Abstract
The health emergency caused by COVID-19 provoked unexpected changes in educational processes worldwide. This article presents the aforementioned implications as reflections from international, national, and the National Police of Colombia's scopes. As the main objective, this research aimed to describe the implications of the health emergency in the educational process and police training. A qualitative research allowed the investigators to obtain this information; the foregoing through documentary reviews and surveys applied to eighteen teachers and thirty-six students from police schools and educational institutions in the region (six primary and secondary schools in the town of Santa Rosa de Viterbo, two schools in the municipality de Floresta, and ten schools in the city of Duitama). Once the results were obtained, it was possible to achieve the conclusions and discover those needs in education in terms of the virus' occurrence. The health situation forced the educational community to learn about the acquisition and use of technologies, which became a challenge and an immediate task that the institutions needed to face. The change from face-to-face to virtuality meant a new and challenging scenario for the education field, as it forced professors and students to change the activities they used to carry out. In the case of police education, where specific characteristics must be met within the training program, it represented a significant challenge for the National Directorate of Schools of the National Police of Colombia. Thus, due to what occurred, it was possible, to a large extent, to strengthen the educational system for the institution and offer new possibilities to the students. On the other hand, the need to include within public policies an adjustment to the traditional educational system was evidenced since the health crisis demonstrated several shortcomings.
References
Cómo citar
Rivera-Dueña, R., Casas-Forero, L. M. y Ávila-Camacho, F. Y. (2022). Implicaciones de la emergencia sanitaria causada por el coronavirus en la educación policial. Revista Educación, 46(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47598
Referencias
Álvarez, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, Á., Noli, A., Ortiz, M., Pérez, M., Rieble-Aubourg, S., Rivera, M., Scannone, R. y Viteri, A. (2020, mayo). La educación en tiempos del coronavirus. Inter-american development bank https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiempos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos-de-America-Latina-y-el-Caribe-ante-COVID-19.pdf
Alvear-Izquierdo, H. F. (2020). Reflexiones de un servidor policial vivenciando la emergencia sanitaria del COVID-19. Cienciamerica, 9(2). 146-153 http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/306
Cárdenas Zea, M. P., Carranza Quimi, W. D., Plua Panta, K. A., Solís García, M., & Morales Torres, M. (2021). La educación virtual en tiempos del COVID-19: Una experiencia en la maestría de Educación. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 243-251. https//rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/2094/2078/&usg=AOvVaw0h2T5uEOYJWEK-jQDv1fT4
Céspedes, E. A. (2020, 07 de abril). La evidencia de la formación policial en el perú, en tiempos de COVID-19. https://www.academia.edu/42658455/Evidencia_de_la_Formacion_Policial_en_el_Per%C3%BA_en_tiempos_de_COVID_19
Duart, J. M. (2020, 05 de abril). ¿Estudiar por internet?. Universidad de Cataluña. https://www.dontknow.net/punto-de-vista/josep-maria-duart-montoliu-estudiar-internet-si
Educación 2020. (2020, abril). Educar en tiempos de pandemia. http://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2020/05/OrientacionesPedago%CC%81gicas_E2020.pdf
Estadísticas de la situación digital de Colombia en el 2020-2021. (2021). Branch. https://branch.com.co/marketing-digital/estadisticas-de-la-situacion-digital-de-colombia-en-el-2020-2021/#:~:text=El%20crecimiento%20digital%3A%20enero%202020,%2C%20espec%C3%ADficamente%20en%20un%201.9%25.
García-Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09-32. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/28080
Hargreaves, A. (2003). Replantear el cambio educativo: Un enfoque renovador. Amorrortu Editores España.
Kozak, D. (2017, 05 de abril). El cambio educativo siempre vendrá de la mano de los docentes. https://ined21.com/cambio-educativo-y-docentes/
Ministerio de las Tecnologías de la Información. (2020, 12 de octubre). ¿Cómo está el país en conexiones de internet? https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/MinTIC-en-los-medios/151654:Como-esta-el-pais-en-conexiones-de-internet
Mizala, A. y Claro, M. (2020, 8 de mayo). La educación frente a la pandemia: la mirada a mediano y largo plazo es imprescindible. Universidad de Chile. https://www.uchile.cl/noticias/163204/la-educacion-frente-a-la-pandemia
Morales, P. A. (2013). Metodología de Educación a Distancia. Ediciones USTA https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/23250/Metodolog%C3%ADa%20de%20eduaci%C3%B3n%20a%20distancia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Müller-Plotnikow, S. (2020, 01 de enero). OMS: ¿Qué es una emergencia sanitaria internacional?. DW. https://www.dw.com/es/oms-qu%C3%A9-es-una-emergencia-sanitaria-internacional/a-52217051
National Comprehensive Center. (2020). Student Engagement in Online Classes: Tips for Teachers Based on Trauma-Informed Approaches and Social and Emotional Learning (SEL) Strategies. https://compcenternetwork.org/sites/default/files/Tip%20sheet%20for%20online%20teaching.pdf
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2020). Coronavirus. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/health-topics/coronavirus
Policía Nacional. (2013). Proyecto Educativo Institucional. https://www.policia.gov.co/sites/default/files/tomo_4-1_proyecto_educativo_institucional.pdf
Policía Nacional del Paraguay. (2020). Docentes del ISEPOL se capacitaron en el uso y diseño de herramientas de gestión educativa virtual. https://www.isepol.edu.py/noticias/docentes-del-isepol-se-capacitaron-en-el-uso-y-diseno-de-herramientas-de-gestion-educativa-virtual-66
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/10748120110424816/full/html
Radio Nacional de Colombia. (2020, 12 de mayo). ¿Cambiará el sistema educativo tras la pandemia? https://www.radionacional.co/cultura/cambiara-el-sistema-educativo-tras-la-pandemia
Revista Semana. (2020. 27 de marzo). Los retos que plantea el coronavirus para la educación en Colombia. https://www.semana.com/nacion/articulo/los-retos-que-plantea-el-coronavirus-para-la-educacion-en-colombia/659653/
Rieble, S., Viteri, A., Vásquez, M. y Arias Ortiz, E. (2020, 04 de mayo). COVID-19 y la gran apuesta del aprendizaje desde casa: ¿funcionará para todos?. Banco Interamericano de desarrollo. https://blogs.iadb.org/educacion/es/aprendizajedesdecasa/
Significados. (2016, 06 de diciembre). Sistema educativo. https://www.significados.com/sistema-educativo/
Wikipedia. (2020, 25 de octubre). Implicación. https://es.wikipedia.org/wiki/Implicaci%C3%B3n