finally, it is suggested to continue conducting autonomous and systematic informational behavior studies at the institution.
References
Bowen, G. (2005). Preparing a qualitative research-based dissertation: Lessons learned. The Qualitative Report, 10(2), 208-222. Doi: https://doi.org/10.46743/2160-3715/2005.1846
Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. México: McGraw-Hill.
Fernández Núñez, L. (2006). ¿Cómo analizar datos cualitativos? Butlletí LaRecerca, 6, 1-13. Recuperado de https://ebevidencia.com/wp-content/uploads/2014/12/analisis-datos-cualitativos.pdf
Figueroa, B., Mollenhauer, K., Rico, M., Salvatierra, R., & Wuth, P. (2017). Creando valor a través del diseño de servicios. Santiago, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de www.dsuc.cl/pdf/Creando-valor-a-traves-del-Diseno-de-Servicios-DSUC.pdf?pdf=Publicacion
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. E. (2005). Theories of information behavior. Medford, New Jersey, Estados Unidos: Information Today, Inc.
Gil Rodríguez, E. P., & Garreta Domingo, M. (2016). Requisitos de usuario: Investigación y análisis. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
González-Teruel, A., & Barrios Cerrejón, M. (2012). Métodos y técnicas para la investigación del comportamiento informacional: Fundamentos y nuevos desarrollos. Gijón, España: Ediciones Trea.
Hartel, J., Oh, C., & Nguyen, A. T. (2018). Teaching information behavior with the information horizon interview. Journal of Education for Library and Information Science, 59(3), 67-79. doi:10.3138/jelis.59.3.2018-0017.07
Hernández Salazar, P. (1993). El perfil del usuario de información. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 7(15). DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1993.15.3816
IDEO.org. (2015). Design kit: The course for human-centered design. San Francisco, Estado Unidos: Ideo.org.
Lassiter, L. E. (2005). The Chicago Guide to Collaborative Ethnography. Chicago, Estados Unidos: University of Chicago Press.
López Franco, F (2013). Los vitivinicultores de Baja California: necesidades y comportamiento informativo. Algunos resultados. En Calva González, J. J. (Coord.), Estudios de usuarios en diferentes comunidades: necesidades de información y comportamiento informativo (99-121). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Løvlie, L., Polaine, A., & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. New York, Estados Unidos: Rosenfeld Media.
Rozo Torres, E. A., & Durán Posada, D. A. (2016). Diagnóstico del estudio de usuarios en las bibliotecas universitarias privadas de Bogotá D.C. [Trabajo de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. http://hdl.handle.net/10554/19923
Sanz Casado, E. (1994). Manual de estudios de usuarios. Madrid, España: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Villaseñor Rodríguez, I. & Calva González, J. J. (10 y 11 de Noviembre de 2016). Los estudios de usuarios para la detección de las necesidades de información y el comportamiento informativo de los usuarios de archivos. utilización de un modelo teórico. En González Cachafeiro, J. (Coordinador) 9 Jornadas Archivando: Usuarios, Retos Y Oportunidades: Acta de las Jornadas. León, España.