Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Statistical Learning Based on Research Levels
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Active Learning
Higher Education
Teaching Statistics
Statistics
Educational Strategies
University Student
Benchmarking
Educational Evaluation
Aprendizaje activo
Enseñanza superior
Enseñanza de la Estadística
Estadística
Estrategias educativas
Estudiante universitario
Evaluación comparativa
Evaluación de la educación

How to Cite

Alonso Trujillo, J., Alonso Ricardez, A., Valera Mota, M. M., & Cuevas Guajardo, L. (2022). Statistical Learning Based on Research Levels. Revista Educación - Journal of Education, 46(1), 454–470. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45425

Abstract

This study examines a Biostatistics education strategy among undergraduate nursing students at a university in Mexico. This strategy is unique in that it relies on research proposed by the Biostatistics Master Class organized by the Hispanic Society of Scientific Researchers. The objective of the study was to demonstrate how this teaching strategy is useful in improving Biostatistics education. This study used a quasi-experimental design and four exams to verify student knowledge. Exam results were compared applying a multivariate within-subject analysis. A select group of 33 students were chosen from 135 students, based on the criteria of the researchers. Results reveal a rise in statistical learning among students during the school semester, highlighting a slight increase in average grades after the three exams (4.3, 5.6 and 6.3 respectively) which progressively dropped to 5.6 - the average grade for the fourth exam. It was concluded that, despite limited improvement in student performance, there were particular cases in which up to 8.8 points were obtained on the scale from 0 to 10, which suggests that the success of the strategy could be associated with specific individual factors.

https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45425
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Alonso-Trujillo, J., Alonso-Ricardez, A., Valera-Mota, M. M. y Cuevas-Guajardo, L. (2022). Aprendizaje estadístico basado en niveles de investigación. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45425

Referencias

Alonso, J. (2012). Evolución y enseñanza de la investigación en Enfermería. Vinculación epidemiológica y estadística. Editorial Académica Española.

Alonso, J. (2015). Actitud hacia la investigación y logro escolar durante el aprendizaje de la Estadística de estudiantes de Enfermería. Revista Cuidarte, El arte del cuidado, 4 (8), 8–16. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2015.4.8.69096

Alonso, J. y Alonso, A. (2019). Investigación científica en Enfermería. Análisis de datos. Editorial de la Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México.

Alonso, J., Alonso, A., Ordoñez, A y Cruz, L. (2018). Methodological quality on academic research reports from nursing students. International Educational Applied Scientific Research Journal, 3(5), 3-6. http://ieasrj.com/journal/index.php/ieasrj/article/view/100

Alonso, J., Alonso, A. y Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de Enfermería. Revista Cuidarte, El arte del cuidado, 4(7), 24-35. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2015.4.7.69106

Alonso, J., Alonso, A., Zamora, F., Medina, C. (2017). Aprender haciendo; modelos predictivos en la enseñanza y aprendizaje de estadística. Social Science Learning Education Journal, 2(10). http://www.sslej.in/index.php/sslej/article/view/1459

Alonso, J., Cuevas, L. y Alonso, A. (2020). Diagnóstico sobre competencias en investigación de estudiantes de enfermería. Revista Cuidarte “El arte del cuidado”, 9(17), 6-18. http://dx.doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2020.9.17.72755

Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, C. y Contreras, M. (2011). Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 76, 55–67. https://www.academia.edu/26336038/Las_Tablas_y_Gr%C3%A1ficos_Estad%C3%ADsticos_como_Objetos_Culturales

Batanero, C. (2001) Didáctica de la Estadística. Departamento de didáctica de la matemática. Universidad de Granada. https://www.researchgate.net/publication/255738320_Didactica_de_la_Estadistica

Batanero, C. (2002). Los retos de la cultura estadística. Jornadas Interamericanas de Enseñanza de la Estadística. http://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/CULTURA.pdf

Cademartori, P. y Grimaldi, V. (2019). Explicar bien, aprender bien. La relación con el saber en las voces de los alumnos. Yupana, (11), 58-74. https://doi.org/10.14409/yu.v0i11.8842

Carretero, M. (1997). ¿Qué es el constructivismo? En M. Carretero (Ed.). Desarrollo cognitivo y aprendizaje. Constructivismo y educación. (pp. 39-71). Progreso https://www.researchgate.net/profile/Cesar-Coll-2/publication/48137926_Que_es_el_constructivismo/links/53eb30a20cf2fb1b9b6afb55/Que-es-el-constructivismo.pdf

Chance, B., Del Mas, R. y Garfield, J. (2004). Reasoning about sampling distributions. En D. Ben-Zvi y J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning, and thinking. Kluwer Academic Publishers. Purdue University.

https://link.springer.com/chapter/10.1007/1-4020-2278-6_13

Díaz-Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill.

Facultad de Estudios Superiores Iztacala, UNAM. (2013). Perfil de Ingreso y Egreso. Carrera de Enfermería. http://enfermeria.iztacala.unam.mx/enf_perfiles.php

Facultad de Estudios Superiores Iztacala, UNAM. (2014). Plan de estudios. Carrera de Enfermería. http://enfermeria.iztacala.unam.mx/enf_planest.php

Fawcett, J. (2014). Tendencias de investigación en enfermería. Aquichan, 14(3), 289-293. http://dx.doi.org/10.5294/aqui.2014.14.3.1

Ferreri, N., Panzeri, A., Santone, B., Storza, M., De Giorgio, N., Elchaimi, M., Álvarez, E. y Molina, G. (1999, octubre). Enseñanza de la Estadística: Desde el ámbito laboral al aula. Memorias de las Cuartas Jornadas "Investigaciones en la Facultad" de Ciencias Económicas y Estadística”, Rosario Argentina. https://www.fcecon.unr.edu.ar/web/sites/default/files/u16/Decimocuartas/Ferreri,Panzeri,Santone_ensenanza%20de%20la%20estadistica.PDF

Garbanzo, G (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44031103

Hernández, L., González, C., González, V. y Rodríguez, M. (2012). Acercamiento al proceso de enseñanza aprendizaje de estadística en el currículo de Medicina. Revista Cubana de Informática Médica, 4(2), 184–189. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592012000200008&lng=es&tlng=es

Hilde, V., Helge, B., Trygve, A., Kathrine, F., y Solve, S. (2021). Adapting statistics education to a cognitively heterogeneous student population. Journal of Statistics and Data Science Education, 29(2), 183-191. https://doi.org/10.1080/26939169.2021.1928573

Inzunza, S. y Jiménez, V. (2013). Caracterización del razonamiento estadístico de estudiantes universitarios acerca de las pruebas de hipótesis. Revista latinoamericana de investigación en Matemática Educativa, 16(2), 179–211. https://doi.org/10.12802/relime.13.1622

Maris, S. y Aznar, A. (2018). Razonamiento Estadístico en Estudiantes de Ingeniería. Yupana, 18(12), 23–39. https://doi.org/10.14409/yu.v0i12.9625

Medina, I. (2014). Competencias en investigación en estudiantes de la licenciatura en Enfermería de la FES-I UNAM. [Tesis de licenciatura], Universidad Nacional Autónoma de México. México.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2014). De los principios a la acción. Editando libros. https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/Principles_to_Actions/Principles%20to%20Actions%20Executive%20Summary%20(Spanish).pdf

Orosz, T. (2016). Online versus on-ground: student outcomes and the influence of student engagement in a college success course [Tesis de doctorado]. Rowan University https://rdw.rowan.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=3343&context=etd

Ortiz, D (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (19), 93-110 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846096005

Perrenoud, P. (2011). Construir competencias desde la escuela. Juan Carlos Sáez editor.

Ponteville, C. (2014). ¿Para qué enseñamos Estadística? En P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 517-525). http://funes.uniandes.edu.co/5450/1/PontevilleParaqueALME2014.pdf

Posner, G. (1993). Field experience. A Guide to Reflective Thinking. (3a ed.). Longman Pub Group.

Prieto, L. (2006). Aprendizaje activo en el aula universitaria: el caso del aprendizaje basado en problemas, en Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales 64(124), 173-196. https://revistas.comillas.edu/index.php/miscelaneacomillas/article/view/6558/6367

Pulido, E. (2009). Enseñanza de la estadística a partir de la actitud del alumno. Laurus, 15(30), 42-70. https://www.redalyc.org/pdf/761/76120651003.pdf

Rojas-Betancur, M. y Méndez-Villamizar, R. (2013). Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Educación y Educadores, 16(1), 95-108. https://www.redalyc.org/pdf/834/83428614001.pdf

Salinas, D., De Moraes, C. y Schwabe, M. (2018). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos de la OCDE. PISA 2018. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

Supo, J. (2014) Seminarios de investigación científica. Metodología de la investigación para las ciencias de la salud. BIOESTADISTICO EIRL.

Universidad Nacional Autónoma de México. (1997). Normatividad administrativa de la UNAM. Reglamento General de Exámenes. UNAM. http://www.ddu.unam.mx/index.php/reglamento-general-de-examenes

Universidad Nacional Autónoma de México. (2015). Proyecto de modificación del plan de estudios de la licenciatura en Enfermería. Tomo II. https://enfermeria.iztacala.unam.mx/documentos/Tomos_Plan_Estudios_Lic/Tomo_II_Enfermeria-FESI.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.