Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Opportunities for Collaboration between Electrical Engineering and Special Education Majors at the University of Costa Rica: Social Outreach Projects to Benefit Disabled Population Groups
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Educational Linkages
Special Education
Electrical Engineering
Human Rights
Disabilities
Work Groups
Collaborative Work
Vinculación
Educación especial
Ingeniería eléctrica
Derechos humanos
Discapacidad
Trabajo en equipo
Trabajo colaborativo

How to Cite

Morales Rodríguez, M., & Coto Jiménez, M. (2021). Opportunities for Collaboration between Electrical Engineering and Special Education Majors at the University of Costa Rica: Social Outreach Projects to Benefit Disabled Population Groups. Revista Educación - Journal of Education, 46(1), 435–453. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44168

Abstract

A two-year social outreach project executed jointly by a group of Special Education and Electrical Engineering majors at the University of Costa Rica from 2018 to 2020, provided students with the opportunity to exchange experiences and sharpen skills, such as conducting a bibliographic research paper and developing a platform to benefit population groups with disabilities within the context of education and their daily life. The impact of this experience is reflected through student descriptions of the activities carried out by the participants of the working groups, each representing either of the two aforementioned majors. These participants also stated that they had gained valuable insight and appreciation of the each other´s area of study. Information regarding student perception was obtained from a survey that they completed and analysis of the results. Student also shared their opinions regarding their experience in their bibliographic research project. According to the results, university students benefit through this type of learning, particularly since this type of collaboration exposes them to more information and, as a result of the collaboration, they are better able to assess and detect learning opportunities. These types of multidisciplinary linkages reveal that there is a need for this type of collaboration which is helpful to addressing many complex problems faced by society.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44168
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Morales-Rodríguez, M. y Coto-Jiménez, M. (2022). Primeras experiencias de colaboración docente entre las carreras de Ingeniería Eléctrica y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica, en torno a proyectos de acción social a favor de la población en condición de discapacidad. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.44168

Referencias bibliográficas

Alemán, R. y Yera, G. D. C. (2011). La interdisciplinariedad en ciencias médicas y la matemática. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología, 49(3), 490-498. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032011000300016&lng=es&nrm=iso

Azúa, R. V. (2017). Interdisciplina y transdisciplina: Reflexiones y experiencias en el instituto de Investigaciones Antropológicas de la UNAM. Antropología Americana, 2(04), 87-108. http://www.revistasipgh.org/index.php/anam/article/download/115/120

Domingo-Coscollala, M., Sánchez-Valero, J. y Sancho-Gil, J. (2014). Investigar con y sobre los jóvenes colaborando y educando. Comunicar, 21(42), 157-164. https://doi.org/10.3916/C42-2014-15

Fernández, S., y Rodorigo, M. (2016). Repensar la docencia universitaria: La coordinación como estrategia para la innovación. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (11), 514-530. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5866921

Flinterman, J., Teclemariam, R., Broerse, J. y Bunders, J. (2001). Transdisciplinarity: The new challenge for biomedical research. Bulletin of Science, Technology & Society, 21(4), 253-266. https://doi.org/10.1177/027046760102100403

Henao, C., García, D., Aguirre, E., González, A., Bracho, R., Solórzano, J., y Arboleda, A. (2017). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de investigación, 14(1), 179-197. https:doi.org/10.22507/rli.v14n1a16

Hernández, A. y Ansola, E. (2018). Experiencias de la relación entre las disciplinas de ingeniería y gestión de software y matemática superior en la formación del ingeniero informático. En L. Serna, D. Páges, (Editores), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, México, (pp. 290-299). http://funes.uniandes.edu.co/13494/1/Hernandez2018Experiencias.pdf

Llano, A., Gutiérrez M., Stable, A., Núñez, M., Masó, R. y Rojas, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. MediSur, 14(3), 320-327. https://bit.ly/3geiomA

Luna, EP., Moya, NA. y Colón, AC. (2013). Transdisciplinariedad y educación. Educere, 17(56), 15-26. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150014.pdf

Miravalles, A. F., Sancho, J. y Ornellas, A. (2010). Colaborar entre docentes para innovar en la enseñanza universitaria. En T. Pagès, A. Cornet y J. Pardo (Coords.) Buenas prácticas docentes en la universidad, (pp.33-43). https://bit.ly/3gj77l0

Comments

Downloads

Download data is not yet available.