Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Studying Covariational Affection and Reason: A Reflection on the Importance
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Affection
Emotions
Covariational Reasoning
Control-Value Theory
Epistemic Emotion
Mathematics Education
Calculus
Afecto
Emociones
Razonamiento Covariacional
Teoría Control-Valor
Emoción Epistémica
Educación Matemática
Cálculo

How to Cite

Nava Guzmán, C., García González, M. del S., & Sánchez Aguilar, M. (2021). Studying Covariational Affection and Reason: A Reflection on the Importance. Revista Educación - Journal of Education, 45(2), 615–627. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40993

Abstract

This essay focuses on the importance of analyzing emotions in terms of covariational reasoning among mathematics students. An introduction is provided to this area of research in mathematics education known as the affective domain with a general overview on its relevance. It is generally concluded that an overall lack of research exists to address relationships of student affection and its impact on Calculus performance. Practical and theoretical recommendations are then provided to approach the reasons why we should study emotions and their connection with covariational reasoning and suggestions as to how to approach this feat.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40993
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Nava Guzmán, C., García González, M.S. y Sánchez Aguilar, M. (2021). El afecto y el razonamiento covariacional: una reflexión sobre la importancia de su estudio. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40993

Referencias bibliográficas

Andrade-Molina, M., Montecino, A., y Aguilar, M. S. (2020). Beyond quality metrics: defying journal rankings as the philosopher’s stone of mathematics education research. [Más allá de las métricas de calidad: Desafiar las clasificaciones de las revistas como la piedra filosofal de la investigación en educación matemática]. Educational Studies in Mathematics, 103(3), 359-374. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-020-09932-9

Aparicio, A., y Bazán, J. (2008). Aspectos afectivos intervinientes en el aprendizaje de la estadística: las actitudes y sus formas de evaluación. En P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 21, 180-189. México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/4906/1/AparicioAspectosALME2008.pdf

Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática/estadística en las enseñanzas medias y universitaria. España: Mensajero.

Ayebo, A., y Mrutu, A. (2019). An exploration of calculus students’ beliefs about mathematics. [Una exploración de las creencias de los estudiantes de cálculo acerca de las matemáticas]. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 395-419. doi: https://doi.org/10.29333/iejme/5728

Callejo, M., y Vila, A. (2003). Origen y formación de creencias sobre la resolución de problemas. Estudio de un grupo de alumnos que comienzan la educación secundaria. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, 10(2), 173-194. Recuperado de https://www.emis.de//journals/BAMV/conten/vol10/mcallejo+vila.pdf

Castillo-Garsow, C. (2012). Continuous quantitative reasoning. [Razonamiento cuantitativo continuo]. En R. L. Mayes y L. Hatfield (Eds.), Quantitative reasoning and mathematical modelling: A driver for STEM integrated education and teacher in context, WISDOMe Monographs (Vol. 2, pp. 55-73). Laramie: University of Wyoming. Recuperado de http://www.uwyo.edu/wisdome/_files/documents/castillo_garsow.pdf

Chevrier, M., Muis, K. R., Trevors, G. J., Pekrun, R., y Sinatra, G. M. (2019). Exploring the antecedents and consequences of epistemic emotions. [Explorando los antecedentes y consecuencias de las emociones epistémicas]. Learning and instruction, 63, Artículo 101209. doi: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.05.006

Daza, G., y Garza, B. (2018). Actitudes hacia el cálculo diferencial e integral: caracterización de estudiantes mexicanos del nivel medio superior. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 32(60), 279-302. doi: https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n60a14

DeBellis, V. A., y Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: A representational perspective. [Afecto y meta-afecto en la resolución de problemas matemáticos]. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 131-147. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-006-9026-4

Di Martino, P., y Zan, R. (2010). “Me and maths”: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. [“Yo y las matemáticas”: hacia una definición de la actitud fundada en las narrativas de los estudiantes]. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(1), 27-48. doi: https://doi.org/10.1007/s10857-009-9134-z

Di Martino, P., Gómez-Chacón, I., Liljehal, P., Pantziara, M., y Schukajlow, S. (2017). Introduction to the papers of TWG 08: Affect and mathematical thinking. [Introducción a los artículos del TWG: 08: Afecto y pensamiento matemático]. En T. Doodley y G. Gueudet, (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 1038-1041). Dublín, Irlanda: DCU Institute of Education y ERME. Recuperado de https://hal.archives-ouvertes.fr/CERME10-TWG08/hal-01936035v1

Eichler, A., y Erens, R. (2014). Domain-specific beliefs systems of secondary mathematics teachers. [Sistemas de creencias de dominio específico de profesores de matemáticas de secundaria]. En B. Pepin y B. Roesken-Winter (Eds.), From beliefs to dynamic affect systems in mathematics education (pp. 179-200). Cham, Suiza: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-06808-4_9

Fennema. E. (1979). Women and girl in mathematics—Equity in mathematics education. [Mujeres y niñas en matemáticas—Equidad en educación matemática]. Educational Studies in Mathematics, 10(4), 389-401. doi: https://doi.org/10.1007/BF00417086

Fennema, E., y Sherman, J. (1978). Sex-related differences in mathematics achievement and related factors: A further study. [Diferencias relacionadas con el género en el logro de las matemáticas y factores relacionados]. Journal for Research in Mathematics Education, 9(3), 189-203. doi: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.9.3.0189

Goldenberg, E. P., Lewis, P., y O´Keefe, J. (1992). Dynamic representation and the development of a process understanding of function. [Representación dinámica y desarrollo en el proceso de comprensión de función]. En G. Harel y E. Dubinsky (Eds.), The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy (pp. 235-260). Washington, DC: Mathematical Association of America.

Goldin, G. (2000). Affective pathways and representation in mathematical problem solving. [Rutas afectivas y representación en la resolución de problemas matemáticos]. Mathematical Thinking and Learning 2(3), 209-219. doi: https://doi.org/10.1207/S15327833MTL0203_3

Gómez-Chacón, I. (2000). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid España: Narcea.

Grootenboer, P., y Marshman, M. (2016). The affective domain, mathematics, and mathematics education. [El dominio afectivo, matemáticas y educación matemática]. En P. Grootenboer y M. Marshman (Eds.), Mathematics, affect and learning: Middle school students’ beliefs and attitudes about mathematics education (pp. 13-33). Singapur: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-287-679-9_2

Hannula, M. S. (2012). Exploring new dimensions of mathematics-related affect: embodied and social theories. [Explorando nuevas dimensiones de las matemáticas relacionadas con el afecto: Incorporado y teorías sociales]. Research in Mathematics Education, 14(2), 137-161. doi: https://doi.org/10.1080/14794802.2012.694281

Hannula, M. S. (2020). Affect in Mathematics Education. [Afecto en matemática educativa]. En D. Lerman (Ed). Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 32-36). Suiza: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0_174

Hidalgo, S., Maroto, A., y Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, Ministerio de Educación y Ciencia, 334, 75-99. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re334/re334_06.pdf

Hidalgo, S., Maroto, A., y Palacios, A. (2005). El perfil emocional matemático como predictor de rechazo escolar: relación con las destrezas y los conocimientos desde una perspectiva evolutiva. Educación Matemática, 17(2), 89-116. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/13097/1/Hidalgo2005El.pdf

Hiebert, J., Carpenter, T. P., Fennema, E., Fuson, K. C., Wearne, D., Murray, H. ,.. Human, P. (1997). Making Sense: Teaching and Learning Mathematics with Understanding. [Hacer con sentido: Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas con entendimiento], Portsmouth, New Hampshire: Heinemann.

Kloosterman, P. (2002). Beliefs about mathematics and mathematics learning in the secondary school: Measurement and the implications for motivation. [Creencias sobre las matemáticas y el aprendizaje de las matemáticas en la escuela secundaria]. En G. C. Leder, E. Pehkonen y G. Torner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (pp. 247-269). Dordrecht: Kluwer. doi: https://doi.org/10.1007/0-306-47958-3

Lewis, G. (2013). Emotion and disaffection with school mathematics. [Emoción y desafección con las matemáticas escolares]. Research in Mathematics Education, 15(1), 70-86. doi: https://doi.org/10.1080/14794802.2012.756636

Liu, P., y Niess, M. (2006). An exploratory study of college students’ views of mathematical thinking in a historical approach calculus course. [Un estudio exploratorio de las visiones de los estudiantes universitarios acerca del pensamiento matemático en un curso de cálculo con una aproximación histórica]. Mathematical Thinking and Learning, 8(4), 373-306. doi: https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0804_2

Ma, X., y Xu, J. (2004). Determining the causal ordering between attitude toward mathematics and achievement in mathematics. [Determinando el orden causal entre la actitud hacia las matemáticas y el logro en matemáticas]. American Journal of Education, 110(3), 256-280. doi: https://doi.org/10.1086/383074

Markovits, Z., y Forgasz, H. (2017). “Mathematics is like a lion”: Elementary students’ beliefs about mathematics. [“Las matemáticas son como un león”: Creencias de estudiantes de primaria sobre las matemáticas]. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 49-64. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-017-9759-2

Martínez-Sierra, G., y García-González, M. (2014). High school students’ emotional experiences in mathematics classes. [Experiencias emocionales de estudiantes de bachillerato en clases de matemáticas]. Research in Mathematics Education, 16(3), 234-250. doi: https://doi.org/10.1080/14794802.2014.895676

Martínez-Sierra, G., y García-González, M. (2016). Undergraduate mathematics students’ emotional experiences in Linear Algebra. [Experiencias emocionales de estudiantes de matemáticas universitarios en álgebra lineal]. Educational Studies in Mathematics, 91(1), 87-106. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-015-9634-y

McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. [Investigación sobre afecto en matemática educativa: Una reconceptualización]. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics learning and teaching (pp 575-596). New York: Macmillan.

McKnight, C. C., Crosswhite, F. J., Dossey, J. A., Kifer, E., Swafford, J. O., Travers, K. J., y Cooney, T. J. (1987). The Underachieving Curriculum: Assessing U.S. School Mathematics from an International Perspective. USA: Stipes. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED297930.pdf

Mendezabal, M., y Tindowen, D. (2018). Improving students` attitude, conceptual understanding and procedural skills in differential calculus through Microsoft mathematics. [Mejorando la actitud de los estudiantes, su comprensión conceptual y sus habilidades procedimentales en cálculo diferencial mediante Microsoft mathematics]. Journal of technology and science education, 8(4), 385-397. doi: https://doi.org/10.3926/jotse.356

Middleton, J., Jansen, A., y Goldin, G. (2018). The Complexities of Mathematical Engagement: Motivation, Affect, and Social Interactions. [Las complejidades del compromiso matemático: motivación, afecto e interacción social]. En J. Cai (Ed.), Compendium for Research in Mathematics Education (pp. 680 - 712). Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.

Moore, K. C., y Carlson, M. P. (2012). Students’ images of problem contexts when solving applied problems. [Imagenes de estudiantes en contextos cuando resuelven problemas aplicados]. The Journal of Mathematical Behavior, 31(1), 48-59.doi: http://doi.org/10.1016/j.jmathb.2011.09.001

Neale, D. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. [El rol de las actitudes en el aprendizaje de las matemáticas]. Arithmetic Teacher, 16(2), 631-640.

Op ՚t Eynde, P., y De Corte, E. (2003, abril 21-25). Students’ mathematics-related beliefs systems: design and analysis of a questionaire [Sistemas de creencias relacionadas con las matemáticas en estudiantes: diseño y análisis de un cuestionario]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL, Estados Unidos. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED475708.pdf

Pehkonen, E., y Törner, G. (1996). Mathematical beliefs and different aspects of their meaning. [Creencias matemáticas y diferentes aspectos de su significado]. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 96(4), 101-108.

Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotion: Assumptions corollaries, and implications for educational research and practice. [Teoría de control valor para emociones de logro: supuestos, corolarios e implicaciones en investigación educativa y práctica]. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341. doi: https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9

Pérez-Tyteca, P., Monje, J., y Castro, E. (2013). Afecto y matemáticas. Diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de Investigación en Educación Matemática, 4(1), 65-82. doi: https://doi.org/10.35763/aiem.v1i4.55

Pyzdrowski, L., Sun, Y., Curtis, R., Miller, D., Winn, G., y Hensel, R. (2013). Readiness and attitudes as indicators for success in college calculus. [Preparación y actitudes como indicadores de éxito en cálculo]. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 529-554. doi: https://doi.org/10.1007/s10763-012-9352-1

Schepens, A., Aelterman, A., y Van Keer, H. (2007). Studying learning processes of student teachers with stimulated recall interviews through changes in interactive cognitions. [Estudiar los procesos de aprendizaje de los futuros profesores con entrevistas de recuerdo estimulado a través de cambios en las cogniciones interactivas]. Teaching and Teacher Education, 23(4), 457-472. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.12.014

Sonnert, G., Sadler, P. M., Sadler, S. M., y Bressoud, D. M. (2015). The impact of instructor pedagogy on college calculus students’ attitude toward mathematics. [El impacto del instructor de pedagogía en las actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de cálculo]. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 46(3), 370-387. doi: http://dx.doi.org/10.1080/0020739X.2014.979898

Stein, M. K., Baxter, J. A., y Leinhardt, G. (1990). Subject-matter knowledge and elementary instruction: A case from functions and graphing. [Conocimiento de la materia e instrucción elemental: Un caso de funciones y graficar]. America Educational Research Journal. 27(1), 639-663. doi: https://doi.org/10.3102/00028312027004639

Tapia, M., y Moldavan, C. (2007). Attitudes toward mathematics of precalculus and calculus students. [Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de precálculo y cálculo]. Focus on Learning Problems in Mathematics. 29(1), 48-61.

Toerner, G., y Arzarello, F. (2012). Grading mathematics education research journals. [Calificando revistas de investigación en matemática educativa]. Newsletter of the European Mathematical Society, 86, 52-54. Recuperado de https://www.ems-ph.org/journals/newsletter/pdf/2012-12-86.pdf

Thompson, P. W. (1990). A theoretical model of quantity-based reasoning in arithmetic and algebra. [Un modelo teórico basado en el razonamiento cuantitativo en aritmética y en álgebra]. Manuscrito inédito Center for Research in Mathematics & Science Education, San Diego State University, San Diego, CA. doi: https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2392.3927

Thompson, P., y Carlson, P. (2018). Variation, covariation, and functions: foundational ways of thinking mathematically. [Variación, covariación y funciones: formas fundacionales de pensar matemáticamente]. En J. Cai (Ed.), Compendium for Research in Mathematics Education (pp. 421-456). Reston Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.

Weber, K. (2008). The role of affect in learning Real Analysis: a case study. [El rol del afecto en el aprendizaje Análisis Real: Un caso de estudio]. Research in Mathematics Education, 10(1), 71-85. doi: https://doi.org/10.1080/14794800801916598

Williams, S. R., y Leatham, K. R. (2017). Journal quality in mathematics education. [Calidad de las revistas en educación matemática]. Journal for Research in Mathematics Education, 48(4), 369-396. doi: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.48.4.0369

Yee, L. S. (2010). Mathematics attitudes and achievement of junior college students in Singapore. [Actitudes matemáticas y logro, en estudiantes de educación secundaria en Singapur]. En L. Sparrow, B. Kissane y C. Hurst (Eds.), Shaping the future of mathematics education, Proceedings of the 33rd annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Fremantle (pp. 681-688). Fremantle: MERGA.

Zan, R., Brown, L., Evans, J., y Hannula, M. (2006). Affect in Mathematics Education: Exploring Theoretical Frameworks: A PME Special Issue. [Afecto en matemática educativa: explorando un marco teórico: un número especial de PME]. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 113-121. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-006-9028-2

Comments

Downloads

Download data is not yet available.