Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Violence in schools from the perspective of its actors. The case of a high school in Mexico City
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))

Keywords

violencia escolar
educación secundaria obligatoria
percepciones y apreciaciones
etnografía
School violence
secondary education
perceptions and insights
ethnography

How to Cite

Chuquilin Cubas, J., & Zagaceta Sarmiento, M. (2017). Violence in schools from the perspective of its actors. The case of a high school in Mexico City. Revista Educación - Journal of Education, 41(2), 131–149. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21751

Abstract

This article aims to analyze some forms of violence that take place in a public high school in the Federal District, in such a way to surface the factors underlying it. To achieve this, a qualitative Research methodology was used as the most appropriate mean to understand the link between violent considered social facts and perceptions and judgments that subjects build on these facts in situations of interaction enrolled in the school context. Based on the observation records and speeches of teachers and students in this school we argue that forms of general conflict characterized by conflicting relationships between students and teachers, ending with symbolic, emotional and gestural violence occur. Also forms of physical violence manifested in melee fighting, horseplay and isolated cases of violence against teachers. The findings suggested that in some cases, the school is directly involved and in other cases the problems of violence are interwoven with other social and cultural factors that give power and meaning.
https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21751
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Barraza, G. (2015, 6 abril). Diccionario de léxico tabú en el español de México. Gaceta UNAM, 4,682, 18. Recuperado de http://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2015_195.html

Buenfil, R. N. (2012). La violencia escolar: Múltiples implicaciones y múltiples ángulos de interpretación. En A. Furlan (Coord.), Reflexiones sobre la violencia en las escuelas (pp. 315-348). México: Siglo XXI.

Dubet, F. (1998). Las figuras de la violencia en la escuela. Pedagogía, 123, 35-45.

García, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. España: Gedisa.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. España: Gedisa.

Goetz, J. y LeCompte, M. (1998). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. España: Morata.

Gómez, A. y Zurita, Ú. (2013). El estudio de la violencia escolar, orígenes y tendencias. En A. Furlán Malamud y T. Spitzer Schwartz (Coords.), Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas (pp. 183-222). México: ANUIES-COMIE.

Míguez, D. (2007). Reflexiones sobre la violencia en el medio escolar. Espacio en blanco. Revista de Educación, 17, 9-35. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=38453979900

Míguez, D. (2009). Las formas de violencia en las comunidades escolares. En G. Noel (Coord.), Violencia en las escuelas desde una perspectiva cualitativa (pp 21-35). Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.

Míguez, D. (2012). Cavilaciones epistemológicas sobre el estudio de la violencia en las escuelas. Elías y el equilibrio entre el nominalismo y positivismo. En A. Furlán (Coord.), Reflexiones sobre la violencia en las escuelas (pp. 72-101). México: Siglo XXI.

Olweus, D. (2006). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. España: Morata.

Ortega, R. y Mora, J. A. (2005). Conflictividad y violencia en la escuela. Sevilla, España: Diada Editora.

Rodríguez, A. J. (2010). Algo más que el orgullo en juego: Discriminación y racismo. En R. Ortega Ruiz, R. Del Rey Alamillo, P. Rojas Pedregosa, y A. G. Unigraf (Eds.), Ser adolescente: Riesgos y oportunidades (pp. 55-64). Córdoba, España: Autor-editor.

Salmerón, A. M. (2012). Notas para una reflexión en torno a la violencia horizontal en las escuelas entre el conservadurismo y la intolerancia. En A. Furlan (Coord.), Reflexiones sobre la violencia en las escuelas (pp. 375-397). México: Siglo XXI.

Sautu, R. (2005). Todo es teoría. Objetivos y métodos de investigación. Argentina: Lumiere.

Saucedo, C. (2006). Estudiantes de secundaria. Sus apropiaciones de recursos culturales para recrear su condición como jóvenes en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29), 403-429.

Saucedo, C. (2012). La indisciplina y la violencia en las escuelas, una visión desde la psicología cultural. En A. Furlan, Reflexiones sobre la violencia en las escuelas (pp. 236-253). México: Siglo XXI.

Taylor, S. J. y Bodgan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Paidos.

Woods, P. (1998). La escuela por dentro. Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.