Abstract
This work analyzes the micropolitics of the school to know the organization of each particular center, as well as the conflicts that arise among their members. In this stage, the executive leadership takes most important role, because it allows dialogue to foster and the quest of consensus. This political dynamic save close relation with the macro structure hierarchical, rational and linear order. Therefore, studying will help to reach the core of the constitutional life, revealing the hidden motives that cause conflicts, discovering its constitutive basis, their interest games and the way that the power is nourished under the umbrella of the regulations and is tempered by its protagonists. However, the struggles of power for the common or particular interest allows the formation of groups or coalitions in defense of their objectives taking this into account, the object of this word paper is to present a short essay as a result of a bibliographic review related to the subject matter (leadership and micro). The same that its comforted with opinions, presented as empirical examples of members of the educational community of three central publics of the Zaragoza (Spain) city, obtained through ethnographic interviews. This heterogeneous group consists of three directors, three teachers, three parents, a head of studies and three students. The confrontation of views between the sources consulted and the judgments of the informants reveal that the leadership of the director, if there, plays an important role in promoting dialogue in schools role as the leader acts as a catalyst for participation and as mediator in the search for consensus between different positions in collective benefit, without these poses to the school principal lose auctoritas and potestas.References
Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Barcelona: Paidós.
Bardisa, T. (1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares. Micropolítica. Iberoamericana de Educación, 15, 13-52.
Bernal, J. (2004). La micropolìtica: Un sentimiento. Organización y gestión educativa. Revista Fórum Europeo de Administradores de la Educación OGE, 4, 11- 16.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder (2da Ed.). Madrid: La Piqueta.
González, M. (1997). La micropolítica escolar: Algunas acotaciones. Profesora, 1(2), 45-54. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/Profesorado_1(2)_45-54.pdf
González, M. (1998). La micropolítica de las organizaciones escolares. Revista de Educación, 316, 215-239. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre316/re3161200464.pdf?documentId=0901e72b81270c47
Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad: Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.
Hobbes, T. (1999a). El ciudadano. Valladolid: Troatta.
Hobbes, T. (1999b). El Leviatán. Madrid: Alianza.
Hoyle, E. (1986). The politics of school management [La política de gestión de la escuela]. Londres: Hodder and Stoughton.
Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Micropolitica de la escuela. Monográfico. Iberoamericana de Educación, 15, 53-72.
LOMCE. (2013). Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 97858-97921. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
Lorenzo, M. (2011). Organización de centros educativos. Modelos emergentes. Madrid: La Muralla.
Mindell, A. (2014). Sentados en el fuego: Como transformar grandes grupos mediante el conflicto y la diversidad. Barcelona: DDeXpresiones de demobracia profunda.
Orwell, G. (1984). 1984. Barcelona: Destino.
Pasquinelli, C. (1987). Poder sin Estado. Poder y control. Hispano-Latinoamericana de disciplinas sobre el control social, 1, 39-57.
Pérez, A. (1995). La escuela, encrucijada de culturas. Investigación en la escuela, 26, 7-24.
Rodríguez, T. (1995). Poder y saber: La micropolìtica foucaultiana y la práctica escolar. Teoría de la educación. Ediciones Universidad de Salamanca, 7, 163-181.
Salvador, F. (1995). Los órganos unipersonales de gobierno y su dinámica. En M. Lorenzo, y O. Sáenz (Eds.). Organización escolar una perspectiva ecológica. pp. 213-238. Alcoy: Marfil.
San Fabian, J. (2004). ¿Por qué lo llaman educación cuando quieren decir poder? Organización y gestión educativa. Revista Fórum Europeo de Administradores de la Educación OEG, 4, 10.
Santos, M. (1994). Entre bastidores: El lado oculto de la organizaciòn escolar. Granada: Aljibe.
Santos, M. (2004). La micropolítica desde dentro de la escuela. Organización y gestión educativa. Revista Fórum Europeo de Administradores de la Educación OEG, 4, 17-21.
Santos, M. (2015). Las feromonas de la manzana: El valor educativo de la dirección escolar. Barcelona: GRAO.
Wieviorka, M. (2010). El conflicto social. Sociopedia.isa, 1-10. Recuperado de http://www.sagepub.net/isa/resources/pdf/Social%20Conflict%20-%20Spanish.pdf