Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Use of authentic material in virtual classrooms for learning a foreign language
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Foreign languages
Authentic material
Virtual classrooms
E-learning
B-learning
Idioma extranjero
Material auténtico
Aulas virtuales
e-learning
b-learning

How to Cite

Tolentino Quiñones, H. (2020). Use of authentic material in virtual classrooms for learning a foreign language. Revista Educación - Journal of Education, 45(1), 598–606. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42297

Abstract

The development of technology has allowed significant changes in education to take place today, so much so that, we talk about remote education, with more attention being paid to virtual classrooms, E-learning and B-learning as spaces where students and teachers can interact as it is done in the classroom. And this essay aims to reflect on the use of authentic material in virtual classrooms of languages as a foreign language (LE) in the E-learning and B-learning modality. In this context, authentic material plays an important role in the learning of a foreign language because it encourages the development of linguistic, sociocultural and pragmatic skills. In this sense, the objective of this essay is to reflect on the use of authentic material in virtual classrooms of languages as a foreign language (LE) in the E-learning and B-learning modality. For this reason, in this essay, a conceptualization of the presented arguments was made, identifying qualities, advantages, challenges, and implications in the glottodidactic. In this sense, after the reviewing, analyzing and reflecting about the theory it was concluded that the use of virtual classroom and authentic material in the learning of a foreign language is important and for that reason language teachers are encouraged to use them according to the realities and student needs.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42297
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alarcón, H. y Alarcón, M. (2018). E-learning y la gestión de los aprendizajes en estudiantes de 4to año de educación básica en lima, Perú. Investigación y Postgrado, 33(2), 155–165. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736281

Arzeno, A. (2019). El uso de la plataforma moodle en el rendimiento académico de lenguaje II de estudiantes universitarios, 2019. (Tesis maestría). Universidad San Martín de Porres, Perú. Recuperado de http://repositorio.usmp.edu.pe/handle/usmp/5917

Bachelor, J. (2019). El aula presencial, semipresencial, virtual e invertida: Un estudio comparativo de métodos didácticos en la enseñanza de L2. Revista Educación, 43(2), 20. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34014

Balboni, P. (2002). Le sfide di Babele. Italia: UTET Università

Begotti, P. (s.f.). Didattizzazione di materiali autentici e analisi dei manuali di italiano per stranieri. Venezia: Ca' Foscari - FILIM. Recuperado de https://www.itals.it/sites/default/files/Filim_didattizzazione_analisi_teoria.pdf

Carmona, M., Cruz, V. y García, L. (2019). Desarrollo de competencias sociolingüísticas e interculturales en ELE: propuesta didáctica con blended learning. Revista Comunicación, 28(1–2019), 16–30. doi: https://doi.org/10.18845/rc.v28i1-2019.4442

Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo De Referencia Para Las Lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación. Centro Virtual Cervantes. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/default.htm

Costa, P., Celis, K., Castillo, N. y Espinoza, G. (2019). Análisis de la implementación institucional de la modalidad b-learning en carreras de pregrado de tres universidades chilenas. Calidad en la educación, (50), 216-255. doi: https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.722

Chamba, M., y Gavilanes, C. (2019). Authentic audio-visual material in the development of oral fluency in university intermediate english students. Literatura y lingüística, (39), 199-223. doi: https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.39.2011

Cuenca, R. y Urrutia, C. (2019). Explorando las brechas de desigualdad educativa en el Perú. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 431-461. Recuperado de https://bit.ly/3mJt0LY

García, J. y Jáuregui, P. (2019). Educación a distancia y mundos virtuales. Revista de Investigación Universidad Tecnológica de Pereira, 1(2), 163–177. doi: http://dx.doi.org/10.22517/25393812.22051

García, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-28. doi: https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495

Morado, M. y Ocampo, S. (2018). Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en educación superior. Revista Educación, 43(1), 43–60. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28457

Moreno, A. y Aziz, C. (2019). Formación continua online: Aprendizajes para el futuro de los líderes educativos. Informe Técnico Nº 7. Chile: LIDERES EDUCATIVOS, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar. Recuperado de https://bit.ly/3cuNK5r

Nozionario Di Glottodidattica de la Universidad Ca’ Foscari-Venezia. (2020). Definiciones de terminaologia didáctica. Università Ca’ Foscari di Venezia. Recuperado de https://www.itals.it/nozion/noziof.htm

Rodríguez, A. y Chávez, E. (2020). Cibernética educativa, actores y contextos en los sistemas de educación superior a distancia. Sophia-Colección De Filosofía De La Educación, (28), 117–137. doi: https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.04

Svensson, V. (2018). Análisis de portadas de aulas virtuales. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29 (56), 156–185. doi: https://doi.org/10.33255/2956/329

Torres, C. y Rodríguez, J. (2019). Los entornos de aprendizaje inmersivo y la enseñanza a ciber-generaciones. Educação e Pesquisa, 45, 1–20. doi:https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945187369

Torresan, P. (s.f). Tecnologie per l’apprendimento dell’italiano. Venezia: Ca' Foscari-FILIM. Recuperado de https://www.itals.it/sites/default/files/Filim_tecnologie_teoria.pdf

Vásquez, L. (2018). Didáctica para la educación no presencial en adultos. Espirales Educativas, 3(2), 54–67. Recuperado de https://emeega.files.wordpress.com/2019/01/espirales_educativas.pdf

Vértiz, R., Pérez, S., Faustino, M., Vértiz, J. y Alain, L. (2019). Tecnología de la Información y Comunicación en estudiantes del nivel primario en el marco de la educación inclusiva en un Centro de Educación Básica Especial. Propósitos y Representaciones, 7(1), 146-164. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.266

Comments

Downloads

Download data is not yet available.