Abstract
Given the importance of promoting and articulating an educational system that guarantees equity and quality learning for students, this article aims to comparatively analyze the academic trajectories, the retention and performance, of university students admitted through special quotas and traditional routes. In terms of the methodology, data Data from 9,258 students participating in university admission processes from 2018 to 2021 were analyzed, with statistical modeling performed according to the traditional or special admission route. Regarding the results, the findings report that special admission students present better school performance and lower scores in university selection tests than their traditional counterparts, but in their academic trajectories, they exhibit better grades and adjusted dropout rates. The conclusions highlight the predictive importance of school performance, suggesting that vulnerability and poor quality of educational exposure do not necessarily constitute a disadvantage that conditions the university academic trajectory.
References
Abaroa, B., Álvarez, D., Fuentes, C. y Barahona, C. (2018). Interrupción y suspensión de estudiantes del programa PACE de la Universidad Católica del Norte, cohortes 2016 y 2017. Aportes para comprender el fenómeno de la deserción. Cuadernos de Inclusión, (2), 32-51. http://paiep.usach.cl/sites/paiep/files/2_CUADERNOS_C.pdf
Aguilar, A., Cortés, N. y González, M. (2019). Programas de acceso inclusivo por mérito académico en la Universidad Austral de Chile. Una vinculación temprana con establecimientos de enseñanza media. Congreso CLABES, 537-546. http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/2732
Arias, M., Bastidas, M. y Salazar, C. (2018). Estudio sobre la deserción estudiantil universitaria y sus implicaciones académicas, económicas y sociales. Boletín de Coyuntura (19), 9-13. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/677
Baeza, I., Gutiérrez, N., Araneda, F. y Sepúlveda, M. (2018). Caracterización de primera generación de estudiantes PACE que ingresan a la Universidad de Talca. Cuadernos de Inclusión, (2), 18-31. http://paiep.usach.cl/sites/paiep/files/2_CUADERNOS_B.pdf
Bernasconi, A. (2015). La educación superior de Chile: transformación, desarrollo y crisis. Ediciones UC.
Blanco, C., Meneses, F. y Paredes, R. (2018). Más allá de la deserción: trayectorias académicas en la educación superior en Chile. Calidad en la educación, (49), 137-187. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n49.579
Caicedo, L., Cárdenas, C., Mülller, J. y Ortiz, J. (2019). Aplicación para la gestión y el análisis de información relacionada con la deserción estudiantil universitaria. Revista Colombiana de Computación, 20(2), 6-19. http://dx.doi.org/10.29375/25392115.3717
Castro, J., Frites, C. y Vargas, P. (2016). El Programa de Acompañamiento y Acceso Efectivo a la Educación Superior (PACE). Estudios de caso, 135(1), 1-12. http://www.paiep.usach.cl/sites/paiep/files/documentos/castro_2016_el_programa_pace.pdf
Catalán, X. y Santelices, V. (2015). Becas y rendimiento académico en la universidad: el caso de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 63-80. https://doi.org/10.15366/riee2015.8.1
Cerda, E. y Ubeira, F. (2017). Análisis de los indicadores directos e indirectos en estudiantes de establecimientos piloto del programa PACE. Centro de Estudios MINEDUC. http://biblioteca.digital.gob.cl/handle/123456789/497
Chacón-Vargas, É. y Roldán-Villalobos, G. (2021). Factors affecting the academic performance of freshmen in the ITCR general mathematics course [Factores que inciden sobre el rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso del curso matemática general del Instituto Tecnológico de Costa Rica]. Uniciencia, 35(1), 265-283. https://doi.org/10.15359/ru.35-1.16
Cooper, R., Guevara, J., Rivera, M., Sanhueza, A. y Tincani, M. (2019). Evaluación de Impacto del Programa PACE. Santiago: Centro de Estudios MINEDUC. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/18860/E19-0007.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dias, A. (2016). Affirmative action in Brazil: how students’ field of study choice reproduces social inequalities [Acción afirmativa en Brasil: cómo la elección de campo de estudio de los estudiantes reproduce las desigualdades sociales]. Studies in Higher Education, 42(12), 2343-2359. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1144180
Díaz, K., Ravest, J. y Queupil, J. (2019). Brechas de género en los resultados de pruebas de selección universitaria en Chile. ¿Qué sucede en los extremos superior e inferior de la distribución de puntajes? Pensamiento Educativo, 56(1), 1-19. https://horizonteenfermeria.uc.cl/index.php/pel/article/view/23563
Donoso-Díaz, S. (2021). Los nuevos servicios locales de Educación Pública de Chile: desafíos del proceso de implementación inicial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 29(111), 378-398. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802691
Durán, F. (2019). Pruebas estandarizadas para el acceso a la educación superior en Chile: performatividad y subjetividad de los estudiantes. Calidad en la Educación (50), 180-215. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.723
Espinoza, O. (2007). Solving the equity-equality conceptual dilemma: a new model for analysis of the educational process [Resolviendo el dilema conceptual equidad-igualdad: un nuevo modelo de análisis del proceso educativo]. Educational Research, 49(4), 343-363. https://doi.org/10.1080/00131880701717198
Faúndez, R., Labarca, J., Cornejo, M., Villarroel, M. y Gil, F. (2017). Ranking 850, transición a la educación terciaria de estudiantes con desempeño educativo superior y puntaje PSU insuficiente. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Educacional Latinoamericana (PEL), 54(1), 1-11. https://doi.org/10.7764/PEL.54.1.2017.2
Ferrada, D. (2018). La igualdad de oportunidades en Chile. Opciones y consecuencias para la educación. En D. Ferrada (Ed.), Políticas educativas y su impacto en las comunidades. Investigación en educación para la justicia social (pp. 19-40). Ediciones UCM.
Gil-Llambías, F., del Valle, R., Villarroel, M. y Fuentes, C. (2019). Caracterización y desempeño académico de estudiantes de acceso inclusivo PACE en tres universidades chilenas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 259-271. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200259
Guajardo, C. (2018). La experiencia universitaria de los y las jóvenes de ingreso PACE en la Universidad de Chile [Tesis de maestría]. Universidad de Chile Repositorio Universidad de Chile.
Gutiérrez, A, D., Vélez-Díaz, J. F. y López, M. J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación Virtual, Innovación Y Tecnologías, 2(1), 15-26. https://doi.org/10.22490/27452115.4738
Matheu, A., Ruff, C., Ruiz, M., Benites, L. y Morong, G. (2018). Modelo de predicción de la deserción estudiantil de primer año en la Universidad Bernardo O'Higgins. Educação e Pesquisa, 44, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844172094
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2015). Fundamentos del PACE. Elementos que fundamentan este programa y su etapa piloto. Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2019). Bases curriculares 3° y 4° medio. MINEDUC. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/14364
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2021). Términos de referencia Programa PACE. MINEDUC.
Ministerio de Educación de Chile [MINEDUC]. (2022). Oferta definitiva de carreras, vacantes y bonificaciones del proceso de admisión 2023. Programa de Acompañamiento y Acceso Efectivo a la Educación Superior. http://demre.cl/publicaciones/pdf/pace/2023-22-10-27-oferta-pace-p2023.pdf
Miño, M. (2021). Factores condicionantes de la deserción universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5316-5328. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.691
Miranda-Zapata, E., Lara, L., Navarro, J. J., Saracostti, M. y de-Toro, X. (2018). Modelización del efecto del compromiso escolar sobre la asistencia a clases y el rendimiento escolar. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 102-109. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.003
Morgado, A. (2016). El preuniversitario: un ejemplo de educación no formal. El caso del Preuniversitario Pedro de Valdivia. Revista Enfoques Educacionales, 13(1), 91-102. http://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/44634
Padilla-Fuentes, G., Rodríguez-Garcés, C. y Espinosa-Valenzuela, D. (2022). Segregación y despoblamiento de la matrícula de escuelas públicas en Chile: un estudio de tendencia entre los años 2003 y 2018. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(17), 189-204. https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.697
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2018). Desigualdad regional en Chile. Ingresos, salud y educación en perspectiva territorial. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
Rodríguez, C. y Muñoz, J. (2016). Calidad Educativa del Ambiente Familiar y Escolaridad Materna. Paradigma, 37(1), 76-98. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512016000100006
Rodríguez, C. y Padilla, G. (2017). La privatización del financiamiento público en Chile: el subsidio a la oferta en el espacio universitario. Revista Paradigma, 38(2), 27-47. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/618/615
Rodríguez, C., Espinosa, D., Padilla, G. y Suazo, C. (2020). Selectividad e igualdad de oportunidades en carreras de pedagogía: compleja convivencia en un contexto de financiamiento a la demanda. Perspectiva Educacional, 60(3), 110-131. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.3-Art.1169
Rodríguez, C., Padilla-Fuentes, G. y Espinosa-Valenzuela, D. (2021). No todo es Prueba de Selección Universitaria: el Ranking como vía de inclusión a la universidad en Chile. Sophia, 17(2), 1-15. https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.1026
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2015). Inclusión a la universidad de estudiantes meritorios en situación de vulnerabilidad. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Zambrano, G., Rodríguez, K. y Guevara, L. (2018). Análisis de la deserción estudiantil en las universidades del Ecuador y América Latina. Revista Pertinencia Académica (8), 1-28. http://revistas.utb.edu.ec/index.php/rpa/article/view/2451
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education