Abstract
This study took place in Chile at the Universidad Católica de la Santísima Concepción Faculty of Education. The objective of the study was to gain insight about the perception of Education Majors regarding a Philosophy of Education course. The methodology involved a descriptive, qualitative design presented within a case study based on in-depth interviews. The response through which the authors were able to build a narrative detailing perception and the different variables associated with the objective. Responses were categorized and analyzed using Nvivo 11 software. The most significant results reveal that students are not motivated to take Philosophy of Education or any other type of philosophy course. Yet, they do demonstrate that the study of philosophy is an important part of the Education Major curriculum. More educational resources must be offered, such as additional teaching strategies to help Education Majors further develop their reflexive skills and a renewed didactic approach towards the study of philosophy.
References
Altarejos, F. y Naval, C. (2011). Filosofía de la Educación. Pamplona, España: Ediciones Universidad de Navarra, S.A.
Álvarez Á., C. (2012). ¿Qué sabemos de la relación entre la teoría y la práctica en la educación? Revista Iberoamericana de Educación, 60(2), 11.
Azar, R. (2015). ¿Qué sentido tiene enseñar y/o aprender filosofía? Revista de Filosofía Eikasia, 61(1), 189-198.
Bernal, L. (2015). Educación y Filosofía: un binomio olvidado por los nuevos modelos. Actas, 3(1), 1-13.
Boavida, J. (2006). De una didáctica de la filosofía a una filosofía de la educación. Revista Española de Pedagogía 64(234), 205-226.
Camacho, L. R. (2015). La enseñanza desde la filosofía de Santo Tomás de Aquino (Pregrado). Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción, Chile.
Camacho, L. R. (2017). Síntesis de la sistematización epistemológica de la Filosofía educativa. Revista de Filosofía, 16(1), 45-60.
Campos A., C. C. (2012). Informe de Autoevaluación, Carrera Pedagogía en Educación Diferencial. Concepción de Chile: Universidad Católica de la Santísima Concepción.
Cárdenas, J. (2007). Metodologías de la enseñanza de la filosofía en la educación media chilena: un problema filosófico (Tesis de Pregrado). Universidad de Chile, Santiago, Chile
Carvajal, A. y García, J. (2004). ¿Cómo perciben los estudiantes universitarios la enseñanza de la Filosofía, según sus experiencias en la educación diversificada costarricense? Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(1), 1-20.
Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema pedagógico. Buenos Aires: Editorial Zorzal.
Chávez, J. (2011). Filosofía de la Educación para maestros. La Habana, Cuba: Educación Cubana, Ministerio de Educación.
Cortés, G. (2015). Sobre la necesidad de la enseñanza de la Filosofía. Actas, 3(1), 193–216.
Donda, C. S. (2015). La enseñanza de la filosofía en medios académicos y extra-académicos. En A. Cerletti (Ed.), La enseñanza de la filosofía en perspectiva (pp. 140-151). Buenos Aires: Eudeba.
Ferrer, C. (27 de febrero de 2018). El futuro de Filosofía: Intelectuales y artistas buscan revertir la idea de eliminar la asignatura. El Mercurio, pp. 1-11.
Fullat, O. (1992): Filosofías de la Educación "PAIDEIA". Barcelona: CEAC.
García, C. H., y Monzón, M. (2015). Enseñanza de la Filosofía y Filosofía de la Educación. Actas, 3(1), 1-14.
González, A. (1963): Filosofía de la educación. Buenos Aires: Troquel.
Kohan, W. (2010). Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar. Buenos Aires: Zorzal.
Lamoureux, A. (2006). Recherche et méthodologie en sciences humaines. Quebec: Beauchemin.
López A., M.-S. F., E. (2009). Estilos de aprendizaje. Relación con motivación y estrategias. Journal of Learning Style, University Utah Valley, 2(4), 36-55.
Martínez, E. (2011). Ser y educar: Fundamentos de Pedagogía Tomista. Bogotá, Colombia: Universidad Santo Tomás.
Millán, A. (2013). Obras Completas, Vol. II: Fundamentos de Filosofía. Madrid: Rialp.
Moreno, A. (2013). Percepciones de los estudiantes hacia la clase de Filosofía general en el campus central de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Revista Ciencia y Tecnología, 12(1), 27-42.
Muñoz, M.-R., E. (2015). Desplazamiento de la filosofía de planes y programas en las instituciones formadoras de docentes: caso escuelas normales de México. Actas, 3(1), 1-16.
Olivares, R. (2015). La Filosofía secuestrada. Psicología y ética en la enseñanza de la filosofía en la educación chilena. Actas, 3(1), 1-16.
Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Sarbach, A. (2005). ¿Qué pasa en la clase de Filosofía?: Hacia una didáctica narrativa y de investigación (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona.
UCSC (2016). Modelo Educativo de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Concepción, Chile: Ed. UCSC.
UNESCO. (2011). La Filosofía Una escuela de la Libertad. México: La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y Universidad Autónoma Metropolitana.
Vásquez, S. M. (2012). Filosofía de la Educación: estado de la cuestión y líneas esenciales. Buenos Aires: CIAFIC ediciones.