e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Knowledge audits: a challenge for knowledge management in universities
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

knowledge audits
knowledge management
universities
auditorías del conocimiento
gestión del conocimiento
universidades

How to Cite

García Rodríguez, Z., Olivera Batista, D., & Díaz Jiménez, A. (2023). Knowledge audits: a challenge for knowledge management in universities. E-Ciencias De La Información, 13(1). https://doi.org/10.15517/eci.v13i1.51952

Abstract

Knowledge is an important asset in organizations that must be properly managed. Techniques and tools for knowledge management have been progressively incorporated, including knowledge audits. This article aims to analyze the importance of knowledge audits as part of knowledge management in universities. Documentary analysis was used as a method and the document review technique applied to the bibliography retrieved through a search for exhaustive information. A compilation of the bibliography referring to these topics was made. From the review of the literature, it is deduced that knowledge management is a process that creates value for organizations and allows them to obtain competitive advantages. Knowledge audits shows their ability to identify the state of knowledge and draw strategies. Development and evolution of models for knowledge management, as well as methodologies and models for knowledge audits, show that importance is attached to both. Likewise, it is inferred that knowledge audits constitute a useful and necessary tool for knowledge management in higher education institutions. However, the scarcity of studies about the execution/application of knowledge audits in universities shows that this is a challenge to face in academic context.

https://doi.org/10.15517/eci.v13i1.51952
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Acevedo, Y., Valencia, A., Bran, L., Gómez, S. y Arias, C. (2019). Alternativas para modelos de gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(3), 410-420. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000300410.

Agudelo, E. J. y Valencia, A. (2018). La gestión del conocimiento, una política organizacional para la empresa de hoy. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(4), 673-684. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052018000400673

Avendaño, V. y Flores, M. (2016). Modelos teóricos de gestión del conocimiento: descriptores, conceptualizaciones y enfoques. Entreciencias: diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 4(10), 201-227. https://www.redalyc.org/journal/4576/457646537004/movil/

Ayinde, L., Orekoya, I., Adepeju, A. y Shomoye, M. (2021). Knowledge audit as an important tool in organizational management: A review of literature. Business Information Review, 38(2), 89-102. https://doi.org/10.1177/0266382120986034

Correa, A., Benjumea, M. y Valencia, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.1

Dhamdhere, S. (2015). Knowledge Management Model for Higher Educational Institutes. Journal of Commerce and Management Thought, 6(1), 130-161.

Escorcia, J. y Barros, D. (2020). Gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior: Caracterización desde una reflexión teórica. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 83-97. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33235

Fernández, M., Ponjuán, G., Alfonso, I. y Zacca, G. (2021). Auditoría del conocimiento en el Departamento de Docencia e Investigaciones del Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas de Cuba. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(1). http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v32n1/2307-2113-ics-32-01-e1639.pdf

Gálvez, C. (2018). El campo de investigación del Análisis de Redes Sociales en el área de las Ciencias de la Documentación: un análisis de co-citación y co-palabras. Revista general de información y documentación, 28(2). http://dx.doi.org/10.5209/RGID.62834

González, M. y Ponjuán, G. (2016). Metodologías y modelos para auditar el conocimiento: análisis reflexivo. Información, cultura y sociedad, (35), 65-90. http://www.redalyc.org/pdf/2630/263048647004.pdf

González, M., de Zayas, M. y López, J. (2015). Auditoría de información y auditoría de conocimiento: acercamiento a su visualización como dominios científicos. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 26(1), 48-52. http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v26n1/rci05115.pdf

Gonzalvez, M., Castañeda, O. y Ibarra, A. (2014). The management and construction of knowledge as an innovation strategy for collaborative learning through the use and creation of learning communities and networks. International Journal of Knowledge Management, 10(4), 38-49. https://doi. org/10.4018/ijkm.2014100103

Jaber, A. (2018). A Comprehensive Model of Knowledge Management Audit based on Systematic Review in 7 Stages. International Journal of Management and Applied Science, 4(5), 74-79.

Karpov, A. (2017). Education for knowledge society: Learning and scientific innovation environment. Journal of Social Studies Education Research, 8(3), 201-214. https://jsser.org/index.php/jsser/article/download/211/204

Llamosa, R., Carrero, L., Paez, Q., Delgado, Q., Barajas, A. y Sneyder, E. (2015). Enterprise architecture of Colombian Higher Education. IEEE Frontiers in Education Conference (FIE).

Lozano, M. y Rodríguez, Y. (2019). Auditoría de la información y del conocimiento para el perfeccionamiento del proceso de investigación. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 30(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2307-21132019000300003&script=sci_arttext&tlng=enb

Makambe, U. (2015). A knowledge audit of a higher education

institution: a core process approach. International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(6), 814-831. https://ijecm.co.uk/wp-content/uploads/2015/06/3651.pdf

Marouf, L. y Agarwal, N. (2016). Are faculty members ready? Individual factors affecting knowledge management readiness in Universities. Journal of Information & Knowledge Management, 15(3), 1-26. https://doi. org/10.1142/S0219649216500246

Mendoza, H. y Mendoza, K. (2018). Gestión del conocimiento como herramienta para generar valor agregado a los procesos administrativos en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Revista Universidad y Sociedad, 10(1), 263-268. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Natek, S. y Zwilling, M. (2014). Student data mining solution-knowledge management systems related to higher education institutions. Expert Systems with Applications, 41(14), 6400-6407.

Navidi, F., Mansoorian, Y. y Hassanzadeh, M. (2017). Knowledge audit in project-oriented organizations: Towards a conceptual model. Journal of Library and Information Science, 8(1), 75-97. https://infosci.um.ac.ir/article_32906.html

Nogueira, C., El Assafiri, Y., Medina, A., Nogueira, D. y Medina, D. (2020). Inventario de conocimiento: herramienta de auditoría de gestión del conocimiento. En: A. Medina (Ed.). Documentación y procedimientos de apoyo para la gestión y mejora de procesos. Salinas de Hidalgo.

Nogueira, C., Ojeda, C., León, C. y Rivera, C. (2019). La auditoría del conocimiento como herramienta de apoyo a la gestión universitaria. Revista Conrado, 15(69), 324-333. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press.

Pérez-Montoro, M. (2008). Gestión del conocimiento en las organizaciones: fundamentos, metodología y praxis. Ediciones Trea.

Ponjuán, G. y León, M. (2020). Auditoría del conocimiento en una institución docente. Experiencias. Alcance, 9(23), 203-219. http://scielo.sld.cu/pdf/ralc/v9n23/2411-9970-ralc-9-23-223.pdf

Ponjuán, G. (2018a). Diseño de una auditoría del conocimiento organizacional orientada hacia los procesos principales y el desarrollo profesional. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(3), 1-12. https://www.medigraphic.com/pdfs/acimed/aci-2018/aci183g.pdf

Ponjuán, G. (2018b). La información y el conocimiento como recursos organizacionales en Cuba: algunos aportes sobre este proceso desde la academia. Bibliotecas. Anales de Investigación, 14(1), 73-81. http://hdl.handle.net/10760/32446

Ponjuán, G., Alfonso, I., Fernández, M., y Zayas, R. (2019). Auditoría del conocimiento orientada a los procesos y al desarrollo profesional en la Editorial Ciencias Médicas. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 30(2). http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1314/820

Rodríguez, E. (2016). El clima organizacional presente en una empresa de servicio. Revista educación en valores, 1(25), 3-18. http://servicio.bc.uc.edu.ve/multidisciplinarias/educacion-en valores/v1n25/vol1n252016.pdf#page=9

Rodríguez, M. (2016). La gestión del conocimiento en los centros de investigación. Entramados: educación y sociedad, (3), 123-132. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5414987.pdf

Rodríguez-Ponce, E. y Pedraja-Rejas, L. (2016). Percepciones sobre la Gestión del Conocimiento de directivos universitarios de cuatro universidades chilenas. Formación Universitaria, 9(4), 41-52. http://dx.doi.org/10.4067/ S0718-50062016000400006

Sein, M., Fidalgo, A., Escaño, J. y García, F. (2017). The learning improvement of engineering studentsusing peer-created complementary resources. International Journal of Engineering Education, 33(2), 927-937.

Serrat, O. (2017). The sustainable livelihoods approach. Knowledge solutions (pp. 21-26). Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_5

Silva, N. y Torres, D. (2018). Las Auditorías de Conocimiento y la gestión estratégica del conocimiento. Alcance, 7(18), 138-152. http://scielo.sld.cu/pdf/ralc/v7n18/2411-9970-ralc-7-18-138.pdf

Volegzhanina, I., Chusovlyanova, S., Adolf, V., Bykadorova, E. y Belova, E. (2017). Knowledge management as an approach to learning and instructing sector university students in post-soviet professional education. Journal of Social Studies Education Research, 8(2), 39-61. http://jsser.org/index.php/ jsser/article/view/188

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zaraí García Rodríguez, Dianelis Olivera Batista, Asleni Díaz Jiménez

Downloads

Download data is not yet available.