Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Comprehensive Education in Times of Change
PDF (Español (España))

Keywords

Pedagogy
Secondary School
Integrality
Guidance
Qualitative Analysis
Pedagogía
Escuela secundaria
Integralidad
Guía
Análisis cualitativo

How to Cite

Elizalde, C., & Barni, C. (2024). Comprehensive Education in Times of Change . Revista Educación - Journal of Education, 48(1), 1–18. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55934

Abstract

The present work, of a qualitative nature, belonging to a broader investigation, aims to study the self-perception of the educational styles of six Junior and Senior years of High School teachers (theoretical sampling) from two private secondary schools in AMBA (Argentina) using a pedagogical approach. A semi-structured ad hoc interview was individually administered by videoconference. The descriptive analysis of the collected data was carried out with the aid of ATLAS.ti 8.4.26 research tool. Overall, it can be asserted that the self-perception of the so-called Active or Comprehensive Educational Style (ATS) prevailed. However, in some cases, the interpretation of the provided data determined the existence of elements related to the Traditional or Passive Educational Style (TTS). In particular, it is highlighted that the body of educators should undergo continuous training and updating to optimize their efforts toward improving their practices. All the interviewed teaching staff, selected by the authorities of each institution, were only in charge of humanities classes. This could determine pedagogical styles of a different nature than those of teachers of other disciplines. Therefore, for a better understanding of the phenomenon, a future study that includes a larger number of participants representing different disciplinary areas than those of this work is recommended. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55934
PDF (Español (España))

References

Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidos.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R. y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia.

Ayuso, M. (2019, 1 de septiembre). Ser más escuchados, el gran reclamo de los estudiantes secundarios. La Nación. https://n9.cl/7arpy

Baquero, R., Cimolai, S. y Toscano, A. (2017). Debates actuales en Psicología Educacional sobre el abordaje del “fracaso escolar”. En R. Cervini (Comp.) El fracaso escolar. Diferentes perspectivas disciplinarias (pp. 16-34). Universidad Nacional de Quilmes. https://bit.ly/3rx81Tw

Barni, M. C. (2019). Estilos Educativos y Actitud de Vida, en Adultez Temprana y Media [Tesis de doctorado inédita]. Universidad Católica Argentina.

Barni, C. (2021). El sentido de la educación integral: Proyecto de Vida. Centro Pedagógico José Kentenich.

Bauman, Z. (2005). Vida Líquida. Ediciones Paidós.

Daura, T., Barni, M. C., González, M., Assirio, J. y Lúquez, G. (2020). Evaluación del Compromiso académico y Grit. Fortalezas de carácter a desarrollar en estudiantes de postgrado. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 14(1), 1-17. https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1172

Davini, M. C. (2008) Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Santillana.

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón, M., Savané, M., Singh, K., Stavenhagen, R., Won, M. y Nanzhao, Z. (1997). La Educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO.

Duckworth, A. (2017) Grit: el poder de la pasión y la perseverancia. Urano.

Fenstermacher, G. y Soltis, J. (1998). Enfoques de enseñanza. Amorrortu Editores.

Frankl, V. (2015). El hombre en busca de sentido. (3a ed.). Editorial Herder.

Fullan, M. y Langworthy, M. (2017). Una rica veta. Cómo las nuevas pedagogías logran el aprendizaje en profundidad. Pearson.

García-Retana, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1-24. https://n9.cl/i0c7

Laudadío, M. y Mazzitelli, C. (2015). Estilos de enseñanza de los docentes de distintas carreras de nivel superior vinculadas con las ciencias naturales. Educación, 24(46), 9-25. https://doi.org/10.18800/educacion.201501.001

Martínez-Domínguez, L. (2020). Fundamentos y conceptos básicos de la educación. Ediciones FERSE.

Michel, N., Cater, J. y Varela, O. (2009). Active versus passive teaching styles: An empirical study of student learning outcomes. [Estilos de enseñanza activos frente a pasivos: Un estudio empírico de los resultados de aprendizaje de los alumnos]. Human Resource Development Quarterly, 20(4), 397-418. https://doi.org/10.1002/hrdq.20025

Monereo, C., Castello, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. L. (2009). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Grao.

Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Grao.

Rendón-Uribe, A., (2015). Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación media. Sophia, 11(2), 237-256. https://www.redalyc.org/pdf/4137/413740778009.pdf

Robinson, K. (2011). Out of Our Minds: Learning to be Creative. [Fuera de nuestras mentes: aprendiendo a ser creativos]. Capstone publishing Ltd.

Roegiers, X. (2010). Una pedagogía de la integración. Competencias e integración de los conocimientos en la enseñanza. Fondo de Cultura Económica.

Roselli, N. (2011). Aspectos cognitivos derivados de dos estilos contrapuestos de enseñanza. https://bit.ly/3GFdRXp

Tenti-Fanfani, E. (1999). Sociología de la Educación. Editorial UNQ.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.