Abstract
This paper outlines a teaching experience developed by the author during 20 years of academic advisory to university students from different majors, that produce different mass communication student media. These media are part of Proyecto CONTRASTES, the most permanent learning community of student communication at the Universidad de Costa Rica, that has built up a learning space for mass communication and radio production. This article summarizes the conceptual basis of the project and the main aspects of its organization.References
Araya R., C. (2009). Radio estudiantil: programas, audiencias y desafíos. Revista Reflexiones, 88 (1), 37-44.
Araya R., C. (2005-2006). La revolución radiofónica. Revista Girasol, 6 y 7, 281-288.
Araya R., C., y Montero B., F. (1997). La producción de una radio-revista como espacio de práctica para los estudiantes de Comunicación Colectiva de la Universidad de Costa Rica. Tesis de Licenciatura. Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva. San José, Costa Rica.
Badilla, E. (2009). Diseño curricular: de la integración a la complejidad. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 9 (2). Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/articulos/2-2009/archivos/complejidad.pdf
Espinosa, A.C. (2009). Innovación curricular: transdisciplinariedad en el currículum. Conferencia dictada en la Universidad de Costa Rica, marzo del 2009.
Freire, P. (1987). Pedagogía del oprimido. México, D.F : Siglo Veintiuno Editores, S.A. de C.V.
Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. México, D.F: Siglo Veintiuno Editores, S.A. de C.V.
Galvani, P. (2009). ¿Qué formación para los formadores transdisciplinares? Elementos para una metodología reflexiva y dialógica. Conferencia dictada en la Universidad de Costa Rica, 6 de mayo del 2009.
Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1991). La mediación pedagógica: apuntes para una educación a distancia alternativa. San José, Costa Rica. Radio Nederland Training Centre.
Kaplún, M. (1987). El comunicador popular. (2a. ed.) Buenos Aires, Argentina: Editorial Hvmanitas.
Kiewe, A. (1987). The College Radio Station: A model of experiential education. Ponencia presentada a 73rd Annual Meeting of the Speech Communication Association. Boston, Massachussets, Estados Unidos. Recuperado de http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/1d/b3/4e.pdf
Middleton, C. (2006). Creating digital music and sound. Burlington, MA., EEUU. Elsevier – Focal Press.
Moursund, D. G. (1999). Project-Based Learning Using Information Technology. Second Edition. Eugene, Oregon, EEUU. International Society for Technology in Education. Recuperado de http://darkwing.uoregon.edu/~moursund/Books/ PBL1999/chapter_1_of_pbl_book.htm
Nicolescu, B. (2006). Transdisciplinariedad: presente, pasado y futuro (Primera parte). Revista Visión Docente Con-Ciencia, Año V, (31), julio-agosto 2006. México. C.E.U. Arkos. Recuperado de http://www.ceuarkos.com/Vision_docente/revista31/t3.htm
Ocampo, B. (2010). Entrevista a Maria Cândida Moraes Cuarto Congreso Internacional sobre Transdisciplinariedad, Complejidad y Ecoformación. San José: Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www.cea.ucr.ac.cr/
CTC2010/index.php?option=com_content&view=article&id=96:entrevista-a-maria-candida-moraes&catid=15:noticias&Itemid=20
Sauls, S. J. 2001. Understanding your media outlet: An administrative guide to the School Radio Station. Ponencia presentada a Annual Meeting of the Broadcast Education Association. Las Vegas, Nevada, Estados Unidos. Recuperado de http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/19/69/7b.pdf
Torres, R. M. 2001. Comunidad de aprendizaje. La educación en función del desarrollo local y del aprendizaje. Ponencia presentada en el Simposium Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje, Barcelona Forum 2004 (Barcelona, 5-6 de octubre del 2001). Recuperado de http://www.fronesis.org/immagen/rmt/documentosrmt/ComuApren4.pdf